اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کاهش شیب موارد بستری در اصفهان/ تزریق واکسن کرونا باید اولویت همه افراد قرار بگیرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رنگ‌بندی‌ها بر اساس شیب موارد بستری تغییر پیدا کرد و اکنون اکثر شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد هستند، پیش‌بینی می‌کنیم از خرداد ماه وضعیت استان به مراتب بهتر شود.

کاهش شیب موارد بستری در اصفهان/ تزریق واکسن کرونا باید اولویت همه افراد قرار بگیرد

آرش نجیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: پس از آمار بالای ۲ هزار و ۶۰۰ بیمار بستری در فروردین ماه و درصد مثبت شدن بیش از ۴۵ درصد از تست‌ها، شرایط روز به روز بحرانی‌تر می‌شد، به گونه‌ای که بیمارستان صحرایی با کمک ارتش ایجاد شد تا اگر بیماران بستری به بیش از ۳ هزار نفر برسند از آن استفاده کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با هشدارها و تغییر در رفتار اجتماعی مردم و محدودیت‌هایی که اعمال شد، آمار بستری افزایش پیدا نکرد، افزود: باید از اصناف به خاطر رعایت محدودیت‌ها تشکر کنیم، این قشر بار بیشتر مشکلات مالی را تحمل می‌کنند؛ با کم شدن فعالیت اصناف کاهش آمار شروع شد و به زیر ۲ هزار بیمار بستری رسیدیم و امروز نزدیک هزار و ۸۰۰ بیمار بستری داریم و پیش‌بینی می‌کنیم شاید اردیبهشت ‌ماه را با سه رقمی شدن تعداد موارد بستری پایان دهیم.

وی با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها با تلاش کادر درمان در بخش آی‌سی‌یو به ۴۰ تا ۵۰ نفر محدود شد، گفت: پیش‌بینی کرده بودیم با افزایش مبتلایان و بیماران بد حال تعداد فوتی‌ها به ۷۰ الی ۸۰ بیمار در روز برسد اما این اتفاق نیفتاد و تغییر اساسی در تعداد فوتی‌ها در اواخر اردیبهشت خواهد افتاد و روند رو به بهبودی از نظر آمار در پیش داریم.

نجیمی با بیان اینکه رنگ‌بندی‌ها بر اساس شیب موارد بستری تغییر پیدا کرد و اکنون اکثر شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد هستند، بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم از خرداد ماه وضعیت استان به مراتب بهتر شود.

در خرداد چندین برابر اردیبهشت ماه واکسن در اختیار استان قرار می‌گیرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با توجه به بهبود وضعیت واکسیناسیون و قول‌های وزارت بهداشت و قرارگاه ملی مبارزه با کرونا، در خرداد چندین برابر اردیبهشت ماه واکسن در اختیار استان قرار می‌گیرد؛ واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان تقریباً تمام شده و بیماران خاص و گروه‌های پر خطر و بالای ۸۰ سال تا خرداد ماه تکمیل خواهد شد و سایر گروه‌های سنی و افرادی که بر اساس سند ملی واکسن برای‌شان در نظر گرفته شده در خرداد و تیرماه برنامه واکسیناسیون را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان فقط شهرضا و دهاقان قرمز هستند، بیان کرد: بیماری کرونا بسیار پر خطر و با مرگ و میر بالا است و در میان گروه‌های سنی سالمندان و بیماران خاص و پر خطر عوارض و مرگ و میر بسیار بالایی دارد، تمام واکسن‌هایی که در ایران استفاده می‌شود، تأیید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو کشور را دارند.

نجیمی با تأکید بر اینکه در ورود واکسن هم به لحاظ تأیید جهانی و تأیید ملی دقت بسیاری می‌شود و استانداردهای دقیق داخلی رعایت و بهترین واکسن‌ها وارد می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۵۰ کشور در حال تولید واکسن اسپوتنیک روسیه هستند و تقریباً در تمام دنیا در حال استفاده است، واکسن سینوفارم چین چند روز پیش علاوه بر تأیید چین مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو قرار گرفته است و واکسن برکت نیز در چند روز آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باید به ایمنی جمعی مناسب برای خاموش سازی اپیدمی برسیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این واکسن‌ها همه تست‌ها را گذراندند و از دید همه متخصصان و افراد صاحب نظر در این حوزه تزریق واکسن باید اولویت همه افراد قرار گیرد، خاطرنشان کرد: همه افراد فقط به توصیه افراد متخصص، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی توجه کنند، خبرهایی که توسط افراد غیرمتخصص در فضای مجازی پخش می‌شود، سبب به خطر افتادن جان خودشان و دیگران می‌شود و با تزریق نکردن واکسن به گروه‌های پر خطر سبب می‌شود که به ایمنی جمعی مناسب برای خاموش سازی اپیدمی نرسیم.

وی با اشاره به تعطیلات پایان هفته گفت: در دو ماه اخیر به دلیل تعطیلات ایام عید و مسافرت‌های نوروزی افراد بسیاری را از دست دادیم و بار زیادی به سیستم بهداشت و درمان وارد شد، تجربه‌ ایام عید نشان داد در هر زمانی بی‌احتیاطی و مسافرت‌های غیرضروری اتفاق افتاد، مطمئن هستیم بلافاصله با افزایش آمار مواجه می‌شویم.

نجیمی با بیان اینکه در حاضر که در شیب نزولی هستیم و قرار است واکسن‌های مؤثر با تعداد بالا در اختیارمان قرار گیرد کم کم به خط پایان نزدیک می‌شویم، بیان کرد: مردم باید مقداری تحمل کنند و در تعطیلات عید فطر سفر نکنند تا به شیب نزولی و افزایش واکسیناسیون برسیم و بتوانیم تابستان بدون پیک و بدون افزایش مرگ و میر را داشته باشیم و سفره این بیماری را جمع کنیم.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ر۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول