اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

روایت یک حمله سایبری و بحران بنزین در آمریکا/چه کسانی مسئول این حمله بودند؟

یک گروه هکرها با حمله به شبکه خط لوله توزیع سوخت در شرق آمریکا این کشور را با یک بحران جدی در توزیع سوخت مواجه کرد و شرایط اضطراری همچنان ادامه دارد.

روایت یک حمله سایبری و بحران بنزین در آمریکا/چه کسانی مسئول این حمله بودند؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روز جمعه شرکت خط لوله کلونیال اعلام کرد که قربانی یک حمله سایبری شده و همین امر باعث شده تا فعالیت شبکه خطوط لوله انتقال سوخت این شرکت که از جنوب غرب آمریکا تا شمال شرق این کشور کشیده شده، مختل شده و نهایتا تعطیل شود. 

شبکه خط لوله انتقال سوخت کلونیال فرآورده‌های پالایشی نظیر بنزین، گازوئیل، نفت سفید و سوخت جت را از محل پالایشگاه‌ها در هیوستون تگزاس به حدود 13 ایالت آمریکا منتقل می‌کند. از جمله این ایالت‌ها می‌توان به لاس وگاس، میسی سی‌پی، آلاباما، جورجیا، تنسی، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، ویرجینیا، واشنگتن، و پنسیلوانیا اشاره کرد. 

خط لوله کلونیال، بزرگ‌ترین شبکه توزیع سوخت در آمریکا به شمار می‌رود که طول آن 8850 کیلومتر بوده و نیمی از سوخت مورد نیاز مردم آمریکا در ایالت‌های شرقی این کشور را تامین می‌کند.

* صف‌های سنگین در پمپ بنزین‌های آمریکا

به گزارش NPR نگرانی مردم آمریکا نسبت به بروز کمبود سوخت در پمپ بنزین‌های این کشور باعث شده تا بسیاری از رانندگان اقدام به پر کردن باک‌های خود کنند و این امر نه تنها به شکل گیری صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های این کشور منجر شده، بلکه کار به جایی رسیده که بسیاری از پمپ بنزین‌ها به خصوص در ایالات شرقی و  جنوب شرق آمریکا دیگر سوختی ندارند.

حمله سایبری باعث شده تا رایانه‌های سیستم توزیع سوخت در شبکه خط لوله کلونیال هک شده و خاموش شوند. 

* وقتی یک حمله سایبری قیمت بنزین در آمریکا را بالا می‌برد

البته بحران اینجا تمام نمی‌شود رویترز می نویسد: تعطیلی این خط لوله باعث شده تا متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به مرز 3 دلار برسد و در صورتی که از این رقم عبور کند، شاهد افزایش قیمت بنزین به بالاترین میزان از سال 2014 تاکنون در آمریکا خواهیم بود. 

تیفانی رایس، سخنگوی انجمن اتومبیل آمریکا در این باره می‌گوید: ما شاهد افزایش قیمت بنزین در سطح ایالت‌ها هستیم. 

*‌ هزاران پمپ‌ بنزین‌ خالی از بنزین

کِلی لسلی، که در یک غذافروشی در شهر ماری‌یتا کار می‌کند، می‌گوید: پمپ بنزین‌ها دیگر بنزین ندارند. قرار بود دیشب بنزین به پمپ بنزین‌ها برسد ولی فعلا خبری نیست و بسیاری از مردم طی شب گذشته برای پر کردن باک خود به پمپ بنزین‌ها مراجعه کرده‌اند ولی خبری از بنزین نبود.

این شهروند آمریکایی می‌گوید: مردم برای رفتن به دکتر و یا اینکه بچه‌های خود را به مدرسه برسانند به سوخت نیاز دارند و دولت باید نیاز آنها را تأمین کند. 

به گزارش نیویورک تایمز، به طور کلی از روز جمعه به بعد شاهد افزایش روزانه قیمت بنزین در آمریکا هستیم و حالا نه تنها رانندگان آمریکایی درگیر تامین سوخت خود هستند، بلکه شرکت‌های هواپیمایی نیز یواش یواش در حال نگران شدن نسبت به تأمین سوخت هواپیماهای خود شده اند. 

در حال حاضر هزاران پمپ بنزین در سطح ایالت‌های جنوبی و شرقی آمریکا تعطیل شده و بدون بنزین باقی مانده‌اند و در پمپ بنزین‌هایی هم که بنزین دارند شاهد افزایش روزانه قیمت سوخت هستیم. در برخی ایالت‌ها نظیر کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی و ویرجینا هم قیمت بنزین بیش از دیگر ایالت‌ها افزایش یافته است. برخی از پمپ بنزین‌ها تلاش کردند تا با محدود کردن فروش بنزین به 10 گالن به ازای هر خودرو که حدود 35 لیتر تا آنجا که می‌توانند نیاز مردم را تأمین کنند. 

مؤسسه گس‌بادی، گزارش داد که دلیل بالا رفتن قیمت بنزین در برخی ایالت‌ها در گام نخست کمبود سوخت و در گام دوم هجوم مردم برای خرید بنزین است که باعث شده قیمت در جایگاه‌ها افزایش یابد.

آریانا وارد، دانشجوی 19 ساله اهل ایالت ویرجینیا می‌گوید: پمپ بنزین‌ها بنزین ندارند و مردم به ستوه آمده‌اند. 

* اقدامات محدود دولت برای حل بحران

به گزارش مارکت واچ، دولت بایدن برای بهبود شرایط اجرای قانون جونز در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. بر اساس این قانون که موقتا کنار گذاشته شده کالاهای آمریکایی بین بنادر این کشور فقط باید با کشتی‌ها و تجهیزات آمریکایی جابجا شوند. از طرف دیگر برخی از ایالت‌ها تلاش کرده‌اند تا سوخت مورد نیاز مردم را از طریق کامیون‌های نفتکش تامین کنند و به رانندگان این اجازه را دادند که ساعت کاری خود را افزایش داده و زمان بیشتری را برای رساندن سوخت رانندگی کنند تا شاید از این طریق بخشی از مشکل کمبود سوخت در ایالت‌های شرقی به ویژه واشنگتن حل شود.

به گزارش راشا تودی، دولت آمریکا به خاطر نبود سوخت در این کشور شرایط اضطراری اعلام کرده و بسیاری از کارگزاری‌های نفتی در آمریکا برای تأمین سوخت در این کشور به سمت واردات بنزین و گازوئیل از اروپا رفته‌اند. 

بر همین اساس 6 نفتکش برای انتقال سوخت از اروپا به آمریکا توسط شرکت‌های آمریکایی اجاره شده است.  

* چه کسانی به شبکه توزیع سوخت آمریکا حمله کرده‌اند و چه می‌خواهند؟

به گزارش رویترز، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، می‌گوید: یک گروه هکر به نام دارک ساید، مسئول حمله سایبری به شبکه توزیع سوخت کلونیال بوده است. هکرها طی پیغامی غیرمستقیم گفته‌اند که به دنبال ایجاد اختلال نیستند بلکه قصدشان فقط دریافت باج بوده است.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا می‌گوید: این حمله یا از خاک روسیه انجام شده و یا از محلی در اروپای شرقی صورت گرفته است. روس‌ها به شدت دست داشتن در این حمله سایبری را رد کرده و جوبایدن رئیس جمهور آمریکا هم می‌گوید فعلا سندی دال بر اینکه روس‌ها در این حمله دست داشته‌اند وجود ندارد.

* خوشحالی شرکت‌های امنیت سایبری از بحران سوخت

به گزارش بارونز، از دردسرها و بحران تامین سوخت در آمریکا که منجر به اعلام وضعیت اضطراری در این کشور شده که بگذریم، این حمله باعث خوشحالی برخی شرکت‌ها هم شده است به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود شرکت‌های فعال در حوزه سایبری در پی این حمله شاهد افزایش ارزش اوراق سهام خود باشند؛‌ چراکه دولت آمریکا شرکت‌های فعال و توزیع سوخت در این کشور را بر آن داشته که به صورت اجباری استانداردهای مربوط به امنیت سایبری و شبکه را اجرایی کنند. همین شرکت کلونیال، برای حل مشکل خود در مقابل حمله سایبری اخیر به سمت همکاری با شرکت‌های دیگر هم رفته است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول