اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

۱۷میلیون دلار برای چهره هایی که وجود خارجی ندارند!/تصاویر دیجیتالی، آثار نقاشان بزرگ را جا گذاشتند

مجموعه ای از ۹ چهره دیجیتالی که اصالت آن با رمز غیرقابل معاوضه (ان اف تی) تضمین شده روز سه شنبه در حراج کریستیز نزدیک به ۱۷ میلیون دلار به فروش رسید تا دنیا در هزاره جدید شاهد افول اقبال آثار هنری ملموس باشد.

۱۷میلیون دلار برای چهره هایی که وجود خارجی ندارند!/تصاویر دیجیتالی، آثار نقاشان بزرگ را جا گذاشتند

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی ـ علیرضا سپهوند: دنیای عجیبی شده است. هرچه به سمت پیشرفت فناوری های نوین و گسترش دنیای مجازی می رویم، با تصرف حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی توسط فناوری های جدیدتر می شویم. حالا امروز فروش اعجاب انگیز چند چهره ساده دیجیتالی به قیمت میلیون ها دلار که رقمی بالاتر از بسیاری شاهکارهای نقاشی دنیا، اثبات کرد که این تغییر و حتمی و ناگزیر است. پرداخت رقمی حدود 17 میلیون دلار برای چند چهره ساده و بی رمق دیجیتالی که حتی وجود خارجی و ملموس ندارند، حاکی از مرحله گذار به دنیایی به مراتب مجازی تر و غیر واقعی تر است. دنیایی که در آن آثار بنکسی و گرهارد ریشتر و دیمین هرست محکوم به قرار گرفتن در ته صف مدرنیته هستند.

بنابر اخبار رسانه های شاخص جهانی، حراجی کریستی مجموعه ای از ۹ چهره دیجیتالی موسوم به «CryptoPunk NFT» را به قیمت ۱۷ میلیون دلار تقریباً دو برابر ارزش پیش بینی شده آنها به حراج گذاشت.

مجموعه ای از ۹ چهره دیجیتالی که با اصالت آن با رمز غیرقابل معاوضه (ان اف تی) تضمین شده است روز سه شنبه در حراج کریستیز نزدیک به ۱۷ میلیون دلار به فروش رسید.

رمز غیرقابل معاوضه (NFT) طی شش ماه گذشته بازار آثار دیجیتال را تحت الشعاع قرار داده است. بسیاری از علاقمندان به خرید آثار هنری اکنون به استفاده از رمز غیرقابل معاوضه که بر پایه فناوری زنجیره بلوکی یا همان «بلاک چِین»(blockchain) استوار است، علاقه وافری نشان داده اند.

حراجی کریستی اواخر روز سه شنبه در فروش قرن بیست و یکم خود که در نیویورک برگزار شد، مجموعه ای از ۹ اثر «CryptoPunk NTF»(چهره دیجیتالی) را به قیمت تقریبا ۱۷ میلیون دلار به حراج گذاشت. هنگامی که خانه حراج، فروش را اعلام کرد، انتظار داشت این آثار با رقمی بین ۷ تا ۹ میلیون دلار چکش بخورند.

قیمت دقیق تحقق یافته این مجموعه چهره های دیجیتالی ۱۶،۹۶۲،۵۰۰ دلار رکورد دومین فروش شبانه را ثبت کرد. آنها بیش از آثار هنری هنرمندان سنتی محبوب تر مانند بنکسی، گرهارد ریشتر و دیمین هرست بودند.

«چهره های دیجیتالی»(CryptoPunks) که توسط شرکت نرم افزاری «Larva Labs» در سال ۲۰۱۷ خلق شده، مجموعه ای متشکل از ۱۰ هزار شخصیت مجازی در قالب ۸ بیتی ۲۴x۲۴ پیکسل است که از صحنه پانک لندن الهام گرفته شده است. این شرکت دیجیتالی آنها را در سال ۲۰۱۷ راه اندازی کرد و این چهره های دیجیتالی را به عنوان اولین (NFT)ها یا همان «رمز غیرقابل معاوضه» و رهبران صحنه هنر رمزنگاری معرفی کرد.

در آن زمان «CryptoPunks» یا همان «چهره های دیجیتالی» به صورت رایگان به عموم مردم پیشنهاد شدند، اما «مت هال» و «جان واتکینسون» سازندگان آن ها تعداد یک هزار«NFT»(«رمز غیرقابل معاوضه») را برای خود نگه داشتند. مجموعه شخصیت های حراج شده توسط کریستی بخشی از مجموعه خصوصی آنها محسوب می شود.

«هال» و «واتکینسون» هنگام اعلام حراج کریستی گفتند: این مجموعه در کنار هم، نادرترین «CryptoPunks»(چهره های دیجیتالی) ممکن را نشان می دهد و از ویژگی های متنوعی که پروژه را برجسته می کند، برخوردار هستند.

«چهره های دیجیتالی»(CryptoPunks) نادر بیش از ۷.۵ میلیون دلار برای هر کارکتر فروش داشته اند. بر اساس داده های سایت «CoinMarketCap»، مجموعه کامل یک هزار«NFT»(«رمز غیرقابل معاوضه») تقریباً ۳۲۵ میلیون دلار ارزش دارد. 

طی سال گذشته ۹،۲۵۰ مورد فروش این چهره های دیجیتالی با متوسط قیمت ۸۰،۲۵۹.۰۹ دلار انجام شده است.

«Larva Labs» و کریستی در کنار فروش، با یک سازمان غیر انتفاعی با نام «SaveArtSpace» همکاری کردند که باعث ایجاد نمایشگاه های هنری در فضاهای شهری می شود. طی ماه آینده ۱۹۳ «چره دیجیتالی»(CryptoPunks) در ایستگاههای اتوبوس، کابین های تلفن و بیلبوردهای نیویورک نمایش داده خواهد شد.

«SaveArtSpace» در اعلامیه گفت: با آوردن این نسخه های پیکسلی از زندگی آنلاین خود به دنیای واقعی امیدواریم که جنبه انسانی این انقلاب فناوری را به جهانیان نشان دهیم.

«NFT» یا رمزهای غیر قابل معاوضه، موارد دیجیتالی بی نظیری مانند تصاویر، صدا یا فیلم ها بوده که مبتنی بر فناوری بلاک چِین هستند و مالکیت صاحب اثر را نیز ثبت می کنند. همانطور که در مورد «CryptoPunks»(چهره های دیجیتالی) مشاهده می شود، «NFT» ها اغلب توسط هر کسی به صورت آنلاین قابل مشاهده هستند اما فقط یک نفر می تواند آنها را مالک شود.

این فروش موفق در زمانی انجام می شود که به نظر می رسد بازارهای «NFT»(دارای رمز غیرقابل معاوضه) و به ویژه هنرهای «NFT» در حال فروکش کردن هستند. در ماه آوریل، حجم فروش و قیمت NFT های هنری بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته بود و صحبت در مورد حباب NFT ها بسیار زیاد بوده است.

فروش مجموعه ۹ چهره دیجیتالی روز سه شنبه در یکی از برنامه های حراج عمده کریستیز ثبت شده بود، رویدادی که تاکنون سابقه نداشته است. به این ترتیب این چهره های دیجیتالی در میان تابلوها و مجسمه های مطرح به حراج گذاشته شدند.

این مجموعه در حالی ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به فروش رسید که حراج کریستیز بالاترین قیمت برای آن را ۹ میلیون دلار تخمین زده بود و حاکی از تغییر محتواهای هنری و رقیبی جدی برای هنر نقاشی کلاسیک ملموس تلقی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول