اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

طعم ناب کارآفرینی با چاشنی پشتکار؛ گلهایی که نشاط زندگی را دامنه‌دار می‌کنند

فاطمه عبدالخانی، بانویی که در حیطه تکثیر گل و گیاه زینتی فعالیت دارد، پشتکار و انگیزه را چاشنی طعم خوش کارآفرینی کرده است.

طعم ناب کارآفرینی با چاشنی پشتکار؛ گلهایی که نشاط زندگی را دامنه‌دار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، ورودی نهالستان با ذوق و سلیقه خاصی آذین‌بندی و نورپردازی شده و مشخص است که در این مکان، کسی با علاقه دل به کار داده است.

وارد محوطه می‌شوم، نهالستانی وسیع که در چند ردیف گلهای آپارتمانی و زینتی از گونه‌های متنوع در ردیف‌هایی منظم چشم‌نوازی می‌کنند.

در وسط محوطه، اتاقکی برای پرندگان تعبیه شده که چند پرنده در آن نگهداری می‌شود و ترکیب خوشایندی را در کنار گلها ایجاد کرده است. سمت چپ ورودی نیز انواع گلدان‌ها برای فروش وجود دارد.

صاحب نهالستان به استقبالم می آید، قدم‌زنان مسیر را طی می‌کنیم تا به انتهای نهالستان جایی که فضایی سنتی در کنار آب‌نما ایجاد شده، می‌رسیم و گپ و گفت ما آغاز می‌شود.

حس خوب و دوست‌داشتنی جاری‌ است و انرژی مثبت موج می‌زند. از آنجا که به تکثیر گل و گیاه علاقه‌مند هستم، پیش از این به نهالستان‌های دیگری رفته‌ام اما در کمتر جایی چنین حس خوشایندی به من دست داده است. بهشت گل نرگس; مکانی که بانوی کارآفرین آن را با دست خالی برپا کرده و به ثمر رسانده است.

قدمهایی محکم با اراده و پشتکار

اهل اراده و پشتکار است و به معنای واقعی کلمه خودساخته. این را وقتی پای سرگذشتش می‌نشینم، متوجه می‌شوم. 

چند کلمه گذرا از زندگی شخصی‌اش می‌گوید و سریع از آن عبور می‌کند اما همین چند کلمه کافی‌است تا دریابیم او متکی به بازوان خود و تلاش و اراده فردی است.

 می‌گوید: این روزها باید چشمت به خانه خدا و تلاش خودت باشد و از کسی انتظار نداشته باشی.

پرورش گل و گیاه را از هشت سال پیش آغاز کرده و افتخار خود را کارگری می‌داند. این موضوع از لابلای حرف‌هایش مشخص است. تکرار "کارگری کرده‌ام تا تجربه کسب نمودم" برایش خوش‌وزن و آهنگ است. 

فاطمه عبدالخانی، بانوی ۳۵ ساله که شیرازی‌الاصل است و دو سال پیش به داراب مهاجرت کرده، سرپرست خانوار می‌باشد و سالها است از چهار فرزند بی‌سرپرستش نگهداری می‌کند. او تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند در تامین معاش و ایجاد رفاه برای فرزندانش قدمهایی موثر بردارد.

کسب تجربه، فرصتی برای کارآفرینی

فاطمه در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: از هشت سال پیش آغاز به کار کرده و در زمینه تکثیر گلها و گیاهان فعالیت نمودم هرچند در این زمینه تحصیلاتی ندارم اما در نهالستان‌ها کارگری کردم و با دقت در وضعیت گل و گیاهان، روشهای تکثیر، بیماریها، آفتها و... توانستم تجربه کسب کنم و سال گذشته موفق به راه‌اندازی کسب و کار مستقل  برای خودم شدم.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا کار را در منزل و با دریافت وام ۴ میلیونی از صندوق مردم‌یارِ بسیج سازندگی آغاز کردم و پس از آن کار را توسعه و در فضایی با متراژ ۱۰۰ متر ادامه دادم.

این بانوی کارآفرین بیان می‌کند: پس از مدتی با وام ۵۰ میلیون تومانی بسیج سازندگی توانستم نهالستان فعلی را در به وسعت ۲۱۷ مترمربع راه‌اندازی کنم.

او بیان می‌کند: باید از افرادی مثل ما بیشتر حمایت شود و امور هزینه‌بر اداری اعم از شهرداری، اصناف، آب و برق برایمان  تسهیل گردد تا بتوانیم در این شرایط بد اقتصادی به کارمان ادامه دهیم و از رقبا عقب نمانیم و اگر حمایت نشویم رقبای دارای نفوذ و ثروت، شرایط را به قدری سخت می‌کنند که از چرخه خارج شویم.

فاطمه از علاقه ذاتی‌اش به تکثیر گل و گیاه می‌گوید و می‌افزاید: از ابتدا با پرورش گیاه، حس خوبی به من دست می‌داد و با کاشت بذر لیموترش و قلمه آن آغاز کردم و پس از آن انواع مرکبات را تجربه نمودم که بعد از مدتی متوجه شدم تکثیر گلهای آپارتمانی زیباتر و دلنشین‌تر است و در این مسیر حرکت کردم.

قدم بعدی: تولید گیاهان دارویی

او تصمیم دارد به سمت تکثیر انواع کاکتوس برود و این کار را تخصصی‌تر از دیگر گلها می‌داند.

این بانوی کارآفرین برنامه دیگر خود را تولید گیاهان دارویی عنوان می‌کند و می‌افزاید: قصد دارم از تکثیر به سمت تولید بروم و علاوه بر گلهای زینتی، به تولید گیاهان دارویی نیز بپردازم که برای این کار نیاز به سوله‌ای وسیع است که فضاسازی کف آن به وسیله گل و کود انجام شود.

فاطمه خاطرنشان می‌کند: گیاهان دارویی نظیر آویشن، به‌لیمو، کاسنی و... که بیشتر کاربرد عمومی دارد و از سنت های قدیمی است، جهت کاشت مناسب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ قطعه گل در نهالستان وجود دارد و سود فروش حدود ۳۰ درصد است، اضافه می‌کند: بنجامین، مرجان، اسپاتی، برگ انجیری، سرخس، فردوس و کامپک گلهایی هستند که مردم بیشتر خریداری می‌‌کنند و در کل، محصولات رنگی گلدار مثل مرجان و اسپاتی برای آنها نشاط‌آور است و علاقه بیشتری به خرید آنها نشان می‌دهند.

این جوان کارآفرین اظهار می‌دارد: برای آموزش متقاضیانی هستند اما فعلا فضا و موقعیت مناسبی برای آموزش آنها در اختیار ندارم.

وی از ویژگی‌های کارآفرین را تکیه بر تلاش فردی می‌داند و اینکه فرد به دنبال هدفش برود. می‌گوید: انسانی که هدفمند نباشد، به جایی نمی‌رسد.

گلها و تاثیری که بر آرامش مردم دارد

رونق کار خود را فضاسازی محیطی آرام‌بخش، خوشرویی، قیمت مناسب و مراعات انصاف در کاسبی می‌داند و می‌گوید: انرژی مثبت این فضا ناشی از همین است و افرادی بوده‌اند که با مراجعه به اینجا از استرس‌شان کم شده است.

فاطمه، تکثیر و عرضه گل و گیاه را عرصه‌ای جهت ایجاد آرامش برای مردم و کاهش گرفتاری‌ها و استرس آنها می‌داند و می‌گوید: مشتریان از این موضوع راضی هستند و در واقع پرورش گل باید فضایی آرامبخش ایجاد کند.

غیر از تکثیر گل و گیاه دیگر کارهای گلخانه را نیز خودش انجام داده، از برق‌کشی گرفته تا ایجاد آب‌نما . البته سازه‌های فلزی توسط استادکار تعبیه شده است.

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌کند: تاکنون از کسی کمک نخواستم و اگر کمکی بوده در قبال تلاش خودم ارائه شده است.

از نظر او هر تصمیمی در ذهن بگذرد، با تلاش فردی می‌تواند عملی شود و در عرصه عمل، زن و مرد تفاوتی ندارند. کافی است اراده و همت چاشنی کار باشد.

انتهای پیام/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول