اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

پایتخت سوارکاری کشور با اجاره‌های یکساله در ورطه نابودی

رئیس هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس گفت: اجاره‌های یکساله مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از طرف شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی کشور به هیات شهرستان سبب نابودی این ورزش و مجموعه سوارکاری خواهد شد.

پایتخت سوارکاری کشور با اجاره‌های یکساله در ورطه نابودی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از سال ۱۳۴۰ با هدف برگزاری مسابقات اسبدوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه‌گذاری و در سال ۱۳۵۲ بنای آن احداث شد.
پس از انقلاب اسلامی و با تصویب شورای انقلاب این مجموعه به سازمان تربیت بدنی واگذار شد و در حال حاضر توسط شرکت توسعه تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی کشور اداره می‌شود.
بنا به اظهارات رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران در اردیبهشت ۱۳۹۵ این مجموعه در فهرست آثارملی به ثبت رسیده و در آبان ماه همان سال بعد از ۲۰ سال در اختیار داشتن این مجموعه توسط فدراسیون سوارکاری کشور براساس تفاهم‌نامه بین فدراسیون سوارکاری کشور و اداره کل ورزش و جوانان گلستان این مجموعه به استان گلستان واگذار شد.
با توجه به اینکه این مجموعه در اختیار هیئت سوارکاری شهرستان بوده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی این مجموعه را در لیست مزایده قرار داده که این امر سبب مشکلاتی در مجموعه سوارکاری و به طبع مسابقات کورس اسبدوانی خواهد شد.

مبلغ ۵۳ میلیارد ریال طی ۳۷ روز مسابقات به عنوان جایزه به مالکان، چابکسواران و مربیان پرداخت شد
بهروز نیازی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در این خصوص اظهار کرد: مسابقات پاییزه کورس اسبدوانی در ۱۵ آبان ماه سال گذشته آغاز شد که همزمان در آق‌قلا نیز این مسابقات برگزار می‌شد، با توجه به شیوع کرونا در استان و کشور سال گذشته شاهد متوقف شدن این مسابقات بودیم و در مجموع ۱۹ هفته طی ۳۷ روز مسابقات برگزار شد و مبلغ ۵۳ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به عنوان جایزه به مالکان، چابکسواران و مربیان پرداخت شد.
وی تصریح کرد: کل درآمد این مجموعه در یک فصل ۱۰۲ میلیارد ریال و کل هزینه‌های جاری این مجموعه در طی یکسال ۱۰۳ میلیارد ریال است.
رئیس هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس با اشاره به برگزاری مسابقات سال گذشته بدون تماشاچی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت شهرستان به لحاظ شیوع کرونا برگزاری مسابقات بدون تماشاچی بوده و این امر سبب شد تا درآمدی حاصل از فروش بلیط نداشته و درآمد این مجموعه از طریق پیش‌بینی و مشارکا اینترنتی انجام شود.

* پرداخت هزینه دوپینگ مهمترین هزینه مجموعه سوارکاری گنبدکاووس است/ مبلع ۹۷ میلیارد ریال صرف بازسازی و نوسازی مجموعه سوارکاری و پرداخت بدهی بیمه پرسنلی مالکان و مربیان شد
وی مهمترین هزینه این مجموعه را هزینه دوپینگ دانست و گفت: نمونه‌های دریافتی از اسب‌های مشکوک به دوپینگ به صورت پلمب و کدگذاری به هیئت سوارکاری استان تحویل می‌شود و این هیئت این نمونه‌ها را به تهران و از آنجا به دبی ارسال می‌کنند که ارسال و دریافت نتیجه این دوپینگ هزینه زیادی برای مجموعه دارد.
نیازی گفت: در زمان تصدی بنده در این مجموعه هیئت سوارکاری دوره قبل ۱۷ میلیارد ریال بدهی داشته و بیمه پرسنل مجموعه پرداخت نشده بود که با تلاش‌های انجام شده هیئت توانستیم تمامی بدهی مالکان و مربیان را پرداخت و بیمه پرسنل را به روز کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت حدود ۸۰ میلیارد ریال صرف بازسازی و نوسازی این مجموعه شده است.
رئیس هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس بیان کرد: مهمترین مشکل ما واگذاری این مجموعه توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به هیئت سوارکاری شهرستان به صورت یکساله است، در این واگذاری علاوه بر پرداخت اجاره بها یکساله هزینه تعمیر نگهداری و دیگر هزینه‌های جاری بر عهده ما بوده و متاسفانه در طول یکسال نمی‌توان برنامه‌ریزی اصولی برای مجموعه سوارکاری انجام داد.
* تقویت صنعت ورزش سوارکاری مهمترین هدف هیئت سوارکاری گنبدکاووس
عضو هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس در این نشست اظهار کرد: بزرگترین هدف مشترک هیئت سوارکاری شهرستان برای مدیریت مجموعه سوارکاری تقویت صنعت ورزش سوارکاری، مسابقات کورس اسبدوانی و مجموعه سوارکاری است.
وی تصریح کرد: هر ساله برای اجاره این مجموعه سوارکاری توسط هیئت سوارکاری شهرستان باید پروسه پیچیده طی شود و بعد از چندین ماه رفتن و آمدن‌ها به تهران بتوانیم موانع موجود در مسیر قرارداد را رفع و اجاره را منعقد کنیم که متاسفانه این اجاره نیز به صورت یکساله است.
حسام محمدی گفت: مساحت این مجموعه ۱۶۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار این اراضی کشاورزی بوده که می‌توان با تغییر کاربری و استفاده از این اراضی در راستای صنعت پرورش اسب و ایجاد جایگاه‌های مختلف در بخش پرورش و مسابقات سوارکاری سبب پیشرفت و رشد این صنعت و مجموعه شد.
وی بیان کرد: طرح‌های خوبی برای ساماندهی، بازسازی و نوسازی این مجموعه و در راستای برگزاری مسابقات ارائه شده و در دست است که اجرای آن منوط به اجاره این مجموعه به صورت سه تا پنج ساله خواهد بود.

* شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تعامل خوبی با هیئت سوارکاری استان گلستان و گنبدکاووس ندارد
عضو هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس با گلایه‌مندی از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور ابراز کرد: متاسفانه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تعامل خوبی با هیئت سوارکاری استان و شهرستان نداشته و در آخرین مرحله عقد قرارداد اجاره یکساله در مدت چندماه اجاره این مجموعه را از ۵۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسانده است.
وی ادامه داد: این شرکت بعد از رایزنی‌های هیئت سوارکاری برای اجاره یکساله در اقدامی غیرمنصفانه و غافلگیرکننده مجموعه سوارکاری گنبدکاووس را در سایت خود به مزایده گذاشته و نکته جالب این است که همین مزایده نیز یکساله بوده در صورتی که مجموعه‌های دیگر مزایده این شرکت به صورت سه ساله است.
محمدی خاطرنشان کرد: فدراسیون سوارکاری در جایگاه خود باید آیین‌نامه‌ها را اعلام کرده و همه ما باید تابع این آیین‌نامه بوده و هیئت سوارکاری استان ناظر بر هیئت سوارکاری شهرستان باشد و ما به عنوان مجری برگزار کننده مسابقات باشیم که متاسفانه برخی مواقع اتفاقاتی رخ می‌دهد که مانع اجرای این سلسله مراتب می‌شود.
وی بیان کرد: تا زمانی که اجاره‌ها یکساله منعقد شود هیچ‌کاری برای رشد، بهسازی و نوسازی این مجموعه و به طبع پرورش اسب و برگزاری مسابقات نمی‌توان انجام داد و این مجموعه به ورطه نابودی خواهد رفت.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول