اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بهره‌بردای از «راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز» و «تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه»

استاندار آذربایجان‌شرقی «راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز» و «تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه» را دو پروژه مهمی خواند که تلاش می‌شود تاپایان عمر دولت در استان تکمیل شوند.

بهره‌بردای از  «راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز» و «تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه»

محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های بسیار مهم استان که تلاش می‌کنیم تا پایان دولت تمام شود، راه‌آهن بستان‌آباد تا تبریز است. البته باید در نظر داشته باشیم کارهای عمرانی تابعی از شرایط آب و هوایی، منابع مالی و مشکلات دیگر است. اما بسیار امیدواریم این پروژه تا پایان دولت به اتمام برسد.

وی افزود: پروژه مهم دیگر که می‌خواهیم حتما تا پایان دولت تکمیل شود، تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه بوده و تامین اعتبار پروژه هم صورت گرفته است. 

پورمحمدی یادآور شد: باقی مانده این پروژه کمتر از یک کیلومتر و حدود 800 متر است که متاسفانه به یک مشکل فنی برخورد کرده و خاک منطقه آبرفتی و سست است؛ در هر حال اگر مانع دیگری نباشد امیدواریم این دو پروژه قبل از پایان عمر دولت به پایان برسند.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: از جمله کارهای اولویت‌دار دیگر برای ماه‌های پایانی عمر دولت در استان، شروع عملیات اجرایی پروژه ذوب و پالایش مس‌سونگون است که مناقصه آن ششم اردیبهشت ماه برگزار و قرارگاه خاتم الانبیا برنده شد؛ شاید یکی دو ماه بعد از امضای قراردادها عملیات اجرایی آن شروع شود.

وی اذعان داشت: پروژه دیگر اجرای فاز سوم کنستانتره مس‌سونگون است که مناقصه این پروژه نیز برگزار و شرکت کیسون برنده شد. عملیات اجرایی این پروژه نیز به‌زودی شروع خواهد شد.

 

گزارش فارس حاکی است، طرح تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه دارای ۳۶ کیلومتر طول است که سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه کند.

رودخانه زاب پس از عبور از مرز ایران به کشور عراق وارد می‌شود و به دلیل واقع شدن در بخش میانی به واسطه کوه‌های بلند جنگلی، دره‌ای ژرف به وجود آورده که تا قسمت جنوبی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی امتداد یافته است. 

اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و در سایه عنایت مسوولان امر، مشکل تامین اعتبار ندارد و یکی از اقدامات مهم ستاد احیا دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که احداث آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

 

ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود 

طرح ملی ۲ خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به منظور کاهش پنج ساعتی زمان و ۱۱۴ کیلومتری مسافت سفر ریلی به تهران از مرکز آذربایجان شرقی، در سال ۱۳۷۹ آغاز شد، اما تخصیص قطره چکانی اعتبار همراه با آنچه که مدیران استان در سال های گذشته از آن با عنوان «کم کاری پیمانکاران» یاد کرده اند، موجب شد که اتمام این طرح بیش از حد انتظار طولانی شود.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است.  

با بهره برداری از طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

اکنون قطعه دوم این طرح به طول ۴۲ کیلومتر در حدفاصل شهر بستان آباد تا ایستگاه خاوران در مراحل پایانی است و بهره برداری از آن می تواند آرزوی ۶۰ ساله سفر کوتاه و راحت به تهران از تبریز را محقق کند؛ البته ایستگاه خاوران نیز برای وصل به ایستگاه مرکزی راه آهن در تبریز اجرای طرحی ۳۰ کیلومتری را می طلبد که بیشتر از منظر حمل و نقل بار در سیستم ریلی و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن اهمیت دارد.  

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول