اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

کار بزرگ در خونین‌شهر چه بود؟ +صوت منتشرنشده از متوسلیان

احمد متوسلیان دو روز بعد از آزادسازی خرمشهر، از علت ترس صدام حسین از آزادی این شهر سخن گفت و بیان داشت: برادرها! شهید دادیم، ما عزیزانمان را از دست دادیم ولی کار بزرگی انجام شد.

کار بزرگ در خونین‌شهر چه بود؟ +صوت منتشرنشده از متوسلیان

خبرگزاری فارس  ـ گروه حماسه و مقاومت: آنچه در ادامه می‌شنوید، صوتی منتشرنشده از حاج احمد متوسلیان (فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص)) پس از عملیات بیت‌المقدس است. او در جمع همرزمانش دو روز بعد از فتح خونین‌شهر (خرمشهر) در تاریخ ۵ خرداد ۶۱ از کار بزرگی سخن گفت که توانست تأثیر مهمی در ماهیت دفاع مقدس داشته باشد.

خبرگزاری فارس این صوت تاریخی را برای نخستین بار منتشر می‌کند.

ترسی که صدام از آزادسازی خرمشهر داشت

برادرها! شهید دادیم، ما عزیزانمان را از دست دادیم، ولی کار بزرگی انجام شد. جایی را که دشمن می‌گفت: اینجا دژی است که اگر سقوط کند خونین شهر سقوط می‌کند و اگر خونین شهر سقوط بکند بصره سقوط کرده و اگر بصره را سقوط بدهید، من خود استعفا می‌دهم؛ این را صدام گفته است. می‌بینیم که انجام شد، می‌بینیم که سقوط کرد. ما، برادرها خون دادیم ولی ارزش داشت.

 

 

به مناسبت در پیش‌ بودن سالروز چهارمین و بزرگ‌ترین عملیات از سلسله عملیات آزاد‌سازی مناطق اشغالی، عملیات بیت‌المقدس که با اجرای آن بیش از پنج هزار کیلومتر‌ مربع از مناطق اشغالی آزاد شد، خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی فایل‌های صوتی منتشرنشده‌ای را منتشر خواهد کرد.

درباره عملیات

عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس بزرگ‌ترین عملیات نیرو‌های مسلح ایران در هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود. این عملیات در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۶۱ با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابیطالب» با فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی آغاز شد و به مدت ۳ هفته به طول انجامید.

عملیات بیت‌المقدس به چهار دوره زمانی تقسیم می‌شد که در مرحله چهارم آن در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱ خرداد ۶۱ با هدف تلاش برای آزادی‌سازی خرمشهر آغاز شد و در نهایت روز ۳ خرداد ۶۱ رزمنده‌های اسلام توانستند به‌ طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شوند و این شهر را که از روزهای نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد کنند. 

در این عملیات، ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال‌شده توسط ارتش عراق از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز ـ خرمشهر آزاد شدند. همچنین شهرهای اهواز، حمیدیه وسوسنگرد از تیررس توپخانه ارتش عراق خارج شدند. با این وجود در طی ۳ هفته نبرد، حدود ۱۹ هزار نفر از نیروهای ارتش عراق به اسارت ایران درآمدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول