اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

انباشت ۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی/صادرات سیب با مشکل مواجه شده است

رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان‌غربی گفت: سیب‌های انباشت شده در سردخانه‌های استان طبق آخرین آمار اعلام شده ۴۵ تا ۵۰ هزار تن است که صادرات این محصول به کندی انجام می‌شود.

انباشت ۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی/صادرات سیب با مشکل مواجه شده است

مراد آقابالازاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص انباشت سیب در سرخانه‌های آذربایجان‌غربی اظهار داشت: سیب‌های انباشت شده در سردخانه‌های استان طبق آخرین آمار اعلام شده ۴۵ تا ۵۰ هزار تن است که صادرات این محصول به کندی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده و کاهش قیمت ارز در بازارهای مقصد مانند عراق، ترکیه، پاکستان و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل برای صادر کننده صادرات سیب صرفه اقتصادی نداشته و صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده است.

رییس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: صادرات سیب در تابستان و هوای گرم بایستی حتما با کامیون‌های یخچالدار انجام شوند تا از فاسد شدن محصول جلوگیری شود و در این راستا به علت کم بودن کامیون‌های یخچالدار در استان  و علاوه برآن هزینه حمل و نقل بالا با این کامیون‌ها  که ۲ برابر افزایش یافته است دیگر رغبتی برای صادر کننده وجود ندارد.

آقابالازاده ادامه داد: ماندگاری سیب‌های کوهپایه‌ای در سردخانه استان در حدود ۶ تا هفت ماه و سیب دشت در حالت خوشبینانه پنج ماه است که اگر زمان‌ماندگاری محصول در سردخانه افزایش یابد باعث خرابی و کاهش کیفیت سیب‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر سیب‌های بی‌کیفیت با قیمت پایین‌تر به کارخانه‌های صنایع تبدیلی برای تهیه کمپوت و کنسانتره ارسال می‌شود.

این مقام مسوول با ابراز تاسف اعلام کرد: سردخانه‌ای در اشنویه ۱۴۰۰ تن سیب انباشت شده است که بازار داخلی به دلیل وجود میوه‌های فصلی دیگر رغبتی برای خرید این محصول ندارد و با وجود مشکلات عدیده‌ای که برای صادرات سیب وجود دارد انباشت این محصول در سردخانه‌ها ضرر اقتصادی هنگفتی برای کشاورزان تحمیل کرده است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول