اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

مشکلات میدان اصلی قبله تهران ادامه دارد/ دست‌فروشی که در شهرری ضرب و شتم شد؛ شهردار منطقه ۲۰ عذرخواهی کرد

شهرداری به جای ساماندهی معتادان، معضلات و مشکلات میدان شهرری، دست‌فروش را کتک زدند و پس از ضرب و شتم وی، شهردار منطقه ۲۰ تهران عذرخواهی کرد اما بی‌سامانی همچنان در میدان اصلی قبله تهران ادامه دارد.

مشکلات میدان اصلی قبله تهران ادامه دارد/ دست‌فروشی که در شهرری ضرب و شتم شد؛ شهردار منطقه ۲۰ عذرخواهی کرد

خبرگزاری فارس از شهرری: دستفروشی افراد بی‌بضاعت در حاشیه خیابان‌ها، معابر و حتی داخل اتوبوس و مترو موضوعی ملموس و تکراری است که همه ما روزانه شاهد این افراد در اطراف و کارهای روزمره خود هستیم و برخورد شهرداری با دست‌فروشان موضوعی است که هیچ وقت منجر به ساماندهی و اقدامی اصولی برای این افراد نشد. 

در این میان بارها شاهد برخورد نامناسب مأموران شهرداری با دست‌فروشان بوده‌ایم که تعداد بسیار محدودی از آن‌ها و آن هم به لطف فضای مجازی رسانه‌ای شده و به طریقی رفع و رجوع کردند اما مشکل اصلی پابرجا مانده و نه تنها این موضوع ساماندهی نشده بلکه بی‌نظمی‌ها، عدم نظارت صحیح و نابه‌سامانی‌های زیادی در این رابطه به چشم می‌خورد.

برخورد نامناسب مأموران شهرداری منطقه ۲۰ تهران با یک دست‌فروش در میدان اصلی شهرری، یکی از این نابه‌سامانی‌ها است که ویدیوی آن طی دو روز گذشته در رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست می‌شود و مورد بازدید افراد زیادی قرار گرفته است.

ویدیویی که نشان می‌دهد مأموران شهرداری در طرح به اصطلاح ساماندهی، قصد جمع کردن بساط دست‌فروش را دارند و در ادامه با بی‌اخلاقی تمام به ضرب و شتم این فرد می‌پردازند. اما ریشه این اتفاق چیست؟

 

 

تجمع گسترده معتادان دست‌فروش‌نما در میدان اصلی شهرری، مدتی است که تبدیل به یک معضل غیرقابل حل در این شهر باستانی شده و تلاش مردم ری از جمله ساکنان، کسبه و رسانه‌ها برای رفع این مشکل بی‌فایده بوده چون هرچه مردم بیشتر پیگیری کردند، مسؤولان بیشتر بی‌توجهی کردند.

میدان اصلی شهری با قدمت بیش از هشت هزار سال طی چهار سال گذشته تبدیل به تونل دود و دم شده و نه تنها تردد ساکنان این محله را دچار مشکل کرده بلکه زائران و مسافران شهرری نیز در بدو ورود به این شهر مذهبی با منظره بسیار زشتی روبه‌رو می‌شوند که در شأن قبله تهران نیست.

مردم بارها با سامانه‌های ۱۳۷ شهرداری و ۱۱۰ نیروی انتظامی تماس گرفته و حتی با ارسال پیام و تصاویر خود برای رسانه‌ها خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است و رسانه‌ها هم بارها پیگیری کردند اما مسؤولان فقط وعده دادند و هیچ‌وقت عمل نکردند و بعضاً هم از نگاه برخی از آن‌ها مشکلی وجود نداشته است.

مسؤولان شهرستان در راستای احترام به حقوق مردم ری، حرمت شهر و تکریم زائران حاضر نشدند به این تجمع زشت و تصویر زننده در نزدیکی حریم ملک پاسبان حضرت عبدالعظیم(ع) با تدبیر جدی و اساسی پایان دهند و با خالی کردن شانه از بار مسؤولیت، هرکدام از ارگان‌های نیروی انتظامی، شهرداری، بهزیستی و فرمانداری این وظیفه را به دیگری محول کردند و وعده‌های دادستان شهرستان ری هم راه به جایی نبرد.

اکنون پس از گذشت ۵ ماه و انتشار دو گزارش در خبرگزاری فارس با عناوین (بیتوته معتادان، دست‌فروشان و سارقان در میدان شهرری/دادستان: قاضی ویژه معرفی کردیم) و (دورهمی معتادان متجاهر در میدان اصلی شهرری/ وعده‌های چندباره مسؤولان عملی نشد)، شاهد این درگیری بین مأموران شهرداری و دست‌فروش در میدان شهرری هستیم که درواقع ساماندهی که نکردند هیچ، خراب‌تر هم کردند و یاد این ضرب المثل می‌افتیم که «آمدند اَبروشو را درست کنند چشمش را کور کردند».

معصومه پورنظری شهردار ناحیه ۱ منطقه ۲۰ با اشاره به این درگیری اظهار کرد: در پی بی‌نظمی‌های مکرر در میدان شهرری ناشی از حضور دست‌فروشان که باعث اعتراضات گسترده‌ای در میان کسبه و اهالی همچنین مسؤولان ارشد اجرایی و مدیریتی شهرری نیز شده بود، شهرداری ناحیه ۱ با اخذ دستور از مقام محترم قضایی در ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ اقدام به اجرای حکم و جمع‌آوری دستفروشان می‌کند، که متأسفانه عوامل دست‌فروش که باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شدند با ایجاد تنش و درگیری با عوامل شهرداری باعث واکنش تند معبربانان شده که ضمن پوزش؛ بخشی از صحنه‌های تلخ موجود در تصاویر رخ می‌دهد.

تجمع معتادان دستفروش‌ نما که تبدیل به معضل اساسی شهرری شده است مربوط به ضلع شمال شرقی میدان شهرری و از مقابل ایستگاه متروی در حال احداث تا ابتدای خیابان شهید بیات(۲۴ متری) است و اصولاً در این طرح و حکم قضایی که خانم شهردار به آن اشاره کرد انتظار بود این محوطه ساماندهی شود اما درگیری در ضلع شمال غربی میدان و ابتدای خیابان قدمی رخ داده است.

 

و اگر این ساماندهی مربوط به معضل میدان شهرری نبود که حکم قضایی نیاز نبود و مأموران شهرداری طبق وظیفه خود به این امر می‌پرداختند. به هر طریق دست‌فروشان میدان شهرری به جز اندکی در جای خود مستقر هستند و بی‌هیچ واهمه‌ای به فعالیت می‌پردازند و این طرح‌ها فقط برای برچیدن سفره عده‌ای بیچاره بود و بس.

پس از این اتفاق تلخ و ناگوار که باعث اعتراض گسترده بسیاری از شهروندان و فعالان اجتماعی شده است جمعی از رسانه‌ها خواستار پاسخگویی صریح و شفاف شهرداری شدند.

عذرخواهی آقای شهردار

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ تهران پس از این فشارها و بازتاب وسیع آن در رسانه‌های داخلی و خارجی با تأکید بر برخورد قاطع و سریع عاملان حادثه دستفروشان میدان شهرری اظهار کرد: از زمانی که موضوع حادثه میدان شهرری مطرح شده است، پایش و رصد دقیق موضوع در دستور کار قرار گرفته و دستگاه‌های نظارتی متولی نیز در جریان جزییات قرار دارند.

وی گفت: ضمن پوزش از افکار عمومی و شهروندان،  همواره و بارها به همکاران متذکر شده‌ایم که در اجرای قانون ضمن حفظ اقتدار، از رفتارهای سلبی و به دور از اخلاق خودداری شود و لذا آنچه رخ داده مورد تأیید نیست و ضمن بررسی دقیق مسئله در اسرع وقت با عوامل خاطی و مقصر برخورد می‌شود.

شهردار منطقه ۲۰ تهران ادامه داد: از این روی به زودی جلسه‌ای نیز تشکیل و ضمن بررسی دقیق ابعاد حادثه با متخلفان، آمران و عاملان رفتار انجام گرفته با شهروند محترم برخورد قاطع و سریع انجام خواهد گرفت.

افشار بیان کرد: باید قبول کرد که دست‌فروشان بخشی از اکو سیستم شهری هستند که باید بر اساس ضوابطی امکان فعالیت در شهر را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون عوامل مرتبط با این حادثه در اختیار بوده و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه‌های نظارتی معرفی شده‌اند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز در واکنش به این حادثه اظهار کرد: برخورد خشونت آمیز با دست‌فروشان قانونی و انسانی نیست؛ پیگیر برخورد با مأموران متخلف سد معبر خواهم بود. در شرایط سخت اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم‌ها برخورد با دست‌فروشان مورد تأیید شورای شهر نیست.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول