اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی محرومیت محدودیت نمی‌شود/ خلاقیت کشاورز نورآبادی که منجر به تولید شد

خلاقیت یک کشاورز در نورآباد ممسنی منجر به طراحی و ساخت توربین بادی شده که بدون باطری و هرگونه سوخت، تنها با وزش نسیم، انرژی برق تولید می‌کند.

وقتی محرومیت محدودیت نمی‌شود/ خلاقیت کشاورز نورآبادی که منجر به تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، کودکی را در روستاهای محروم منطقه ماهور میلاتی که هنوز هم محرومیتش ادامه دارد، گذراند، آنجا که خبری از برق و تکنولوژی نبود و برخورداری از این نعمت و دیدن تلویزیون همچنین جایگزینی فانوس‌های دریایی و به گویش محلی‌ اهالی منطقه، چراغ‌های جالی نفتی با لامپ آرزوی دور دوران کودکی‌ او و بسیاری از فرزندان مناطق مختلف ممسنی بود.

روزها می‌گذشت و فرزندان نخبه این دیار پس از گذراندن دوران ابتدایی برای ادامه تحصیل راهی مناطق دیگر و مراکز شبانه روز در شیراز و دیگر شهر‌ها می‌شدند.

دوران دبیرستان را تا کلاس دوازدهم گذراند ولی در کنار تحصیل، علاقه زیادی به کارهای فنی داشت به گفته خودش دیپلم ردی است ولی از نظر من و همه افرادی که او را می‌شناسند، از لحاظ معلومات و توانمندی هم رده بسیاری از اساتید تراز بالا است.

روستای بابامنیر که الان شهر قلمداد می‌شود، همچنان در آرزوی برق بود و امیرصبا جهان‌بخشی نیز از همان ابتدای جوانی در کارگاه کوچکی در ورودی شهر، تعمیرکار تراکتور شده بود.

کشاورزی و دامداری پیشه اصلی مردم منطقه است اما کمبود آب هم حکایت دیگری است، حفر چاه و برداشت آب با امکانات اولیه اهالی سخت بود و افراد پیگیر برق دار شدن منطقه بودند.

بعد از دوندگی‌های فراوان، برق به منطقه رسید اما به گفته جهان‌بخشی، اولین قبض برق کارگاه و چاه همچنین آن همه دوندگی و خستگی از کمبود و محرومیت جرقه اولیه تولید برق را به صورت جدی در ذهن او زد.

جهان‌بخشی می‌گوید: آنقدر از این وضعیت و فیش ۴۵۰ هزار تومانی ۱۵ سال پیش ناراحت بودم که به خودم قول دادم راهی برای تولید برق پیدا کنم و این مطلب را به مسؤولان اداره برق نیز گفتم.

او بیان می‌کند: کسی حرف مرا جدی نگرفت ولی آنقدر مصمم بودم که از این ایده دست نکشیدم و در همان کارگاه کوچک و در کنار  تعمیر تراکتور، راه‌های مختلف را امتحان کردم تا بالاخره به ایده تولید توربین بادی رسیدم.

چند سال طول کشید تا ایده‌ای که از دل فقر و محرومیت شکل گرفته بود با کمترین امکانات عملیاتی شد هر چند در آن مدت نیز هیچ کس او و ایده‌اش را جدی نمی‌گرفت اما او مایوس نشد و رویایش به حقیقت پیوست.

مخترع میانسال قصه ما، مرد مهربان و صبوری است که پیش از این گفتگو او را ندیده بودم و تصور دیگری  از او داشتم، شاید صبر، آرامش مهمترین دلایل موفقیت او است، مردی خستگی‌ناپذیر، منطقی و خوش‌بیان که وقتی تحصیلاتش را پرسیدم تعجب کردم.

بسیاری از  تحصیلکرده‌های دانشگاهی باید از فن بیان و نگاه تخصصی او درس بگیرند، هر چند مدرکش همان دیپلم ناقص است ولی در بسیاری از دوره‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، از او به عنوان استاد دعوت می‌شود.

زندگی ساده روستایی او هنوز ادامه دارد و همچنان در آن تعمیرگاه کوچک مشغول است و کشاورزی هم می‌کند.

از روزهایی گفت که موتور چاه کشاورزی به خاطر نبودن یا هزینه بالای برق خاموش بود، خاطره وار برایم می‌گوید: روزهای خیلی سختی بود خانم ستوده، دستمان خالی بود و راه درآمدی نداشتیم، به خودم قول دادم که بعد از آن همه اتفاق باید کاری انجام دهم و دستگاهی کم هزینه برای راه‌اندازی موتور چاه آب بسازم.

 با ابزار کمی که داشتم پرنده‌ای ساختم و به مرور زمان آن‌ را تقویت کردم، فکر ساخت توربین و استفاده از جریان باد به ذهنم رسید و توربینی طراحی کردم که تنها با جریان باد ملایم اقدام به تولید انرژی می‌کند، ابتدای کار فکر نمی‌کردم این دستگاه بتواند تا اینجا رشد کند.

می‌دانید که شهرستان ما تحصیلکرده‌های زیادی دارد و به گفته خیلی‌ها، بیشترین تعداد تحصیلکرده‌های شهرستانی را داریم یعنی ۸۵ درصد، این آماری است که اعلام شده اما من همیشه فکر می‌کنم که این همه دانشجو را کی و کجا برای رشد شهرستان و خارج شدن از این همه محرومیت به کار می‌گیرند.

از چند جوان نخبه کمک گرفتم و با استفاده از تجربه خودم و تخصص آنها، تنها توربینی که بدون داشتن باطری کار می‌کند را ساختم.

این توربین با حداقل وزش یعنی نسیم هم کار می‌کند و انرژی را در یک مخزن برای زمانی که بادی نمی‌وزد، ذخیره می‌نماید.

این کشاورز مخترع در ادامه گفت: برای ثبت، تاییدیه و مجوز گرفتن دوندگی‌های زیادی داشتیم و بعد از سال‌ها توانستم در پارک علم و فناوری شرکتی ثبت کنم.

او که برای تولید و ارتقاء توربین، سختی‌های زیادی کشیده است، اظهار داشت : من از تنها دارایی‌ام، یعنی خانه و سرپناهم گذشتم و زن و فرزند و خانوده‌ام سختی‌های زیادی کشیدند برای بدهی مالی این کار و عدم پرداخت به موقع حتی زندان هم رفتم، مسیر سختی طی شده و حمایت‌ها هم امیدوار کننده نبوده است.

جهان‌بخشی ادامه داد: در جلسات مختلفی کار را پرینت کرده‌ایم و از جاهای مختلفی قول حمایت گرفته‌ایم اما بعد از حل شدن مشکلات ثبت اختراع، هنوز من درگیر مشکلات مالی هستم.

او معتقد است اگر دولت به این طرح بها بدهد انقلابی در عرصه تولید برق صورت می‌گیرد که ارزآوری زیادی به دنبال دارد.

وی افزود: این توربین در ابعاد مختلف ساخته می‌شود و روزانه معادل ۴۰ کیلووات برق تولید می‌کند که برای تامین برق یک روستای ۲۰ خانواری کافی است، البته این عدد حداقل تولید است و اگر امکانات مهیا شود در ماه علاوه بر تولید برق مورد نیاز کشور می‌توانیم به حد بالایی از برق مازاد برسیم.

شاید باورش سخت باشد اما تنها هزینه نگهداری این توربین بادی، گریس‌زنی به بلبرینگ‌هایش است.

جهان‌بخشی با بیانی خاص و آهی از سر دلسوزی گفت: تولید انرژی شاید به ظاهر سخت باشد ولی استفاده از صنایع تبدیلی بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، ما با استفاده از پسماندهای گاوداری‌ها می‌توانیم در تولید برق انقلاب کنیم، موضوعی که اثبات شده است اما مجوزش برای ما صادر نمی‌شود.

وی از کمک‌های و همراهی مسؤولان پارک علم و فناوری و برخی بخش‌های علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری و افراد و سازمان‌هایی که از اختراعشان حمایت کرده‌اند تشکر کرد و گفت: انتظار حمایت از این تولید خیلی بیشتر از این است چون در چند پروژه بازدهی توربین در نقاط مختلف کشور امتحان و اثبات شده است و ما با توجه به کم آبی و میزان باد در نقاط مختلف کشور می‌توانیم تولید برق داشته باشیم.

توربین بادی برق‌ساز یکی از اختراعات این کشاورز خوش‌فکر و آینده‌نگر است، جهان بخشی در سال ۷۴ با ساخت یک زیردریایی توانست در تولید مستند «آنجا که از ده ما می‌گذرد» نقش به‌سزایی ایفا کند، مستندی که به کارگردانی محمد طاهری از هنرمندان برجسته ممسنی تهیه شده و بسیاری از سکانس‌های آن با استفاده از همان زیردریایی فیلمبرداری شد، ساخت هواپیما و پهباد هم در کارنامه جهان‌بخشی موجود است.

تمام قطعات را خودشان ساخته‌اند و این یعنی فرصت سازی از تحریم و محدودیت، او معتقد است نباید تسلیم شد و هر جا محرومیت باشد باید خلاقیت بالا برود و از محدودیت‌ها فرصت ساخت.

جهان‌بخشی در ادامه به رسالت ما به عنوان اشرف مخلوقات خدا و موثر بودن در زیست بشری اشاره کرد و اضافه کرد: هر کدام از ما یک شب قدر در زندگی داریم که باید قدر آن‌را به عنوان یک فرصت طلایی بدانیم، عبادت بخشی از اعمال شب قدر است و مهمترین بخش این شب قدر استفاده از نعمت تفکر و قدرت‌هایی است که خدا در وجود ما به ودیعه گذاشته است، من سعی کردم از این شب قدر استفاده کنم هر چند هنوز هم ادامه دارد.

او گفت: خستگی و نادیده گرفته شدن و زندان و شرمندگی جلوی خانواده خیلی سخت است، اما هیچ کدام از این موارد برای من مانع نبوده و نخواهد بود، در حال حاضر هماهنگی با گاوداری‌ها و تامین اعتبار مهمترین خواسته من است و امیدوارم با توجه به خواست رهبری و عمل به شعار سال شاهد رفع موانع موجود در مسیر تولید باشیم.

این مخترع استان فارسی توجه به ایده‌های آتیه ساز را به مسؤولین توصیه کرد و افزود: اینکه ۸۵ درصد جوانان ما مدارک دانشگاهی دارند افتخار است ولی بالاتر از آن استفاده از دانش این جوانان در مسیر ساخت آینده کشور است و امیدوارم مسؤولان شهرستان به این موضوع اهمیت دهند و جوانان را امیدوارانه وارد عرصه کار و اشتغال کنند.

تولید توربین در حال گسترش است و شرکت جهان‌بخشی نیز در حال گسترش و تاکنون تعدادی از جوانان نیز به کار گرفته شده‌اند که ما نیز امیدواریم با حمایت بیشتر از این اختراع شاهد انقلاب مد نظر این مخترع خوش آتیه باشیم.

انتهای پیام/ س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول