اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ماجرای امیدهایی که برای بازگشت دوباره فلامینگوها به بختگان زنده شد

ناامنی دریاچه بختگان به جهت کم‌آبی برای زادآوری فلامینگوهای مهاجر مدتی است بر سر زبان‌ها افتاده است، ماجرایی که حالا امید آن می‌رود با راه‌حل‌های اندیشیده شده، کمی سامان یابد.

ماجرای امیدهایی که برای بازگشت دوباره فلامینگوها به بختگان زنده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دریاچه بختگان، از دریاچه‌های ایران در شهرستان بختگان استان فارس که متاسفانه این سال‌ها به سمت خشکی رفته است، دریاچه‌ای که زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند. دریاچه‌ای که سالانه محل زندگی و زادولود هزاران فلامینگوی روسی است.

طی سال‌های گذشته ساختن سد درودزن سبب کاهش ورودی آب رودخانه کُر به دریاچه بختگان شد و در نتیجه، ورودی آب به این دریاچه به سیلاب‌های منطقه (آباده‌ طشک، خیر، نیریز، خرامه و ارسنجان) محدود شده‌ بود.

سپس با احداث سد سیوند بر روی رود سیوند در تنگه بلاغی، سیلاب‌های رودخانه سیوند هم به رود کُر نرسید و در نتیجه به این دریاچه نیز آبی وارد نشد. به نظر کارشناسان، وجود سه سد درودزن، سیوند و ملاصدرا در بالادست تالاب بختگان بر روی رودخانه‌های کُر و سیوند که منبع اصلی تأمین آب این دریاچه است، موجب خشک شدن این حوضه آبی شده‌ است.

فلامینگو، پرنده‌ای با پاهای دراز و منقار منحنی‌شکل و گردنی بلند که به آرامی راه می‌رود و به صورت دسته‌های چندهزارتایی زندگی می‌کند.

دریاچه بختگان در استان فارس یکی از اصلی‌ترین محل زاد و ولد این پرندگان صورتی‌ رنگ است و همه ساله در فصل بهار میزبان هزاران فلامینگو است که این تالاب را برای زادآوری برگزیده‌اند.

طی روزهای اخیر اخبار بسیاری مبنی بر به خطر افتادن جان جوجه فلامینگوها در رسانه‌های مختلف منتشر شد که به دلیل نرسیدن آب به بختگان جانشان به خطر افتاده است و تلفات بسیاری به دنبال خواهد داشت، اما خوشبختانه اعتراض دوست‌داران طبیعت در این خصوص، پیگیری مسئولان محیط زیست، مطالبه رسانه‌ها به‌ ویژه ثبت این سوژه در سامانه "فارس‌ من" خبرگزاری فارس مساعدت شرکت آب منطقه‌ای را در کنار پیگیری نماینده حوزه انتخابیه به دنبال داشت تا در بزنگاه، آب به بختگان برسد و جوجه فلامینگوها به سلامت به پرواز درآیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، درباره همه اتفاق‌هایی که برای بختگان و در پی آن فلامینگوها رخ داده است توضیح داد به خبرنگار فارس گفت: بر اساس مطالعات دانشگاه شیراز، حقابه تالاب بختگان حداقل ۷۰۰ میلیون متر مکعب و در شرایط نرمال حدود ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حمید ظهرابی اظهار داشت: بر اساس رژیم تاریخی ورود آب به تالاب به طور میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب حتی در دوره بعد از احداث سد درودزن به صورت سیلابی وارد تالاب می‌شد که با احداث سدهای ملاصدرا و سیوند این آب هم قطع شد.

وی افزود: در سال ۹۸، ۴۵ میلیون متر مکعب و در سال ۹۹، ۵۶ میلیون متر مکعب به عنوان حقابه تالاب تخصیص یافت که بسیار کمتر از نیاز واقعی و می توان گفت کمتر از ده درصد نیاز تالاب در شرایط خشکسالی است، حقابه تخصیص یافته ولی بسیار کمتر از آنچه که باید اتفاق بیفتد، تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها و آیین‌نامه اجرایی این قانون و همچنین آیین‌نامه مصوب هیئت دولت در خصوص احیای تالاب‌ها حقابه محیط زیست، بعد از آب شرب و قبل از کشاورزی و صنعت است، اما اکنون در حوضه آبخیز طشک و بختگان باید دید چه میزان حقابه به کشاورزی تخصیص یافته و چه میزان به محیط زیست؟

پس اگر دقیق نگاه کنیم بیش از شش برابر آنچه در حوزه محیط زیست باید صرف شود در حوزه کشاورزی صرف شده و این فاصله نشان می‌دهد که قانون حفاظت تالاب‌ها در خصوص حفاظت و اولویت‌بندی تامین اب محیط زیست بعد از آب شرب رعایت نشده و اگر چه قدردان هستیم که پس از ده سال در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بخشی از حقابه تامین شده اما همچنان این ایرادها وجود دارد.

ظهرابی اقدامات اضطراری در دست اجرا را شامل دو طرح پس از پایش سراسری عنوان کرد و گفت: تصمیم بر این است که بر اساس نظر متخصصان و افراد تجربه دار از روستایی که در چهار کیلومتری محل مورد علاقه جوجه‌ها وجود دارد، اب را از چاه های کشاورزی خریداری کنیم که خوشبختانه کشاورزان هم اعلام آمادگی کردند که اب را تامین کنند.

او افزود: موضوع انتقال آب از طریق لوله هم طراحی شده که پس از تهیه انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس پیشنهاد دیگر را ایجاد چاه نیمه عمیق جهت استفاده از زهکش تالاب عنوان کرد که با احداث یک چاه در ۵۰۰ متری محل پمپاژ، آب به محل زیستگاه مطلوب جوجه‌ها برسد.

ظهرابی با تاکید بر اینکه برنامه‌های اضطراری کمک به جوجه فلامینگوها باید سریع‌تر انجام شود، گفت: ما تا دو هفته وقت داریم به آنها کمک کنیم با حداقل تلفات دوران بحرانی طی شود.

وی در جمع‌بندی سخنانش تاکید کرد: در نهایت اقدامات اضطراری برای نجات جان جوجه‌ها از دو طریق استفاده از چاه‌های آب کشاورزی و دوم حفر چاهک جهت پمپاژ آب از زهکش تالاب در حال انجام است.

ظهرابی افزود: ۶ کیلومتر انتقال اب از روستاهای جنوب بختگان از سمت جنوب استهبان و پروژه دوم از شمال تالاب نزدیک روستای بسترم در حال انجام است.

علی‌رغم همه کم و زیادهایی که در این حوزه اتفاق افتاد و اخباری که این روزها به گوش رسید، هرچند دیر اما باز هم مسکنی موقت به دریاچه بختگان تزریق شد تا مسافران قرمز پوش این دریاچه با خاطره‌ای خوش این دیار را ترک کنند و امیدها برای بازگشت‌شان در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول