اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

غنی: غرب نوازش طالبان را پایان دهد، این گروه گزینه صلح را انتخاب می‌کند

رییس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان گفت: اگر غرب نوازش طالبان را پایان دهد این گروه گزینۀ صلح را انتخاب خواهند کرد.

غنی: غرب نوازش طالبان را پایان دهد، این گروه گزینه صلح را انتخاب می‌کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان گفت در صورتی با آزادی هفت هزار زندانی طالبان موافقت خواهد کرد که این‌کار به یک توافق صلح فراگیر بانجامد.

رییس‌جمهور در یک گفت‌وگوی ویژه با مجله اشپیگل آلمان افزود که اگر غرب نوازش طالبان را پایان دهد این گروه گزینۀ صلح را انتخاب خواهند کرد.

غنی، یک توافق‌نامۀ امنیتی احتمالی را با پاکستان برای صلح بسیار کلیدی دانست و گفت که مساله صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است.

وی تاکید کرد: «دربارۀ صلح نخست در منطقه تصمیم گرفته خواهد شد. مهم‌ترین مساله، آوردن پاکستان است. آمریکا اکنون نقش کوچکی دارد. پرسش صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است.»

به باور رییس‌جمهور افغانستان نفوذ پاکستان بر طالبان بسیار گسترده است.

غنی ادامه داد: «پاکستان یک نظام منظم حمایت از طالبان دارد. لجستیک، تمویل مالی و سربازگیری طالبان در آنجا است. نام‌های ارگان‌های تصمیم گیرنده طالبان، شورای کویته، شورای میرانشاه و شورای پیشاور است. با حکومت پاکستان رابطه عمیقی دارند.»

رییس‌جمهور افغانستان در پاسخ به این پرسش که چه چیزی می‌تواند طالبان را برای صلح تشویق کند گفت: «دیپلماسی غربی باید نوازش طالبان را پایان دهد. طالبان جنایتکار هستند و مردمان بی‌گناه را می‌کشند؛ مانند حمله چند روز پیش بر مدرسه دختران در کابل. این جنایتکاران را همچون یک حکومت در سایه، اعتبار ندهید.»

غنی همچنین دربارۀ این‌که افغانستان را ترک خواهد کرد یا نه نیز گفت: «می‌دانم که با مرگ، تنها یک گلوله فاصله دارم. تلاش‌های بسیاری بر جان من شده‌اند. اما افغانستان، ویتنام جنوبی نیست. اکنون هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مرا تشویق کند که کشورم را ترک کنم.»

در همین حال روز جمعه هیئت‌های مذاکره کننده صلح جمهور اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه، دربارۀ آغاز مذاکرات صلح افغانستان پس از عید فطر، تأکید کرده‌اند، اما روز آغاز این مذاکرات روشن نشده‌است.

افزون بر این قرار است نشستی دربارۀ صلح افغانستان در ترکیه برگزار شود؛ اما تاکنون طالبان برای شرکت در این نشست حاضر نشده‌اند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول