اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کتابخانه مرکزی قیدار خردادماه افتتاح می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: نخستین کتابخانه عمومی قیدار پس از انقلاب، خرداد امسال افتتاح می‌شود.

کتابخانه مرکزی قیدار خردادماه افتتاح می‌شود

امیرعلی نیک‌بخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در ایام کرونا برنامه‌های مختلفی با تعطیلی کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته است تا سرانه مطالعه کاهش پیدا نکند.

وی گفت: راه‌اندازی پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه»، پویش «هر کتابدار، یک کتابخوان»، دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم»، «پویش کتابخوان مجازی»، «نشست‌های کتابخوان مجازی» از جمله فعالیت‌هایی است که طی ایام کرونا اجرایی شده و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اضافه کرد: تهیه و انتشار مطالب مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف با موضوعاتی همچون معرفی کتاب، دانش و اندیشه، شعر و ادب، تندرستی و پیشگیری از بیماری کرونا، شناخت جهان هستی، نقاشی و کاردستی، تربیت کودک، روابط اجتماعی نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط کتابداران در ایام کروناست.

نیک‌بخش با بیان اینکه در کنار اجرای فعالیت‌های مجازی، فعالیت‌های عمرانی نیز در حال انجام است، افزود: در همین ایام شیوع ویروس کرونا 13 کتابخانه در استان زنجان بازسازی شد و امروز به ندرت کتابخانه‌ای داریم که نیاز به بازسازی داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح چند کتابخانه در ایام کرونا گفت: یکی از مهمترین کتابخانه‌هایی که به منظور خدمت‌رسانی به مناطق محروم ساخته شده است، کتابخانه مرکزی شهر قیدار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به آخرین وضعیت ساخت کتابخانه امام علی (ع) قیدار اشاره کرد و گفت: این کتابخانه با زیربنای 850 مترمربع در حال ساخت است و خرداد امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه امام علی (ع) قیدار هم اکنون در مرحله قفسه‌بندی و تجهیز و چینش کتاب‌ها قرار دارد، تصریح کرد: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی چون مخزن، کتب مرجع، امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه برادران و خواهران، نشریات، نمازخانه و بخش اداری است.

نیک‌بخش با بیان اینکه کتابخانه امام علی (ع)، نخستین کتابخانه شهر قیدار است که پس از انقلاب احداث می‌شود، گفت: با افتتاح این کتابخانه میزان دسترسی شهروندان به منابع کتابخانه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد، چراکه تلاش شده از همه منابع در این کتابخانه استفاده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه کتابخوانی از مهمترین ارکان در بخش فرهنگ و بسیاری از زمینه‌هاست، اضافه کرد: پیشرفت جوامع در نتیجه توجه به مقوله مطالعه و انس با کتاب محقق می‌شود و بی‌توجهی به این مهم عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی همچنین از فعالیت مجازی کتابخانه‌های سیار در استان خبر داد و گفت: در واقع کتابخانه سیار واسطه ارتباطی مناسبی به منظور اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم‌جمعیت یا دورافتاده محسوب می‌شود که با یک دستگاه خودروی مجهز به کتاب و امکانات فرهنگی و هنری می‌توان امکانات فرهنگی متنوعی را به مخاطبان ارائه کرد.

نیک بخش با اشاره به اینکه کتابرسان سیار یکی از راه‌های توزیع عادلانه امکانات در مناطق کمتربرخوردار است، گفت: برخی از فعالیت‌های فرهنگی کتابرسانان سیار اجرای تئاتر، پخش فیلم، ساختن کاردستی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه هر کتابرسان سیار به طور متوسط به ۱۰ روستا خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: فاصله زمانی حضور کتابرسان در هر روستا یک هفته است و مدت زمان حضور آن نیز دو روز است که اهالی روستا استفاده بیشتری از کتاب‌ها ببرند.

وی افزود: پیگیری برای افزایش کتابرسان سیار در سایر بخش‌های شهرستان در حال انجام است تا امکان بهره‌مندی روستاهای بیشتری از خدمات کتابخانه‌ای فراهم شود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول