اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

غزه - تبریز؛ خواهران غریب

مسوولان شهری و به خصوص شورای شهر تبریز به عنوان خواهرخوانده غزه، موضوع را در دایره سلایق و افکار سیاسی و اعتقادی خود نسنجد و لااقل یا در حد رعایت پروتکل‌های بین‌المللی مفاد قرارداد منعقده را مراعات نموده و اعتراض شهری خود را نشان دهند.

غزه - تبریز؛ خواهران غریب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، خواهرخواندگی بین شهرها، اگرچه جنبه دیپلماتیک رسمی ندارد، اما این‌گونه هم نیست که خالی از تعهد باشد. می‌توان گفت ارتباطی است که با تکیه بر فرهنگ، سنت‌ها، باورها و حال و روز مردم دو شهر، پیش می‌رود.

این موضوع نیز حائز اهمیت است که معمولاً دو شهر برای خواهر خواندگی دارای تشابهات فرهنگی، اعتقادی و گفتمانی دارند. 

با این مقدمه یادآوری می‌شود که ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۲ قرارداد خواهر خواندگی و شهر غزه و تبریز منعقد شده که در دیدار شهرداران شهرهای تبریز و غزه در الار تبریز عمارت شهرداری امضا و مبادله گردیده است. 

علیرضا نوین شهردار وقت تبریز در روز انعقاد قرارداد به اهمیت قرارداد این خواهر خواندگی پرداخته و گفته بود: موضوع خواهرخواندگی تبریز با غزه به دنبال حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این منطقه از سوی شورای اسلامی شهر تبریز مورد تأکید و تصویب قرار گرفت و مقدمات خواهرخواندگی تبریز به عنوان اولین پایتخت جهان تشیع و شهر غزه به عنوان نماد مقاومت و ایثار و پایداری همزمان با جنگ دوم غزه با اسرائیل در دستور کار قرار گرفت.

از اتفاقات مشترک فرهنگی و اجتماع انجام یافته بین دو شهر اطلاعات دقیقی در دست نیست اما چه در دوره علیرضا نوین و چه در دوره صادق نجفی، در هر حادثه اعتراضی و جهادی و یا جنگ و بمباران و شهادت مردم غزه، شهرداری تبریز واکنش‌های اعتراضی قابل توجهی انجام می‌داد که واکنش رسانه‌ای و بعضا منطقه‌ای داشته است؛ از جمله در زمان شهردار نوین و در کورات کشتار و شخادت مردم بی‌گناه فلسطین که آیین شام غریبان و روشن کردن شمع و سوگواره و شعر توانی در مقابل عمارت شهرداری برگزار گردید و یا در زمان شهرداری صادق نجفی، آیین مشابهی در پارک طوبی برگزار شد و اتفاقا هر دو شهردار با نصب پلاکاردهای شهری مواضع خود را در مقابل انتفاضه به خوبی نشان دادند. در همین دوره، پارکی نیز به نام غزه در تبریز نامگذاری شد. 

این حرکات اعتراضی بخشی از عمل به قاعده خواهرخواندگی است و موضوع غریبی نیست. 

با این مقدمه قابل ذکر است که در روزهای گذشته رویداد مهم روز قدس و پس از آن حمله سربازان رژیم غاصب صهیونیستی به بیت‌المقدس و تبادل آتش سنگین بین نیروهای حماس و رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم. 

ده‌ها کودک و زن فلسطینی به خاک و خون کشیده می‌شوند و به اعتراف رسانه‌ها این حجم از تبادل آتش و بمباران مناطق مسلمان نشین غزه بی‌نظیر است. 

اما متاسفانه شهرداری تبریز در نگاه کلی روابط عمومی به عنوان دیدبانان فرهنگی آن مجموعه هیچ محل اعرابی به موضوع ندارند و نه در روز قدس آن‌گونه که باید و شاید به موضوع -ولو در حد الصاق پلاکارد به نقاط مختلف شهر- پرداختند و نه در قضیه شهادت مردم مسلمان فلسطین واکنش ولو رسانه‌ای در حد یک بیانیه یا توییت خشک و خالی اقدام کردند. و حال آن که روابط عمومی همین شهرداری برای حاشیه مطرح در خصوص پنیر لیقوان سینه چاک کرده و تا حد اعلان عزای شهر را به حاشیه کشیده بود. 

به هر حال عدم موضع گیری شهردار و نهادهای ذیربطش در خصوص موضوع انتفاصه و قدس جای تامل دارد و چه بسا به لحاظ شخصی اعتقادی به مسئله فلسطین و گفتمان مقاومت نداشته باشند اما این مسئولین شهری نمی‌توانند اعتقاد خود را به مردم تبریز تعمیم دهند.

انتطار می‌رود مسئولان شهری و به خصوص شورای شهر تبریز به عنوان خواهر خوانده غزه موضوع را در دایره سلایق و افکار سیاسی و اعتقادی خود نسنجد و لااقل یا در حد رعایت پروتکل‌های بین المللی مفاد قرارداد متعقده را مراعات نموده و اعتراض شهری خود را نشان دهند و یا دستکم در دایره انسانیت کمی تامل کنند که آن کودکانی که هر روزه  زیر خاک می‌خوابند آدمند و ارزش‌شان از موضع‌گیری‌های پوپولیستی نظیر پنیر لیقوان والاتر است.

نگارنده: جیران حسین‌زاده

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول