اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

غنی: راه‌حل اصلی برای پایان جنگ در افغانستان منطق جمعی و اصول اسلامی است

رییس‌جمهور افغانستان وی راه‌حل اساسی برای پایان جنگ در افغانستان را «منطق جمعی» و «اصول اسلامی» خواند و گفت که برخلاف این موارد، طالبان در دوحه بر توافق‌نامه با آمریکا تأکید داشتند.

غنی: راه‌حل اصلی برای پایان جنگ در افغانستان منطق جمعی و اصول اسلامی است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی»، رییس جمهور افغانستان امروز پنجشنبه در مراسم برگزاری نماز عید سعید فطر، به طالبان پیشنهاد داد که جمهوریت و امارت در مورد ناهنجاری‌های افغانستان را در لویه‌جرگه بحث کنند.

غنی با اشاره به خروج نیروهای بین‌المللی، گفت که طالبان فرصتی بهتر از این نمی‌یابند.

وی افزود که اگر گروه طالبان یک «بحث واقعی» می‌خواهد، در آن صورت همگی در لویه‌جرگه گرد آیند و در مورد ناهنجاری‌های افغانستان و راه‌حل آن به‌صورت واقعی گفت‌وگو کنند.

به باور اشرف غنی، «عقل مردم افغانستان بسیار زیاد است» و برای مشکلات کنونی راه‌حل می‌یابند.

غنی گفت: «ضروری است که ما و شما مشترک پیش برویم. از استفاده از این فرصت به نفع افغانستان، منطقه و جهان است. اگر شما فکر دیگری کنید و خیال کنید که بر اسب مست سوار هستید، اسب هر قدر تیز باشد، پس از یک مدت از حال می‌افتد».

وی راه‌حل اساسی را «منطق جمعی» و «اصول اسلامی» خواند و گفت که برخلاف این موارد، طالبان در دوحه بر توافق‌نامه با آمریکا تأکید داشتند.

غنی افزود: «به طالبان می‌گوییم، فرصتی بهتر از فرصت کنونی نمی‌یابد. این بزرگ‌ترین فرصت شماست. همه قصه‌ها تمام شد، قوای بین‌المللی خارج شدند. مردم افغانستان برای صلح اجماع دارند، مردم افغانستان آغوش برای تان باز کرده‌اند که بیایید. دامن جمهوریت و آغوش مردم بسیار فراخ است».

همچنین رییس جمهور افغانستان در بیانیه‌اش خطاب به گروه طالبان گفت: «من می‌خواهم چند سوال بپرسم. بزرگان محترم طالبان، آیا خبر دارید که امروز به نام شما دزدی می‌کنند. شما همه نشسته‌اید، امروز به نام شما قاچاق می‌شود، به نام شما از مردم باج می‌گیرند؟».

به گفته غنی، این افراد به خانه‌های مردمی می‌روند و از آنان مرغ می‌خواهند، در حالی که این خانواده‌ها در سه ماه روی گوشت را نمی‌بینند.

غنی خطاب به گروه طالبان گفت: «ظالم، ارغنداب سبز را چرا تباه می‌کنید؟ به زابل زیبا چرا انفجار می آورید؟ قاریان کنر به شما چه بدی کرده بود؟ یک شهرستان را به من نشان دهید که شما بر آن حاکمیت داشته باشید و در آن آبادی آمده باشد؟».

وی تصریح کرد که طالبان در مواردی خواستار نرفتن دختران به مدرسه شده‌اند و باید به پرسش‌های اساسی پاسخ‌ دهند.

به گفته غنی، یک نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است که طالبان در یک سال حدود یک میلیارد دلار که ۱۸.۶ درصد درآمد افغانستان است را به زیربنا صدمه وارد کرده‌اند.

رییس جمهور افغانستان گفت که در حال حاضر یک انتخاب وجود دارد.

به باور او، دولت یک انتخاب دارد که جنگ بدون راه‌حل سیاسی پایانی ندارد و خوبی جمهوریت این است که هر فردی در آن رییس جمهور شدنی است.

غنی گفت‌: «شرط ما انتخابات است. انتخابات کنید. زودتر می‌کنید، به چشم. من و همه همکاران ما حاضر هستیم که نامزدان نباشیم و به اراده مردم گوش دهیم. این گز و این میدان. افزون بر این ما می‌خواهیم که شما در یک معاهده ملی بیایید که آینده‌تان در دهه‌های بعدی محفوظ باشد؛ زیرا ما نمی‌خواهیم که به جنگ دیگری برویم».

وی تصریح کرد که دولت خواستار تسلیم طالبان نیست و از آنان نیز تسلیم‌ خط نخواسته است، بلکه می‌گوید که به یک راه‌حل سیاسی باید دست یافته شود.

رییس جمهور غنی در واکنش به پیام عیدی رهبر گروه طالبان گفت: «اما این هم واضح باشد که از مردم باعزت افغانستان تسلیم شدن نخواهید دید. مولوی صاحب هیبت‌الله، پیش از این که اعلامیه بدهید که مردم به شما تسلیم شود، به تاریخ افغانستان بیاندیشید. در این بخش اراده ملت واضح است».

محمداشرف غنی همچنین اعلام کرد که مالکیت و مدیریت روند صلح پس از این «مطلق ملی» می‌شود.

بدین ترتیب او افزود که تصامیم عمده در قسمت صلح و آینده افغانستان با مغز جمعی افغانستان،‌ مشورت‌های سرتاسری و اجماع سیاسی گرفته خواهد شد.

وی گفت که «اجماع سیاسی وجود دارد» و در جریان هفته‌های گذشته با زنان، جوانان، شخصیت‌های سیاسی و احزاب بحث و گفت‌وگو شده است.

به باور رییس جمهور، نتیجه این نشست‌ها واضح است که «جمهوریت بزرگترین بستر است و بزرگترین چتر ملی» است.

غنی تصریح کرد که هر نوع اختلاف نظر در یک نظام مردم‌سالار وجود داشته می باشد و این بیان‌گر قوت آن است؛ زیرا در وقت خطر، این اختلاف‌ها به فرصت و اجماع بدل می‌شود.

وی افزود: «اولویت صلح اجماع سیاسی کامل است و هرچه زودتر شما شاهد حضور ملی خواهید بود».

به باور رییس جمهور افغانستان، سیاسیون مطرح افغان و همه اقشار مملکت به یک آواز صلح افغانی که مالکیت و مدیریت آن به دست افغان‌ها باشد را رقم خواهد زد به اتفاق هم اجماع منطقه و جهان شکل خواهد داد.

وی در ادامه از حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی به دلیل نقش در این روند تشکر کرد.

غنی در ادامه گفت: «اجماع ما بر سر این است که نیت طالبان را معلوم کنیم. حالا وقت این آمده است که طالبان نیت‌شان را برای مردم افغانستان آشکار سازند. صلح می‌خواهید یا بربادی؟ این جنگ نیست، این بربادی است».

وی گفت که کشورهای منطقه در مورد صلح افغانستان و حمایت از قوای امنیتی اجماع دارند و حمایت منطقه از جمهوریت نیز رو به افزایش است.

به گفته رییس جمهور، قمر جاوید باجوه، رییس ستاد ارتش پاکستان نیز در سفرش به کابل تصریح کرد که احیای امارت به نفع آن کشور نیست و پاکستان از جمهوریت حمایت می‌کند.

وی با اشار به تماس امیر قطر و رییس جمهور ایران، گفت که منطقه با طرح «افغانستان قلب آسیا» توافق دارد و اجماع منطقه‌ای در حال ایجاد و عملی شدن است.

به گفته رییس جمهور، زمان این‌که «هر روز یک قصه نو بیاید و یک چیز نو بدون آمادگی مطرح شود، گذشته است» و پس از این «روند صلح به صورت اساسی مدیریت خواند شد».

وی افزود که نظریات خاصی در این بخش وجود دارد که چگونه روندهای مختلف واحد، منسجم و به گونه منظم مدیریت شود.

رییس جمهور افغانستان افزود: «داعش را نمی‌توانیم بپذیریم. مردم افغانستان یک ملت هستند، به هیچ نامی ما در این ملت تفرقه را نمی پذیریم. مردم به نام‌های مختلف طرف افغان‌ها نبینند. هویت داخلی کوچک ما، زبان‌های ما و تاریخ ما قابل افتخار هستند، اما ما یک ملت هستیم، ملت واحد هستیم، هیچ وقت شعار جدایی نداشتیم. هر کسی که بخواهد ما را تقسیم کند، با مشت قوی ملت و دولت افغانستان مواجه خواهد شد».

وی در ادامه گفت که حرف‌های مردم در مورد اجرای قانون بر افراد که انتحار و انفجار می‌کنند را شنیده است.

غنی افزود: «به احترام ماه مبارک رمضان این کار را نکرده‌ام. من پیام همه شما را شنیده‌ام. پس از ماه رمضان در بحث اجرای قانون گام‌های عملی بر می‌داریم».

رییس جمهور افغانستان در این نشست که شماری از سیاسیون، از جمله روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز حضور داشتند، گفت که افغانستان دوست و دشمن دیرینه ندارد، بلکه منافع ملی دیرینه دارد و همه شهروندان مسوول اند که براساس منافع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت حرکت کنند.

به گفته غنی، خروج نیروهای خارجی در جریان ماه‌های آینده «بزرگ‌ترین فرصت در تاریخ معاصر»‌ افغانستان است.

وی با اشاره به این فرصت‌ها، گفت که تحکیم حاکمیت ملی به صورت کلی و همه‌جانبه صورت می‌گیرد و همچنین از بخش امنیتی گرفته تا مناسبات منطقه‌ای براساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌شود.

اشرف غنی گفت که فصل جدید مناسبات بین‌المللی افغانستان آغاز شد و به مردم اطمینان داد که همکاری‌های بین‌المللی به صورت «نو، بهتر و مفید‌تر» تنظیم نمی‌شود.

غنی تصریح کرد که هر روز تعهدات به کمک با افغانستان را به ویژه در بعد تقویت نیروهای امنیتی دریافت می‌کند.

به باور ریس جمهور افغانستان،  اجماع منطقه‌ای برای تحکیم نقش کلیدی افغانستان در قلب آسیا سرعت پیدا کرده است.

وی گفت که تا پنج سال پیش همه به افغانستان به دید خطر می‌دیدند، اما امروز  به افغانستان از نگاه فرصت دیده می‌شود.

به گفته غنی، بزرگ‌ترین پروژه‌ها در افغانستان از جمله کاسا و تاپی طی سال جاری یا در افغانستان شروع می‌شود یا پیشرفت می‌کند.

وی همچنین گفت که روند ترمیم مدرسه سیدالشهدای دشت برچی و ارغنداب قندهار نیز آغاز شده است.

رییس جمهور افغانستان در بیانیه‌ خود به موج سوم کرونا نیز اشاره کرد و خواستار رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت شد.

غنی در حالی بیانیه عید فطر را ارایه کرد که براساس اعلام گروه طالبان، آتش‌بس سه روزه برای روزهای عید از نیمه‌شب گذشته آغاز شده است.

پیش‌تر اشرف غنی بر آتش‌بس دایمی تأکید کرده بود، اما به نیروهای امنیتی دستور داده بود که آتش‌بس در سه روز عید را نیز مراعات کنند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول