اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

«اساسنامه» منتشر شد/ دسترسی آسان به قانون اساسی و مجموعه نظرات شورای نگهبان

نرم‌افزار «اساسنامه؛ مجموعه نظرات شورای نگهبان» صبح امروز توسط پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد.

«اساسنامه» منتشر شد/ دسترسی آسان به قانون اساسی و مجموعه نظرات شورای نگهبان

گروه حقوقی خبرگزاری فارس- نرم‌افزار «اساسنامه؛ مجموعه نظرات شورای نگهبان» صبح امروز توسط پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد. این نرم افزار برای سیستم عامل اندروید طراحی شده و کاربران می‌توانند آن را به صورت رایگان از پلتفرم بازار دریافت کنند.

در این نرم افزار دسترسی به متن کامل قانون اساسی، نظریات تفسیری شورای نگهبان، تذکرات شورا، استعلام اشخاص و نظرات شرعی شورای نگهبان فراهم شده است.

 

 

به علاوه در این نرم‌افزار قوانین و مقررات انتخاباتی شامل «قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری»، «قانون انتخابات ریاست جمهوری»، «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» و «سیاست‌های کلی انتخابات» قرار داده شده است.

 

 

قوانین و مقررات شورای نگهبان، شامل اصول مرتبط با شورای نگهبان در قانون اساسی، احکام رهبری و قوانین و مقررات مرتبط با شورای نگهبان نیز در «اساسنامه» به تفکیک وجود دارد.

 

 

امکان جستجو در میان تمام محتواهای نرم‌افزار، قابلیت دیگر «اساسنامه» است که آن را به ابزاری بسیار کاربردی برای یافتن محتواهای موردنیاز پژوهشگران و دانشجویان حقوق تبدیل می‌کند.

 

 

قابلیت دیگر این نرم افزار، پیوند شدن استعلام اشخاص، تذکرات و نظرات تفسیری مرتبط با هر اصل قانون اساسی است. همچنین این نرم افزار قابلیت انتخاب و کپی متن و اشتراک‌گذاری اصل‌ها و مواد قانونی را نیز دارد.

 

 

علی فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره وظایف پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص ترویج و تبین قانون اساسی اظهار کرد: یکی از اهداف پژوهشکده شورای نگهبان، فعالیت‌های تبیینی و ترویجی بر روی قانونی اساسی به عنوان میثاق ملی و متن مورد اتفاق همه مردم و تعیین کننده چارچوب‌های نظام و حقوق ملت است.  در این مسیر ما به این نتیجه رسیدیم که اقشار مختلف مردم آگاهی کافی نسبت به ضوابط و قواعد و مفاهیم قانون اساسی را ندارند.

وی ادامه داد: قدم اول این بود که ما یک آشنایی اجمالی برای مردم در خصوص قانون اساسی ایجاد کنیم و برای این موضوع  یکسری کارها را طراحی کردیم برای مثال ما آزمون ملی قانون اساسی را توسط پژوهشکده برگزار کردیم که یک کار ترویجی بود که مردم برای خواندن متن قانون اساسی ترغیب بشوند.

تسهیل دسترسی به قانون اساسی

فتاحی درباره اهداف انتشار این نرم افزار گفت: یکی از کارهای دیگری که لازم دیدیم این بود که یک متن متقن و قابل اتکا برگرفته از متن مشروح مذاکرات نهایی قانونی اساسی به همراه نظریات تفسیری شورای نگهبان که در حکم قانون اساسی به حساب می‌آید، در اختیار مردم قرار دهیم تا اگر کسی خواست قانون اساسی را بخواند، در راحت ترین وجه ممکن بتواند به قانون اساسی دسترسی داشته باشد. این اصلی‌ترین هدف ما از طراحی «اساسنامه» بود تا فرایند دسترسی به قانون اساسی را تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: البته ما سعی کردیم قابلیت‌های دیگری را هم در این برنامه ایجاد کنیم، مثلاً مجموعه قوانین و مقررات راجع به انتخابات را که دسترسی به آخرین متن تنقیح شده آن قدری برای مردم سخت است، در این برنامه قرار دادیم. به علاوه در  دسترسی به نظرات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان مشکلاتی وجود داشت که با قراردادن این موارد در این برنامه سعی کردیم این مشکل نیز حل شود.

 

«اساسنامه»؛ منبع آزمون وکالت

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به افزوده شدن قانون اساسی به مفاد آزمون وکالت گفت: اخیراً نیز مجموعه قانون اساسی به همراه نظرات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان به عنوان یکی از منابع آزمون‌های وکالت هم در نظر گرفته شده است و امسال مرکز وکلای قوه قضاییه هم اعلام کرده که از این منبع در آزمون امسال سوال طراحی خواهد کرد؛ بنابراین برای متقاضیان ورود به عرصه وکالت نیز داشتن همچین برنامه‌ای که تمام نظرات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان را به همراه داشته باشد قابل استفاده و ضروری است.

فتاحی درباره سایر دسترسی‌های این نرم افزار اظهار کرد: در کنار موضوعات یاد شده، پیونده دسترسی آسان به سامانه شفافیت آرای شورای نگهبان درمورد مصوبات، مشروح مذاکرات شورای نگهبان، مبانی نظرات شورای نگهبان، آخرین نظرات شورای نگهبان درباره استعلامات اشخاص درباره پرونده‌های دیوان عدالت اداری و موضوعات مثل این را در این برنامه قرار داده‌ایم.

وی افزود: یک سری جوانب و جزئیات و دسترسی‌های دیگر مانند دسترسی به سامانه پژوهشکده شورای نگهبان، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی که برای پژوهشکده شورای نگهبان است و اخبار و پژوهش‌هایی که در شورای نگهبان اتفاق می‌افتد نیز در این برنامه پیش‌بینی شده است.

«اساسنامه» به‌روز خواهد بود

فتاحی درباره به‌روزرسانی این نرم‌افزار اظهار کرد: نرم افزار «اساسنامه» در حال حاضر کاملا به‌روز و کامل است و حتما در آینده نیز به‌روز خواهد شد اگرچه موارد به‌روزرسانی چندان زیاد نیست اما در نرم‌افزارهای دیگری که در حال طراحی داریم مانند مجموعه قوانین و مقررات انتخاباتی به همه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط در آن گنجانده شده است؛ بحث به‌روزرسانی بسیار جدی‌تر است و ما حتما به آن اهتمام خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: این نرم فزار توسط مجموعه شورای نگهبان تهیه شده است و طراحی‌ها صفر تا صد توسط پژوهشکده شورای نگهبان انجام شده است.

«اساسنامه» را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول