اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پامپئو: بازگشت آمریکا به برجام صلح را تضعیف می‌کند

وزیر خارجه سابق آمریکا با دفاع از مواضع ضدایرانی ترامپ مدعی شد که بازگشت بایدن به برجام، به تضعیف صلح منجر خواهد شد.

پامپئو: بازگشت آمریکا به برجام صلح را تضعیف می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامیئو» روز گذشته (سه‌شنبه) با حمایت از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس اشغالی، مدعی شد که عدم حمایت دولت «جو بایدن» از اقدامات صهیونیست‌ها موجب جسورتر شدن گروههای مقاومت فلسطینی شده است.

بنا بر گزارش شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز، پامپئو که برای خطاب قرار دادن گروههای مقاومت فلسطینی حماس از لفظ «تروریست» استفاده کرده است، بدون اشاره به قساوت‌های صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی تصریح کرد که دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ، حمایت کمتری از حق صهیونیست‌ها برای دفاع از خودشان نشان داده است و همین امر دلیل بروز خشونت‌هایی است که امروز در منطقه صورت گرفته است.

وزیر خارجه جنگ طلب ترامپ در این خصوص گفت: «کارهای ساده‌ای چون تأخیر رئیس‌جمهور بایدن در برقراری تماس با رهبری اسرائیل و ازسرگیری مجدد تأمین بودجه [تشکیلات خودگردان فلسطین] از طریق [سازمان ملل] همگی این پیام را به حماس و تروریست‌های کرانه باختری ابلاغ می‌کند که آمریکا برای روابط بین اسرائیل و ایالات متحده، ارزش کمتری قائل است».

اظهارات پامپئو در خصوص گروههای مقاومت فلسطینی حماس در حالی مطرح شده است که رژیم صهیونیستی صبح امروز (چهارشنبه) برای سومین روز حملات شدیدی مناطق مختلف نوار غزه داشت و رسانه‌های فلسطینی از حمله گسترده رژیم صهیونیستی به سازمان امنیت داخلی نوار غزه و دیگر مقرهای امنیتی در شهر غزه و خانیونس و نیز دانشگاه اسلامی خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

علی‌رغم آن که اقدامات دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تفاوت چشمگیری میان سیاست‌های دولت قبلی آمریکا و دولت فعلی این کشور در برابر ایران وجود ندارد، پامپئو در برنامه شبکه فاکس‌نیوز مدعی شد که «تغییر سیاست» کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی ایران خطرناک است.

وی سپس در این خصوص گفت: «به این مسئله فکر کنید: امروز، ایران میزبان و محافظ عالی‌رتبه‌ترین رهبران عملیاتی رژیم خود است....همه این‌ها به جنگجویان حماس مورد حمایت ایران نشان می‌دهد: اکنون زمان شلیک راکت و جلب حمایت جامعه جهانی برای شکایت‌های ادعایی شما (از صهیونیست‌ها) است».

پامپئو در ادامه با انتقاد از قصد دولت بایدن برای بازگشت به برجام گفت که دولت فعلی آمریکا تلاش می‌کند با پیوستن به برجام، «ائتلافی را که [دولت ترامپ] با اسرائیل ایجاد کرده بود، از بین ببرد».

وی با حمایت از سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ مدعی شد که بایدن سعی دارد با بازگشت به برجام به ایران مسیری برای رسیدن به سلاح اتمی بدهد و این اقدام «همپیمان ما اسرائیل را را در جایگاهی قرار می‌دهد که مجبور می‌شود اقدام نظامی انجام دهد».

وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده سپس با مطرح کردن این ادعا که بازگشت آمریکا به برجام، صلح را تضعیف خواهد کرد گفت: «شعار "برجام یا جنگ" بایدن دقیقاً برعکس شد. در حقیقت، سه کشور با پیوستن به توافقات آبراهام، اعلام صلح با اسرائیل کردند. بازگشت مجدد به برجام، همانطور که اثراتش را می‌توانیم در حال حاضر در غزه احساس کنیم، اقدامی است که صلح را تضعیف می‌کند و شرایطی را برای وقوع جنگ ایجاد می‌کند که ممکن است بسیاری از کشورها را درگیر کند».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که طبق برجام برداشته شده بود، تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرد به امید آن که ایران را وادار به موافقت با توافق مورد قبول آمریکا کند که این اقدام نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد تا پس از بدعهدی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اقداماتی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود بردارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول