اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

الغای امتحانات حضوری، بسته اینترنت دانشجویی و واکسن معلولان؛ داغ‌ترین مطالبات «فارس من» هفته‌ گذشته

داغ‌ترین مطالبات هفته گذشته فارس من متأثر از کرونا بود؛ از درخواست الغای امتحانات حضوری گرفته تا تمدید بسته اینترنت ویژه آموزش مجازی. این گزارش مرور آنهاست.

الغای امتحانات حضوری، بسته اینترنت دانشجویی و واکسن معلولان؛ داغ‌ترین مطالبات «فارس من» هفته‌ گذشته

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ داغ‌ترین مطالبات هفته گذشته «فارس من» نیز متأثر از کرونا است؛ مطالبه ده‌ها هزار نفری دانش‌آموزان که برای دومین بار خواستار الغای برگزاری حضوری امتحانات نهایی شدند. کمپین دانشجویان که خواستار تمدید زمان بسته‌های هدیه اینترنت تلفن همراه برای استفاده از آموزش‌های مجازی هستند. و پویشی که از مسؤلین می‌خواست معلولان را در اولویت تزریق واکسن قرار دهند. این گزارش مرور آنهاست؛

 

۱| ده‌ها هزار امضا برای دومین کمپین دانش‌آموزان؛ امتحانات نهایی را تعویق کنید

دانش‌آموزان معتقدند شرایط مدارس برای برگزاری امتحانات نهایی به‌صورت حضوری فراهم نیست. امتحاناتی که تعداد داوطلبان آن بسیار بیشتر از دیگر آزمون‌های سراسری مانند نظام‌مهندسی یا کارشناسی ارشد است. گذشته از این‌که مُحصلان نیز از لحاظ تجربه یا توان مراعات پروتکل‌های بهداشتی قابل مقایسه با داوطلبان دیگر آزمون‌ها نیستند. مطالبات آنها از مسؤلین آموزش‌وپرورش متواتراً در فارس‌من به ثبت رسید.

مثلاً این پویش که توانست بالغ بر ۸۵۰۰۰ امضا بعنوان حمایت جمع‌آوری کند. امضاکنندگان نوشته بودند: «همه ما دانش‌آموزان ‌از مسئولین آموزش‌وپرورش تقاضا داریم که امتحانات نهم و دوازدهم را مجازی برگزار کنند. آن هم در حالی که ما دروس مدرسه را به صورت حضوری آموزش ندیده‌ایم؛ حالا چگونه قرار است حضوری امتحان دهیم؟ از شما خواهشمندیم که امتحانات را مجازی برگزار کنید.»

 

پویشی که توانست رکورد پرامضاترین کمپین‌های تاریخ فارس من را جابجا کند. نه فقط بخاطر قولی که به مخاطبان برای پیگیری دادیم، بخاطر سلامتی دانش‌آموزان این سرزمین هم که شده اساسی پیگیر ماجرا شدیم. همکاران من در گروه تعلیم‌وتربیت خبرگزاری از همه توانشان برای رساندن صدای مردم به مسؤلین استفاده کردند. البته که مرغِ آقایان یک‌پا بیشتر نداشت! اعتراضات افاقه نکرد؛ آموزش‌وپرورش بی‌خیال برگزاری حضوری امتحانات نبود.

دومین مطالبه دانش‌آموزان برای الغای برگزاری حضوری امتحانات نهایی برای همین تشکیل شد؛ پویشی که همین هفته گذشته در «فارس من» شکل گرفت و توانست ظرف مدت کوتاهی بالای ۴۵۰۰۰ امضا جمع‌آوری کند. لُب دومین پویش سراسری مُحصلان پافشاری بر خواسته‌های قبلی است. این‌که وقتی زیرساخت‌ها برای مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس مهیا نیست، اصرار بر برگزاری حضوری امتحانات دقیقاً چه معنایی دارد؟

 

امضاکنندگان نوشته‌اند: «امتحانات نهایی بیش از ده آزمون دارد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری آزمون نتیجه‌بخش نیست؛ چون دانش‌آموزان برای رسیدن به حوزه امتحانات باید از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند. همین‌طور دانش‌آموزان ساکن در مناطق روستایی که باید در شهرها امتحان دهند باعث می‌شود کرونا را به روستای خود بُرده و باعث ایجاد فاجعه بزرگ شوند.»

 

کمپین دانش‌آموزان داغ‌ترین مطالبه هفته سوم اردیبهشت‌ماه فارس من شد. مطالبه‌ای که دوباره برای پیگیری‌های بیشتر روی میز همکاران من در گروه تعلیم و تربیت قرار گرفته است.

 

۲| کمپین ده‌ها هزار امضایی؛ بسته اینترنت دانشجویی را تمدید کنید

دوره‌های مجازی دانشجویان ادامه دارد. سربند همه‌گیری دوره‌های آموزشی هم‌چنان در بسترهای مختلف فضای مجازی درحال برگزاری است. چاره‌ای نیست؛ تا جمع شدن بساط ویروس منحوس باید تحمل کرد. استفاده از شبکه برای همین میان دانشجوها شدیداً افزایش یافته است. بسته‌های اینترنت هدیه تدبیر وزارت ارتباطات برای کم کردن بخشی از هزینه‌های آنهاست. وزارت ارتباطات قبلاً اعلام کرد اعتبار بسته‌های هدیه اساتید تمدید شده است.

حالا دانشجویان نیز با تأسیس یک کمپین خواستار تمدید زمان اعتبار بسته‌ها شدند: «یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و موانع در مسیر آموزش‌های مجازی، هزینه بالای اتصال به اینترنت است. برای رفع این مشکل تصمیمی بر ارائه اینترنت رایگان گرفته شد. به‌گونه‌ای که تمامی آموزش‌ها از سوی استادان و دانشجویان به صورت رایگان صورت پذیرد. حال با توجه به تمدید اینترنت رایگان اساتید، دانشجویان نیز خواستار تمدید اینترنت رایگان هستند.»

 

مطالبه کاملاً به‌جا است؛ دانشجویان نیز مانند اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها درگیر هزینه‌های بالای اینترنت و فضای مجازی هستند. پیگیری‌های فارس من محفوظ؛ امید که مقامات وزارت ارتباطات به خواسته‌های مردم لبیک گویند.

 

۳| مطالبه هزاران نفری نیروهای خرید خدمت آموزش‌وپرورش؛ امنیت شغلی نداریم!

آن‌طور که معاون وزیر می‌گوید آموزش‌وپرورش ۱۶هزار نیروی خرید خدمت دارد؛ نیروهایی که وظیفه تعلیم‌وتربیت ۳۵۰هزار دانش‌آموز سراسر کشور به‌عهده آنهاست. خرید خدمتی‌ها اما حسابی گلایه دارند؛ از این‌که مطابق قانون کار با آنها برخورد نمی‌شود. از این‌که کمترین امنیت شغلی ندارند. از این‌که زمان قراردادهای آنها به‌جای ۱۲ ماه، ۸.۵ ماه است! از اینکه وزارت‌خانه هیچ برنامه‌ای برای جذب و سازماندهی آنها ندارد.

بیش از ۴۰۰۰ نفر از این نیروها کمپینی را در فارس من تشکیل دادند. برای اعتراض به همین موارد؛ برای رساندن صدای اعتراضاتشان به گوش مسؤلان. آنها نوشته‌اند: «برخلاف سایر ارگان‌ها که برای جذب نیروهای قراردادی خود در آزمون‌های استخدامی سهمیه در نظر گرفته‌اند، متاسفانه مسئولین وزارتخانه برای گرفتن این سهمیه سهل‌انگاری می‌نمایند. بخش عمده‌ای از این نیروها بین ۵ تا ۸ سال سابقه دارند و دارای عملکرد درخشانی در امر آموزشند.»

 

۴| کمپین هزاران نفر از معلولان؛ برای ما هم اولویت واکسن قائل شوید

رسیدگی به معلولان وظیفه همه است؛ بیشتر از همه مسؤلین. قشر توانمند و عزت‌مداری که بخاطر برخی نواقص ظاهری نباید از خدمات اجتماعی محروم شوند. اوضاع آنها در همه‌گیری به‌مراتب بدتر است. ضعف سیستم ایمنی و برخی محدودیت‌ها توانایی آنها را در مراعات پروتکل‌های بهداشتی دچار اختلال کرده است. برای همین شدیداً در معرض ریسک ابتلا قرار دارند. مطالبه آنها اولویت در تزریق واکسن است.

هزاران معلول با تشکیل یک پویش همین مطالبه را طرح کردند؛ آنها بویژه خواستار اولویت دادن به سه قشر از معلولان هستند. اول از همه نابینایان؛ کسانی که ناگزیر از لمس سطوح مختلف برای پیدا کردن مسیر حرکتشان هستند. البته که همین تماس مداوم می‌تواند زمینه‌ساز انتقال بیماری شود. دوم افرادی که متأثر از ضایعه نخاعی هستند. بخاطر ضعف سیستم ایمنی؛ بخاطر این‌که این روزها کمتر می‌توانند در محیط‌های عمومی و محل کار حاضر شوند.

 

دست آخر معلولان مبتلا به «اوتیسم»؛ والدین این فرزندان دردسرهای فراوانی برای آموزش پروتکل‌های بهداشتی به آنها دارند. گرفتاری‌های مراقبت از آنها به کنار، تصور کنید خدای‌ناکرده احدی از آنها درگیر کرونا شود. حقاً نباید اجازه داد پدر و مادرهای آنان بیشتر از این دچار مشکل شوند. شما هم اگر با این مطالبه همدل هستید و معتقدید جامعه معلولان را باید در اولویت تزریق واکسن قرار داد، از پویش آنها حمایت کنید.

 

فارس من نمونه کوچک اجتماع است. سامانه‌ای که حالا بیش از ۳۴۰۰۰۰۰ نفر مخاطب دارد. شهروندان دغدغه‌مندی که گزارشگران نواقص و مشکلات حوزه‌های مختلفند. داغ‌ترین کمپین‌های این سامانه درنتیجه هم‌پوشانی مناسبی با مهم‌ترین موضوعات افکار عمومی ارائه می‌کند. بررسی آنها بویژه برای مدیران آینده و مدعیان ریاستِ این جمهوری ضروری است. این گزارش مرور داغ‌ترین مطالبات هفته سوم اردیبهشت‌ماه بود.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول