اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

روزهای بلاتکلیفی معلمان دانشسرایی پایان پذیرفت!/ رأی دیوان عدالت به نفع معلمان

بالاخره قصه معلمان دانشسرایی ختم به خیر شد؛ معلمانی که برای معلم شدن به دانشسرا رفته بودند و برای جذب شدن در آموزش و پرورش در همان سال‌های بعد از فارغ‌التحصیلی با درهای بسته مواجه شدند.

روزهای بلاتکلیفی معلمان دانشسرایی  پایان پذیرفت!/ رأی دیوان عدالت به نفع معلمان

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: بالاخره قصه معلمان دانشسرایی ختم به خیر شد؛ معلمانی که برای معلم شدن به دانشسرا رفته بودند و برای جذب شدن در آموزش و پرورش در همان سال‌های بعد از فارغ‌التحصیلی با درهای بسته مواجه شدند؛ هرچند این درها باز شد اما موجب شد که برخی تا چند سال، بلاتکلیف بمانند.

آن سال‌های بلاتکلیفی چند سال بعد با پیگیری تعدادی از این گروه معلمان و با رأی دیوان عدالت اداری به عنوان سنوات کاری آنها محسوب شد اما سال گذشته، این سال‌ها با رأی دیگری از دیوان عدالت اداری به عنوان سابقه خدمت آنها محسوب نشد. این موضوع با گلایه و اعتراض این گروه از فرهنگیان مواجه شد؛ فرهنگیانی که حالا در آستانه بازنشستگی هستند و عدم احتساب سنوات خدمتی آنها به منزله ادامه خدمت آنها به مدت چند سال دیگر بود و در نهایت اعتراض‌ها به مجلس، دفتر وزیر آموزش و پرورش و دیوان عدالت اداری رسید.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در این خصوص گفت: «بر اساس قانون متعهدین خدمت، این گروه از فرهنگیان از لحظه ورود به دانشسرا معلم محسوب می‌شوند و واجد تمام قوانین مترتب به فرهنگیان هستند. یعنی بر اساس تعهدی که فرهنگیان مشمول این قانون ارائه کرده‌اند، از لحظه ورود به دانشسرا حق شرکت در آزمون هیچ دستگاه دولتی و غیر دولتی را نداشته‌اند و بر اساس قوانین و تعهد خود عمل کرده‌اند وچه بسا فرصت‌های استخدامی دیگر را از دست داده باشند».

* وزیر: پیگیر مطالبه معلمان دانشسرایی هستم

موضوع مشکل معلمان دانشسرایی به محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم کشیده شد و او را وادار به ارسال توئیتی کرد؛ او در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏«وظیفه می‌دانم که پیگیر ‎مطالبه و رفع مشکل ‎معلمان دانشسرایی، باشم؛ برای حل این مشکل در کنار همکاران و در حال ‎تعامل و هم‌افزایی با ‎مجلس شورای اسلامی، ‎سازمان بازنشستگی و ‎دیوان عدالت، هستیم تا این مسأله به سرعت، حل شود».

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور درباره مشکلات پیش آمده درباره معلمان دانشسرایی به خبرنگار فارس توضیحاتی را ارائه داد. امرایی گفت: «ماده یک و ماده ۳ قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش که مصوبه سال ۶۹ مجلس است، صریحاً اعلام می‌کند که دانش‌آموزان دانشسراها هنگام آغاز تحصیل خود باید تعهد خدمت به آموزش و پرورش بدهند و در همین ماده ۳ آمده است که حق استخدام در هیچ یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ندارند و حتی حق شرکت در آزمون استخدامی را نیز ندارند و بر اساس ماده ۵، متعهدین در صورت فراهم نمودن موجبات عدم انجام یا قسمتی از تعهد خود به هر دلیل مکلف هستند که دو برابر هزینه‌های تحصیل و حقوق کارآموزی را به خزانه دولت پرداخت کنند».

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، 7 اردیبهشت در حاشیه نشست خبری روز معلم درباره مشکل معلمان دانشسرایی در دیوان عدالت اداری، گفت: «درباره معلمان دانشسرایی با هماهنگی دیوان عدالت اداری و تفسیر حقوقی توانستیم مشکل دانشسرایی ها را حل کنیم؛ هفته جاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط و نمایندگان معلمان دانشسرایی برگزار شد. قرار شد صندوق بازنشستگی پرونده‌ها را به جریان بیندازد». 

آنها بر اساس رأی  دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه معلمی، از سوم راهنمایی به مدت ۴ سال  یا از دوم دبیرستان به مدت ۲ سال وارد دانشسرا می‌شدند و دیپلم آموزش ابتدایی به آنها داده می‌شد و معلم می‌شدند؛ به عبارت دیگر استخدام از مقطع دیپلم در آموزش و پرورش انجام می‌شد.

* ابلاغ «تعیین تکلیف سوابق خدمتی و ایام بلاتکلیفی دانش آموزان دانشسراها»

اما انگار واقعا مشکل این گروه از معلمان حل شد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، نامه دیوان عدالت اداری در خصوص «تعیین تکلیف سوابق خدمتی و ایام بلاتکلیفی دانش آموزان دانشسراها» را ابلاغ کرد.

بر این اساس توافق حاصله برای تمام مشمولین احتساب سوابق خدمتی دانشسراها که حکم کارگزینی رسمی صادر و کسورات مربوطه محاسبه و کسر شده، صندوق بازنشستگی کشوری مکلف به پذیرش و احتساب سوابق مذکور در سال جاری و در سال‌های آینده و انجام اقدامات لازم در خصوص بازنشستگی افراد شد.

مشمولین احتساب سوابق خدمتی دانشسراها که احکام کارگزینی رسمی آنان صادر، لکن از سوی صندوق بازنشستگی کشوری هنوز تعیین بدهی نشده، لذا صندوق موظف به اعلام بدهی براساس احکام رسمی و وزارت آموزش‌وپرورش مکلف به واریز بدهی و پرداخت کسورات مربوطه و متعاقباً صندوق بازنشستگی مکلف به پذیرش و احتساب سوابق و صدور احکام بازنشستگی مشمولین شد.

مشمولینی که شرایط قانونی لازم را نداشته و از جمله کسانی که مورد تأیید گزینش نبوده و یا عمداً مراجعه‌ای جهت تعیین تکلیف خود نداشته‌اند و غیره از قاعده مستثنی هستند.

* پرونده معلمان دانشسرایی بسته شد؟

 به نظر می‌رسد روزهای بلاتکلیفی معلمان دانشسرایی پایان یافته است. این موضوع توسط تعدادی از معلمان دانشسرایی با ثبت سوژه‌هایی در سامانه فارس من با عنوان «فاصله فارغ‌التحصیلی از دانشسراها تا استخدام به عنوان سابقه خدمت حساب شود» و «حکم اولیه دیوان عدالت درباره بازنشستگی فرهنگیان دانشسرایی را اجرا کنید» خواستار پیگیری بودند.

و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول