اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دانشجویانی که مبتکر پویش‌های خلاقانه هستند/ از جشن کارگران روزمزد تا دندانپزشکی در زندان

دانشجویان جهادگر قزوینی در یک سال گذشته در قزوین کارهای خلاقانه زیادی انجام دادند، هم به جد پای کار مبارزه با کرونا بودند، هم پویش‌های جذابی به راه انداختند، برای مثال شب عید کارگرهای روزمزد میادین قزوین را به بهانه کار به مسجد بردند، برایشان جشن گرفتند و به آن‌ها هدیه دادند، برای درمان مردم به مناطق محروم رفتند و حتی در نورزو امسال دوهفته در زندان مرکزی قزوین مشکلات دهان و دندان مددجویان را درمان کردند.

دانشجویانی که مبتکر پویش‌های خلاقانه هستند/ از جشن کارگران روزمزد تا دندانپزشکی در زندان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جهادگران ناحیهٔ بسیج دانشجویی استان قزوین، جوانان مخلص و باانگیزه‌ای هستند که تلاش می‌کنند با یافتن سوژه‌های ناب، دل نیازمندان و مردم مناطق محروم و حاشیهٔ شهر را شاد کنند. سوژه‌هایی از قبیل گرفتن جشن تکلیف برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ایام کرونایی و گرفتن جشن یک‌روز بدون کار برای کارگران روزمزدی که هر روز دور برخی از میدان‌های قزوین به انتظار کار و بردن لقمه نانی برای خانواده ساعت‌ها به انتظار می‌نشینند.

بهمن حیدری، مسؤول عملیات جهادی ناحیهٔ بسیج دانشجویی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با فعالیت دانشجویان جهادگر استان قزوین می‌گوید: دانشجویان جهادگر معمولاً در کنار همهٔ فعالیت‌های جهادی که انجام می‌دهند تلاش می‌کنند فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی را سرلوحهٔ کار خود قرار دهند تا بتوانند متفاوت از سایر گروه‌های جهادی عمل کنند. برای مثال یکی از فعالیت‌های دانشجویان جهادگر در ایام پیش از شیوع کرونا این بود که در قالب نذر فرهنگی در 4 مرحله حدود 500 نفر از نوجوان را جهت تماشای فیلم سینمایی منطقهٔ پرواز ممنوع به سینما بردیم تا این فیلم بتواند الگوسازی مناسبی در میان نوجوانان داشته باشد.

برپایی ایستگاه‌های سلامت و تولید 180 هزار ماسک

از ابتدای شیوع کرونا در استان قزوین، گروه‌های جهادی در تمامی امور اعم از برپایی ایستگاه‌های سلامت و غربالگری، تولید ماسک، توزیع بسته‌های معیشتی و دیگر امور در بطن جامعه حضور داشتند و به مردم و علی‌الخصوص به نیازمندان جامعه خدمت‌رسانی کردند. دانشجویان بسیجی نیز در این میان از پای ننشستند و خدمات گوناگونی را در بخش‌های مختلف به مردم ارائه کردند. حیدری در این رابطه اظهار می‌کند: ابتدای شیوع کرونا در استان، ما به‌مدت 3 ماه ایستگاه‌های سلامت را در 8 نقطهٔ ورودی شهر با حضور 120 جهادگر از 10 گروه جهادی برپا کردیم تا در موارد مربوط به غربالگری کرونا، آموزش طب سنتی در ایام کرونا، آموزش بهداشت و تب‌سنجی فعالیت کنند. هم‌چنین در موج دوم کرونا نیز به‌مدت یک‌ماه ایستگاه‌های سلامت سیار را با حضور 40 نفر از جهادگران دانشجو داشتیم که بسیجیان ما محله به محله در کوچه‌ها و خیابان‌ها حضور پیدا می‌کردند و موارد بهداشتی را به شهروندان آموزش می‌دادند و هم‌چنین نظارت بر فعالیت اصناف و امر به معروف به آنان را با نظارت مرکز بهداشت قزوین انجام می‌دادند. وی ادامه می‌دهد: از دیگر فعالیت‌های ما در ایام کرونا، راه‌اندازی کارگاه ماسک بود که در مدت سه‌ماه فعالیت این کارگاه با حضور 100 جهادگر از 10 گروه جهادی دانشجویی، بالغ بر 180 هزار ماسک تولید و در میان نیازمندان توزیع شد.

 

توزیع بیش از 3 هزار و 500 بستهٔ معیشتی و 7 هزار پرس غذای گرم در میان نیازمندان حاشیهٔ شهر

یکی از فعالیت‌های ارزندهٔ دانشجویان جهادگر در ایام کرونا این بود که با شناسایی نیازمندان مناطق مختلف و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، تلاش می‌کردند در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در رزمایش مواسات و همدلی مؤمنانه نقشی مؤثر ایفا کنند. مسؤول عملیات جهادی ناحیهٔ بسیج دانشجویی استان قزوین در رابطه با این موضوع می‌گوید: از ابتدای سال 99 تاکنون بیش از 3 هزار و 500 بستهٔ معیشتی در 5 مرحله با مشارکت خیرین و بنیاد علوی در میان نیازمندان استان توزیع شده است. هم‌چنین 600 بسته لوازم‌التحریر نیز در میان دانش‌آموزان نیازمند حاشیهٔ شهر توزیع شده است. وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین در پویش سفره‌دار نیز که در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد، بیش از 7 هزار افطاری ساده و غذای گرم به همت بسیج دانشجویی با مشارکت بنیاد علوی در میان نیازمندان روزه‌دار توزیع شد و 400 بستهٔ معیشتی نیز در این ماه مبارک در میان نیازمندان حاشیهٔ شهر توزیع گشت.

پویش سحرخیزان کوچک و مردان کوچک

یکی دیگر از پویش‌هایی که دانشجویان جهادگر در ایام کرونا انجام دادند برگزاری پویش سحرخیزان کوچک و مردان کوچک است. با توجه به این‌که در ایام کرونا، مدارس به‌صورت حضوری فعالیت نداشتند و دانش‌آموزان از برگزاری جشن‌های تکلیف محروم بودند، گروه‌های جهادی دست به‌کار شدند و در راستای شاد کردن دل دانش‌آموزان مناطق پایین شهر گام برداشتند. حیدری در این رابطه عنوان می‌کند: در پویش سحرخیزان کوچک و مردان کوچک که سال گذشته و امسال انجام شد، تلاش کردیم با بسته‌های فرهنگی دل دانش‌آموزانی که در سن تکلیف هستند را شاد کنیم. سال گذشته این پویش برای دانش‌آموزان پسر تحت‌عنوان پویش مردان کوچک و برای دانش‌آموزان دختر تحت‌عنوان پویش سحرخیزان کوچک برگزار شد، اما امسال این مراسم تنها برای دانش‌آموزان دختر برگزار شد و 135 بستهٔ فرهنگی متشکل از مهر، تسبیح، جانمازهای دخترانه و قرآن‌های رنگی و نیز کتاب احکام مصور دختران به‌همراه مسابقه‌ای در رابطه با مضامین پوسترهای آموزشی داخل بسته‌ها، به دانش‌آموزانی که در سن تکلیف بودند اهدا شد. در بسته‌های پویش مردان کوچک نیز کتاب سلام بر ابراهیم و کتاب احکام، جانماز، قرآن، کتابچه‌هایی در رابطه با سردار سلیمانی همراه با ماسک و مواد ضدعفونی کننده قرار داشت. وی ادامه می‌دهد: کار ویژه‌ای که امسال در این پویش انجام شد، در یکی از مدارسی که این بسته‌های فرهنگی توزیع شد، راجع به سردار سلیمانی از دانش‌آموزان مصاحبه‌هایی گرفته شد، در این مصاحبه‌ها دانش‌آموزان به بیان احساسات خود راجع به سردار سلیمانی پرداختند و به نکات جالبی در رابطه با این شخصیت سردار اشاره کردند. همهٔ دانش‌آموزان از احساسات خالصانهٔ خود به سردار سخن می‌گفتند و می‌گفتند اگر سردار اینجا بود ما به ایشان می‌گفتیم مراقب خودت باش، شما باید برای کشور ما بمانید، ما به شما نیاز داریم. تصورات این کودکان بسیار زیبا و خالصانه بود و همه اذعان می‌کردند که سردار سلیمانی سرباز وطن ما بود و به‌خاطر ما از جان خویش گذشته است.

 

پویش نذر امید در سیزدهمین روز از هر ماه به‌مناسبت شهادت سردار آسمانی

از 13 دی ماه که نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود، دانشجویان جهادگر تلاش کردند برای تداوم و استمرار فعالیت‌های جهادی، فعالیت‌هایی را تحت‌عنوان نذر امید را ترتیب دهند، به این صورت که در سیزدهمین روز از هر ماه پویشی را در راستای امیدآفرینی و امیدبخشی در مناطق حاشیهٔ شهر برگزار کنند. حیدری در این رابطه اظهار می‌کند: از نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، برخی از گروه‌های جهادی ما تصمیم گرفتند در سیزدهمین روز از هر ماه به نیت حاج قاسم سلیمانی یک فعالیت امیدبخش را در جامعه انجام دهند و تلاش کند هر اتفاق خوبی را که باعث به‌وجود آمدن یک حس خوب در جامعه می‌شود، انجام دهند. این جهادگران در ماه نخست این پویش، برای کودکان سرطانی هدایایی متناسب با سن آن‌ها تهیه کردند و به یکی از بیمارستان‌های سطح شهر رفتند و این هدایا را تقدیم کودکان مبتلا به سرطان کردند. در ماه دوم نیز که مصادف با ایام میلاد حضرت‌زهرا(س) و روز مادر بود، برای مادران کودکان سرطانی هدایایی تدارک دیده شد و جشن کوچکی در بیمارستان‌های قدس و کوثر برای مادرانی که کودکان آن‌ها به سرطان یا بیماری خاص مبتلا بودند، گرفته شد و از این مادران زحمتکش تقدیر شد. در این مراسم نیز برای کودکان متناسب با سن آن‌ها اسباب‌بازی تهیه شد و به مادرانی هم که 3 فرزند و بیش از 3 فرزند داشتند هدیهٔ ویژه اهدا شد. این مسؤول در ادامه بیان می‌کند: در ماه سوم پویش نذر امید نیز در تقدیر از مقام شامخ کارگران عزیز، به کارگران روزمزد شناسایی شده بسته‌های معیشتی و کارت هدیه اهدا شد و برای آنان جشن برپا شد. در ماه چهارم نیز پویش نذر کارآفرینی راه‌اندازی شد که بنا است در آینده در این راستا فعالیت‌های گسترده و اقدامات مؤثری با همکاری نهادهای مختلف انجام شود. هم‌چنین در پویشی تحت‌عنوان پویش رنگ امید نیز قصد داریم بیمارستان قدس(بیمارستان مخصوص کودکان) را با رنگ‌های شاد و فضایی بانشاط رنگ‌آمیزی و طراحی کنیم تا کودکان بیمار روحیه بگیرند.

 

یک روز بدون کار

یکی از کارهای زیبایی که دانشجویان جهادگر قزوینی در روزهای منتهی به نوروز و در ایام هفتهٔ نیکوکاری انجام دادند، پویش یک روز بدون کار بود که برای کارگران روزمرد برگزار شد؛ کارگرانی که دور میدان‌های مادر و سرداران می‌نشینند به انتظار این‌که کسی بیاید آن‌ها را برای انجام کارهای کوتاه‌مدت یک‌روزه یا حتی چند ساعته به سر کار ببرد تا بتوانند در پایان روز دست پر به منازل خود باز گردند. مسؤول عملیات جهادی بسیج ناحیهٔ دانشجویی استان قزوین در این‌باره عنوان می‌کند: در یکی از روزهای هفتهٔ نیکوکاری، ما به میدان‌های سرداران و مادر رفتیم و بدون این‌که خود را معرفی کنیم، به بهانهٔ کار، کارگران را از دور این میدان‌ها جمع کردیم و به مسجد امام حسن‌عسگری(ع) بردیم تا برای آنان جشن یک‌روز بدون کار را برپا کنیم. در این مراسم خادمیاران امام‌رضا(ع) نیز حضور داشتند و پس از برپایی جشن و مولودی، لوح تقدیر با متن تجلیل از مقام کارگر و عنوان کردن شغل کارگری به عنوان جهادگر به آنان اهدا شد. هم‌چنین در این مراسم، خادمین رضوی از کارگران زحمتکش تقدیر کرده و به آنان بسته‌های نمک و نبات متبرک اهدا کردند و به این عزیزان بسته‌های معیشتی و کارت هدیه نیز اهدا شد. وی ادامه می‌دهد: یکی از موارد جالبی که در این مراسم مشاهده شد، این بود که از کارگران درخواست کردیم مطالبات خود را بیان کنند تا ما بتوانیم این مطالبات را از طریق گروه‌های مطالبه‌گر موجود در استان پیگیری کنیم. این قشر زحمت‌کش تنها خواسته‌ای که داشتند این بود که بر روی مسائل فرهنگی جامعه کار کنیم تا به کارگران روزمزد به دیدهٔ تحقیر نگریسته نشود، زیرا این‌ها نیز مانند همهٔ مردم به‌دنبال کسب یک لقمه روزی حلال برای خانوادهٔ خود هستند. تنها گلایهٔ این عزیزان همین بود که جامعه با دیدهٔ عزتمندی به آنان نگاه نمی‌کند. حیدری تصریح می‌کند: در این مراسم که بیش از 40 کارگر روزمزد حضور داشتند، فرمی نیز طراحی و تهیه شده بود تا اطلاعات و تخصص هر یک از این عزیزان ثبت شود تا در آینده بتوانیم در اردوهای جهادی از آن‌ها استفاده کنیم.

 

برپایی موکب حضرت‌رقیه(س) در مناطق محروم

با توجه به این‌که در ایام کرونا، امکان شرکت در پیاده‌روی عظیم اربعین وجود نداشته است، موکب حضرت‌رقیه(س) متشکل از دانشجویان جهادگر، که همه ساله در ایام اربعین در کربلا به زائران اباعبدالله در زمینه‌های پزشکی خدمت‌رسانی می‌کرد، امسال نیز از فعالیت‌های جهادی دور نماند و در مناطق محروم و روستاها به فعالیت‌های خود ادامه داد. حیدری در این رابطه بیان می‌کند: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج گفتمان جهادی، تلاش می‌کنیم در کنار همهٔ فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، به مسائل تربیتی نگاه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم. امسال نیز در ایام اربعین دانشجویان جهادگر با دوخت پرچم‌آویزهای ماشین، منقش به اسامی یاحسین و یازهرا، یک کار فرهنگی انجام دادند و این پرچم‌آویزها در میان مردم توزیع شد. هم‌چنین موکب حضرت‌رقیه(س) نیز که امسال به‌دلیل شیوع کرونا از حضور در کربلا باز ماند، در 2 محلهٔ حاشیهٔ شهر و یکی از روستاهای استان بر پا شد و به نیازمندان خدمات پزشکی و فرهنگی ارائه کرد. در این اردوی جهادی ۳ روزه که با حضور 60 جهادگر انجام شد، بیش از 1 هزار نفر به‌صورت رایگان ویزیت شده و بیش از 40 میلیون تومان داروی رایگان نیز دریافت کردند. وی اظهار می‌کند: در ایام ولادت حضرت‌زینب(س) و روز پرستار نیز جهادگران ما با حضور در برخی از بیمارستان‌های استان، از پرستاران عزیز که در ایام شیوع کرونا زحمات بسیار زیادی را متحمل می‌شوند، تجلیل کردند.

 

پویش هم‌سفره با همسایه

حیدری در رابطه با پویش دیگری تحت‌عنوان هم‌سفره با همسایه می‌گوید: یکی دیگر از پویش‌های ما پویش هم‌سفره با همسایه بود که با مشارکت جمعیت امام‌حسن(ع) برگزار شد. در این پویش از مغازه‌داران درخواست می‌کردیم پوستری را که به آن‌ها می‌دادیم بر روی در مغازهٔ خود نصب کنند تا هر شخصی که برای خرید می‌آید در صورت تمایل مبلغ بیشتری را پرداخت نماید، تا تمام این مبالغ اضافه محاسبه شوند و در هر ماه به میزان این مبالغ به نیازمندان آن منطقه تخفیف در خرید داده شود. هدف ما از این پویش این بود که مردم یاد بگیرند لازم است هوای هم‌نوعان و هم‌محله‌ای‌های خود را داشته باشند و در این شرایط اقتصادی به یک‌دیگر کمک کنند.

برگزاری اردوهای جهادی عمرانی

از دیگر فعالیت‌های دانشجویان بسیجی، برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم است تا به یاری نیازمندان روستاها و مناطق محروم بشتابند و به آنان خدمات‌رسانی کنند. حیدری در رابطه با این اردوهای جهادی عنوان می‌کند: بسیج دانشجویی اردوهای جهادی گوناگونی را در مناطق محروم برگزار می‌کند. یکی از این اردوها، بازسازی، تعمیر و رنگ‌آمیزی مدرسهٔ روستای طزرکش در بخش کوهین توسط 2 گروه جهادی متشکل از 20 جهادگر بود که این جهادگران به‌مدت 12 روز در روستا حضور داشتند و علاوه بر بازسازی مدرسهٔ روستا و آموزش به دانش‌آموزان روستا، به تعمیر منزل محرومین نیز پرداختند. از دیگر فعالیت‌های این جهادگران، رنگ‌آمیزی مدرسه بویینک و نیز دیوارکشی و تعمیر حسینیه در روستای طهمورث‌آباد با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی بوده است. هم‌چنین اعزام یک گروه جهادی برای ساخت منزل نیازمندان در روستاهای سزنق و فارسیان و رنگ‌آمیزی منزل نیازمندان در شهر قزوین نیز از دیگر فعالیت‌هایی بوده که این جهادگران انجام داده‌اند.

 

ارائهٔ خدمات دندانپزشکی به مددجویان زندان چوبیندر

یکی از کارهای بسیار خوبی که دانشجویان جهادگر در نوروز 1400 انجام داده‌اند، حضور در زندان چوبیندر و ارائهٔ خدمات مختلف دندانپزشکی به مددجویان بوده است. حیدری در این‌باره اظهار می‌کند: 40 جهادگر دندانپزشک ما در نوروز 1400 با حضور 10 روزهٔ خود در زندان چوبیندر، بیش از 400 خدمات درمانی به مددجویان این زندان ارائه کردند. در این ایام خدماتی از قبیل کشیدن دندان، عصب‌کشی، جرم‌گیری و پر کردن دندان برای مددجویان انجام شد و بیش از 400 میلیون تومان خدمات رایگان پزشکی به زندانیان نیازمند ارائه شد. هم‌چنین 10 تن از زندانیان جرائم غیرعمد نیز به همت خیرین در این ایام از بند رهایی یافتند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دانشجویان جهادگر قزوینی متشکل از گروه‌های جهادی گوناگون اعم از برادران و خواهران، فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های خدمات فرهنگی، آموزشی، پزشکی و عمرانی به نیازمندان حاشیهٔ شهر و روستاها انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند با ایده‌های نو و جذاب خود، خدمات نوینی را به نیازمندان ارائه کنند. این جهادگران سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر «پیشرفت بدون حد در اندیشه و کار جهادی»، «لزوم تبدیل حرکت‌های جهادی به گفتمان عمومی» و «لزوم ثبات قدم در صراط مستقیم» را معنا کرده‌اند و شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق پیشرفت و عدالت» را محقق ساخته‌اند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول