اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

نبود علوفه دامداران ایلامی را ورشکست کرده است

کمبود بارش‌ها، فقر مراتع، کاهش قیمت گوسفند و گرانی علوفه دستی، صدای دامداران را درآورده و زندگی آنان را دچار مشکل کرده است.

نبود علوفه دامداران ایلامی را ورشکست کرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از استان ایلام، بعد از پشت سر گذاشتن سالی کم باران در استان ایلام و خشک سالی‌های پیش آمده برای کشاورزان حالا نبود علوفه گریبان گیر دامداران این استان شده است.

تلاطم بازار و تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها در چند سال اخیر موضوعی کاملا ملموس است؛ اگر شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و قیمت کالایی دو برابر شده باشد کاملا عادیست و دیگر تعجبی نخواهیم کرد.

اما در این بین در رابطه با برخی اقلام شاهد رشد قیمت نبوده‌ایم؛ قیمت گوسفند زنده در مقایسه با قیمت گوشتی که در قصابی‌ها به فروش می‌رسد تقریبا یک سوم است؛ شورای قیمت گذاری وزارت جھاد کشاورزی قیمت خرید دام زنده مازاد عشایر بھ صورت ترکیبی شامل پیر و جوان را هر کیلو ۴۵۰ هزار ریال اعلام کرده است.

همه ساله در فصل کوچ شاهد عرضه بیشتر دام هستیم؛ امسال با وجود خشکسالی حادث شده در استان ایلام و ترس دامداران از تامین نشدن علوفه مورد نیاز دام‌هایشان و قیمت بالای علوفه، عرضه دام زنده بیشتر از سنوات گذشته بوده و این موضوع باعث کاهش قیمت دام زنده شده است.

نبود نظارت کافی بر مسیر تولید تا عرضه بسیاری از محصولات، باعث شده گاهی تولیدکننده به شدت ضرر کند و اکثر اوقات نیز مصرف کننده متضرر شود؛ در این بین آن‌هایی که همواره با کمترین زحمت بیشترین سود را به جیب زده‌اند دلالان و واسطه‌ها ھستند؛ از همین رو است که بسیاری از اقشار کار تولیدی خود را رها کرده و وارد فاز واسطه گری می‌شوند، اقدامی که شاھد اثر نامطلوب آن دربخش‌های مختلف اقتصادی هستیم.

دامداران در دام خشکسالی

یکی از دامداران ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: به خاطر کمبود بارش‌ها و خشکسالی که شاهد آن هستیم هزینه‌ها و قیمت خرید علوفه برای گوسفندان بسیار بالاست؛ از طرفی قیمت فروش گوسفند زنده ارزان است و این در صورتیست که قیمت همان گوشت در قصابی‌ها حدودا سه برابر این قیمت است و دامداری با وجود این علوفه‌ی گران و این قیمت پایین اصلا به صرفه نیست.

یکی دیگر از دامداران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: قیمت دام زنده بسیار پایین است و علاوه بر این ما حتی اگر دام‌های خود را حراج کنیم هم کسی آنھا را خریداری نمی‌کند.

قیمت هر کیلو دام زنده ۴٠ تا ۴۵ هزار تومان بوده در حالی که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در قصابی‌ها ١٢٠ هزار تومان است؛ در بدترین حالت برای یک دامدار باید قیمت دام زنده نصف قیمتی باشد که در قصابی‌ها به فروش می‌رسد اما اکنون این قیمت به یک سوم هم نمی‌رسد.

برنامه ریزان اقتصادی باید پاسخگوی مطالبه‌ی دامداران باشند

اصلانی بازرس کل استان ایلام طی گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: یکی از مصادیق مھم عینی مطالبه گری حمایت از تولید است و در وهله اول دولتمردان، سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی باید پاسخگوی مطالبه‌ی به حق دامداران به عنوان یکی از اقشار مولد و زحمت کشی باشند که با کمترین توقع، هزینه و تحمل مرارت‌ها، در عرصه جهاد اقتصادی فعال هستند.

وی افزود: اگر از این قشر حمایت‌های اساسی به درستی و به موقع صورت نگیرد، آن وقت با کاهش تولید گوسفند و گوشت قرمز مواجه شده و شرایط برای آنان که از محل تخصیص ارز با نرخ دولتی برای واردات گوشت منتفع می‌شوند؛ فراهم خواهد شد، در صورتی که پیش بینی‌های کارشناسی و برنامه ریزی‌های صحیح همراه با مدیریت‌های جهادی و انقلابی و پیگیری‌های مجدانه نبود دامداران دچار این گونه معضلات نخواهند شد.

پیشنهاداتی برای رفع مشکل دامداران

مدیرکل بازرسی استان ایلام گفت: اگر بخش عمده و مھمی از این یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی به جای تخصیص ارز با نرخ دولتی ۴٢٠٠ تومان برای واردات گوشت قرمز منتقل شود، کمک زیادی به دامداران خواهد داشت.

وی ادامه داد: از دیگر سیاست‌ها و تدابیر حمایتی، می‌توان به ایجاد زنجیره و یا فرآیند بالا رفتن ارزش افزوده برای خرید و عرضه محصولات گوشت قرمز اشاره کرد؛ در این راستا فعال کردن ظرفیت کشتارگاه دام ایلام برای خرید دام از این گونه دامداران در مضیقه یا فروش دام با قیمت مناسب و عرضه مستقیم به مشتریان می‌تواند مؤثر باشد.

اصلانی گفت: اتخاذ و اعمال سیاست‌های حمایتی خرید تضمینی از این گونه تولیدات و ذخیره سازی آن برای ایام دارای تقاضای مصرف بالا و یا ایام دارای کمبود تولید و عرضه و در نهایت فروش صادراتی آنها همراه با ارزآوری از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های حمایت از تولیدات دامی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی‌های صحیحی همراه با پیگیری‌های مجدانه برای اجرای این تصمیمات انقلابی در حمایت از تولید به جای فعالیت‌های دلالی صورت گیرد، به جای منظور کردن یارانه دولتی از محل تخصیص ارز با نرخ دولتی در بخش واردات کالای اساسی، این یارانه‌ها و حمایت‌ها به بخش تولید منتقل خواهد شد تا اشتغالزایی تقویت و تثبیت و موجب افزایش تولید داخلی شود.

قیمت گوسفند زنده

فرشاد یاسمی مدیر کل امور عشایری استان ایلام در رابطه با اختلاف قیمت گوشت زنده گوسفندی و همین گوشت در قصابی‌ها بیان داشت: گوسفند زنده کیلویی ۴۵ هزار تومان توسط دولت خریداری می‌شود که این خرید به صورت ترکیبی یعنی خرید دام‌های پیر وجوان و پرواربندی شده با این نرخ است.

یاسمی گفت: این قانون مصوب جدید باعث افزایش قیمت دام زنده شده است و پیش از این دلالان دام زنده را خریداری کردند و پیش از تعیین نرخ ۴۵ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گوسفندی زنده دلالان این گوشت را تا کیلویی ٢٠ هزار تومان هم خریداری کرده‌اند و این نشان دهنده سودجویی دلالان است.

وی افزود: اکنون دولت با نرخ مصوب ۴۵ هزار تومانی برای هر کیلو دست دلالان را کوتاه کرده و این باعث کمک به دامداران در راستای افزایش قیمت گوشت بوده است؛ گوشتی که مردم از قصاب می‌گیرند گوشت تازه و گرم است و اختلاف قیمتی که وجود دارد طبیعی بوده زیرا گوشت گوسفند زنده از اضافاتی دارد که گوشت خریداری شده از قصابی این اضافات دورریختنی را ندارد.

در حال حاضر دولت دام پرواربندی شده را تا کیلویی ۵۵ تومان و دام‌های پیر را با قیمت ٣۵ هزار تومان برای هرکیلو خریداری می‌کند که اختلاف قیمت بین دام زنده و قیمت قصابی‌ها نمی‌تواند منطقی باشد؛ در واقع قصابی که یک روز هم از دام نگھداری نمی‌کند بابت ذبح گوسفند دو برابر دامداری که دام را پروار می‌کند پول می‌گیرد.

استان ایلام از جمله استان‌هایی است که با پدیده مخرب و ویرانگر خشکسالی مواجه بوده و تنها قشری که بیشتر در معرض مستقیم آسیب‌های این پدیده قرار دارد کشاورز و دامدار است؛ در چند سال اخیر در استان ایلام هرچند تمام توجهات و نگاه‌ها معطوف به عوارض پدیده خشکسالی در حوزه‌های مختلف شده، اما از توجه اثرات مخرب این پدیده تا حدی غفلت شده است.

از یک سو سایه سنگین کرونا بر اقتصاد و از سوی دیگر هم کمبود نهاده‌های دامی و افزایش بی‌سرو سامان خوراک دام و نبود علوفه هزینه نگهداری دام را برای کشاورزان افزایش داده است.

پیگیری مطالبه از جهاد کشاورزی

پس از اعلام شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در رابطه با قیمت ۴۵ هزار تومانی هرکیلو دام زنده علی اکبر بسطامی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی؛ پیگیر موضوع مطالبه دامداران از وزارت جھادکشاورزی شد.

با توجه و پیگیری به موقع می‌شود از بسیاری مشکلات همچون فقرو بیکاری و حاشیه نشینی جلوگیری کرد و با کوتاه کردن دست دلالان و قیمت گذاری‌های به جا علاوه بر کمک به دامداران به مردم مصرف کننده خم کمک می‌شود و قدرت خرید مردم هم بالا می‌رود.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول