اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

هنرپیشه «خرابکار» هیچکاک در 106 سالگی درگذشت

«نورمن لوید» هنرپیشه فیلمهایی چون «خرابکار» آلفرد هیچکاک در 106 سالگی درگذشت.

هنرپیشه «خرابکار» هیچکاک در 106 سالگی درگذشت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از ورایتی، «نورمن لوید» هنرپیشه، تهیه کننده و کارگردان که بیشتر به خاطر بازی در نقش اصلی فیلم «خرابکار» هیچکاک و نیز در نقش «دکتر دانیل اوشلندر» در فیلم «در جای دیگر» و همکاری در تئاتر مرکوری «اورسون ولز» به شهرت و محبوبیت جهانی رسیده بود، سه شنبه در خانه اش در لس آنجلس درگذشت. او ۱۰۶ ساله بود.

لوید توسط آلفرد هیچکاک برای بازی در نقش شخصیت تبهکار و شرور در سال ۱۹۴۲ «خرابکار» انتخاب شد و این شخصیت او بود که در بالای مجسمه معروف لیبرتی  او سقوط کرد و کشته شد.

بازی لوید در نقش «دکتر اوشلاندر» در «خیابان دیگر» درام پربیننده شبکه ان بی سی موفقیت او در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی را دوچندان کرد.

لوید هشت دهه فعالیت نمایشی خود را در تئاتر آغاز کرد و ابتدا با تئاتر رپرتوری مدنی«اوا لو گالیِن» ظاهر شد و سپس به شرکت اصلی تئاتر مرکوری «اورسن ولز»-«جان هاوسمن» پیوست.

علاوه بر ولز و هاوسمن، بازیگران تئاتر معروف و موفق مرکوری شامل جوزف کوتن ، وینسنت پرایس و اگنس مورهد بودند.

در این مقطع، لوید به جای شرکت در فیلم بعدی ولز،« همشهری کِین» که به یکی از بزرگ ترین  و موفق ترین فیلم های تمام تاریخ سینما تبدیل شد، در موفقیتی به همان اندازه مهم و بزرگ گان نهاد و آ« بازی در فیلم «خرابکار» ساخته «آلفرد هیچکاک» کارگردان اسطوره هالیوود بود. از آن پس لوید رابطه ای حرفه ای و طولانی مدت را با هیچکاک آغاز کرد.

«نورمن لوید» اولین بار در سال ۱۹۴۸ به عنوان دستیار مایلستون در فیلم «کمان سه گانه» فعالیتش را در پشت صحنه برای ورود به عرصه کارگردانی آغاز کرد. «اینگرید برگمن» «چارلز بویر» و «چارلز لاوتون» در این فیلم بازی کردند.

پس از آن اولین تجربه کارگردانی لوید ساخت مجموعه 5 قسمتی مینی سریال «آمنی باس» (۱۹۵۲تا ۱۹۵۳) با موضوع «آبراهام لینکلن» بود. نکته جالب اینکه در این پروژه «استنلی کوبریک» جوان که بعدها به کارگردانی اسطوره ای تبدیل شد در این مجموعه در جایگاه کارگردان دوم فعالیت می کرد.

در سال ۱۹۵۷ آلفرد هیچکاک بر روی همکاری لوید جهت فعالیت به عنوان دستیار تولید سریال تلویزیونی «هیچکاک تقدیم می کند» تاکید کرد و همین باعث اعتبار مضاعف وی در ساخت و کارگردانی در سینمای هالیوود شد.

نورمن لوید تا آخرین سالهای زندگی اش به طور فعال در عرصه فیلمسازی و رویدادهای هنری و فستیوال ها حضور داشت.

نورمن لوید زادهٔ ۸ نوامبر ۱۹۱۴ هنرپیشه، تهیه‌کننده، و صدا پیشه اهل آمریکا بود. او با فیلمسازان بزرگی چون هیچکاک و اورسن ولز همکاری کرده بود،روز سه شنبه ۱۱ می در ۱۰۶ سالگی در خانه اش در لس آنجلس درگذشت.

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آثار زیر اشاره کرد: خراب‌کار (۱۹۴۲) جنوبی (۱۹۴۵) طلسم‌شده (۱۹۴۵) عصر وحشت (۱۹۴۹) مشعل و کمان (١٩٥٠) ام (۱۹۵۱) روشنی‌های صحنه (۱۹۵۲) آدری رز (۱۹۷۷) انجمن شاعران مرده (۱۹۸۹) عصر معصومیت (۱۹۹۳) در موقعیت او (۲۰۰۵)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول