اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خسارت استخرهای کشاورزی بدون مجوز در چناران غیرقابل جبران است

طبق گفته مدیر جهاد کشاورزی چناران ۲۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که بخشی از آنها بدون مجوز و رعایت مسایل ایمنی باعث غرق شدن و مرگ افراد می‌شود.

خسارت استخرهای کشاورزی بدون مجوز در چناران غیرقابل جبران است

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، چند سالی است که با افزایش استخرهای ذخیره آب کشاورزی، حوادث ناشی از غرق‌شدگی و مرگ در این استخرها چشمگیر شده است.

این موضوع به ویژه در ماه‌های گرم سال پررنگ‌تر می‌شود.

غرق شدن در استخرهای آب کشاورزی هر ساله آماری را به خود اختصاص می‌دهد. هر چند که توصیه‌ها و تذکرهای بسیاری در خصوص خطر این استخرهای پلیمری داده شده ولی باز هم شاهد شنیدن اخبار فوت ناشی از غرق شدن افراد به خصوص کودکان و جوانان هستیم.

برخی از این حوادث به حدی تلخ هستند که هیچگاه فراموش نمی‌شوند مانند حادثه مرگ در روستای ماسکانلو چناران در سال ۹۷ که در جریان آن مادر و دو پسر ۱۱ و ۱۳ ساله‌اش در استخر کشاورزی غرق شدند.

در آخرین حادثه پدر ۳۳ ساله و پسر ۸ ساله‌‌اش در روستای ملی چناران در روز جمعه سوم اردیبهشت ماه جاری در یکی از همین استخرها به کام مرگ رفتند.

نظارت مستمر برای رعایت مسایل ایمنی استخرها 

 یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی چناران در این خصوص به خبرنگار فارس  چنین می‌گوید: استخرهای کشاورزی باید دارای حریمی مشخص و حفاظ یا  فنس باشند. تاکنون بیشتر جان باختگان در استخرهای ذخیره آب از نوع ژئو ممیران بوده چون این استخرها به صورتی ساخته می‌شوند که بر خلاف استخرهای سیمانی نه پله‌ای دارند که بتوان از آن خارج شد و نه لبه‌ای دارند که بتوان از آن یاری جست و تا رسیدن کمک خود را روی آب نگاه داشت.

 احمد درویشی ادامه می‌دهد: سطح استخرهای ذخیره آب، به علت مواد استفاده شده فوق العاده لغزنده هستند بطوری‌که شناگر و یا همراهان وی نمی‌توانند در صورت بروز مشکل کمکی کنند.

وی با اشاره به آمار بالای غرق شدگان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در چناران، ایمن‌سازی و تخریب استخرهای غیرمجاز و ناامن توسط مسئولان مربوطه را راهی موثر برای کاهش غرق‌شدگی‌ها می‌داند. 

درویش با بیان اینکه پیگیری مستمر جهادکشاورزی و تشکیل جلسه با مالکان و دیگر دستگاه‌های مربوط در خصوص این استخرها جلوی خیلی ازحوادث را می‌گیرد، خسارت کوتاهی در این خصوص را کشته شدن کودکان و جوانان می‌داند، خسارتی که غیرقابل جبران است.

برخی استخرها در شهرستان بدون مجوز و ایمن سازی

مدیر جهادکشاورزی چناران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه در شهرستان‌های چناران و گلبهار ۲۰۰ استخر آب کشاورزی وجود دارد، اذعان می‌کند: تعدادی از این استخرها متاسفانه بدون مجوز و رعایت مسایل ایمنی هستند.

محمدرضا روستانژاد در خصوص نظارت‌ها بر این استخرها هم گفت: ما نظارت داریم و تاکنون اخطارهایی هم برای مالکان از طریق فرمانداری و بخشداری فرستاده‌ایم و حتی چند استخر را هم تخریب کردیم ولی این مشکل هنوز در شهرستان  وجود دارد.

وی بیان می‌کند: در زمانی که جهاد مجوز برای این استخرها صادر می‌کند هم تعهدنامه از افراد اخذ می‌شود و هم در متن مجوز آمده است که کسانی که قصد احداث استخر دارند باید تمام اصول ایمنی اعم از فنس‌کشی، تابلو شنا ممنوع و داشتن طناب ایمنی را رعایت کنند.

روستانژاد می‌گوید: از کشاورزان می‌خواهم بدون مجوز اقدام به ساخت استخر نکنند در غیر این صورت باید پاسخگوی حوادث باشند، کسانی هم که مجوز دارند باید مسائل ایمنی و هشدارها را کامل رعایت کنند.

مرور همه اظهارات فوق این نکته را گوشزد می‌کند که با توجه به تاثیر کم توصیه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی، لازم است نهادهای متولی مانند جهادکشاورزی و دستگاه قضایی ورود جدی‌تر و موثرتری به این موضوع داشته باشند تا کمتر شاهد اتفاقات تلخ و مرگبار باشیم.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول