اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

وقتی صدای زندگی طنین‌انداز می شود/پدر خواننده در انتظار همخوانی با دختری که تا دیروز ناشنوا بود

همزمان با بهار ۱۴۰۰ اولین عمل موفق کاشت حلزون در مازندران در شهر بابل کلید خورد، این خبر خوب به دست هر کسی رسید لبخند خوشحالی بر لبانش جاری کرد چرا که بازگشت شنوایی به یک فرد به معنای تولدی دوباره است.پدر نازگل خواننده بهشهری با رضایت به عمل دخترش آواز خودش را به او هدیه کرد.

وقتی صدای زندگی طنین‌انداز می شود/پدر خواننده در انتظار همخوانی با دختری که تا دیروز ناشنوا بود

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی|تولد نوزاد نویدی آرامش‌بخش در زندگی والدین است، هر فردی آرزو دارد روزی پدر یا مادر شودو چنانچه به هر دلیلی از نعمت داشتن فرزند محروم بماند تا آخر عمر در حسرت درک کردن این حس زیبا خواهد ماند، این در حالی‌ است که برخی از والدین پس از در آغوش گرفتن نوزادانشان عیب و نقصی مادرزادی در وجود دلبندشان را مشاهده می‌کنند..

قطعا در لحظات اول برای هیچ والدینی درک بیماری یا نقص در وجود فرزندشان راحت نیست، ولی مهم نحوه برخورد و تلاش برای رفع این نقص در حد توان است، یکی از این اختلالات به قدرت شنوایی که با تلکم نوزادان در ارتباط است برمی‌گردد، تا جایی که در کشور ما سالانه ۲ هزار نوزاد ناشنوا متولد می‌شوند.

 تا سال ۹۷ به‌غیر از استفاده از سمعک روش مناسب و موفقی برای رفع مشکلات ناشنوایان در کشور وجود دارد، ولی از سال ۹۸ به بعد عمل جراحی با عنوان کاشت حلزون در کشور رواج پیدا کرد، تا اینکه همزمان با بهار ۱۴۰۰ اولین عمل موفق کاشت حلزون در مازندران در شهر بابل کلید خورد، این خبر خوب به دست هر کسی رسید لبخند خوشحالی بر لبانش جاری کرد چرا که بازگشت شنوایی به یک فرد به معنای این است که دوباره متولد شد... 

مازیار محمدپور اهل گرجی محله بهشهر پدر نازگل اولین کودک ۱۸ ماهه که عمل جراحی کاشت حلزون انجام داد، یک موزیسین است و در آموزشگاه‌ها مشغول تدریس موسیقی است، نازگل فرزند اول این خانواده بهشهری است، پدرش پس از عمل با اجرای لالایی صدای خودش را به او هدیه کرد.. برای اطلاع از جزئیات ماجرا از زمانی که متوجه ناشنوایی عمیق دخترش شد تا زمانی که موفق به عمل جراحی شدند را از زبان خودش می‌شنویم؛

* عکس‌العمل‌های نازگل گیج‌مان کرده بود

وی گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند؛ نازگل در آبان ماه سال ۱۳۹۸ متولد شد، زمانی که دخترم حدود سه چهار ماهه بود متوجه عکس‌العمل‌های ضعیفی از او شدم، به قولی از صداهای بلند جا نمی‌خورد و در محیط پر سر و صدا به‌راحتی خوابش می‌برد، از این رو به همسرم گفتم که به‌نظرم نازگل درست نمی‌شود، او هم با جغجغه امتحانش می‌کرد و نازگل هر چند گاهی عکس‌العمل نشان می‌داد از این رو این موضوع را جدی نگرفتیم ولی قانع نمی‌شدم با وجود شیوع کرونا بود تصمیم گرفتیم  تست ساده بگیریم دیدیم بچه عکس‌العمل نشان داد دکتر گفت مشکلی ندارد اصرار کردیم تست که از او تست ASSR گرفته شود، پس از آن در کمال ناباوری دکتر گفت متاسفانه این بچه کم‌شنوایی عمیق دارد، خشکمان زده بود...

*در اوج کرونا یک پایمان مطب دکتر بود یک پایمان تهران!

محمدپور ادامه می‌دهد؛ ما که برای انجام این تست به گرگان رفته بودیم به پیشنهاد دکتر این بار راهی مرکز کاشت بقیه‌الله اعظم تهران شدیم، در طی همین پروسه برای گفتار درمانی حاضر میشدیم درست در اوج کرونا! خیلی سخت بود هر دو ماه برای چکاب مراجعه می‌کردیم، تا اینکه در همان موسسه گفتاردرمانی باخبر شدیم که در  بابل قرار است کاشت حلزون انجام شود، از این رو آدرس مطب دکتر منادی را گرفتیم و مراجعه کرده نزد دکتر کیاکجوری رفتیم،با کمی بررسی و تحقیق از سابقه آقای دکتر بر ایم باور رسیدیم که عمل به نفع نازگل است و مفید خواهد بود از این رو بعد از ۴۰ روز نازگل آماده جراحی شد، دستگاه اولیه در یک بخش از داخل مغز کار گذاشته شد، پس از عمل حس امید در وجودم زنده شد تا جایی که به‌صورت نمادین بالای سر دخترم حاضر شده و برایش لالایی خواندم....


این پدر که خواننده است و آرزویش این است که دخترش صدایش را شنیده و آوازش را لب‌خوانی کند، ادامه می‌دهد؛ بعد از عمل در نازگل اثراتی از گیج بودن بعد از بیهوشی مشاهده و بعد از چند روز رفع شد، الان چند روزی است که بخیه‌ها را برداشتیم، تا مراحل بعدی انجام شود، با خودم فکر می‌کنم وقتی شب‌ها برای دخترم آواز می‌خواندم آرام می‌شد و می‌خوابید، چقدر سخت بود بفهمم که نازگل نمی‌شنود خدا را شکر که فهمیدیم، نازگل الان ۱۹ ماهش هست خوشحالم که برای عمل دیر نشد چرا در که در بازه زمانی طلایی باید مراجعه کنیم.

*آرزویم همخوانی با نازگل است

وی با بغض می‌گوید؛ امیدوارم که هیچ والدینی سختی و رنج کودک را نبیند، روزی که درک کردم ناشنوا است خیلی سخت گذشت. خوشحالم از اینکه این عمل در استان ما انجام می‌شود و سالانه ۱۵۰ کودک قرار است عمل شوند به عبارتی ۱۵۰ بار تولد دوباره می‌گیرند.

صحبت‌های این پدر پرتلاش برای‍‌‌مان جالب بود، از این رو به مرکز عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در بابل که در کلینیک امید بیمارستان روحانی این شهرستان در حال فعالیت است رفتیم، طبقه دوم بخش گوش و حلق بینی..در همان لحظه اول ورودمان با خانواده‌هایی روبرو شدیم که کودکان زیر سه سال را در آغوش گرفته و با هزاران امید و آرزو در انتظار ویزیت نشستند، صدای گریه و تکلم کودکان چندان عادی به نظر نمی‌رسید ....

به دیدار دکتر کیوان کیاکجوری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورو اتولوژی و کوکلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی بابل رفتیم، که در کنار همکارش دکتر منادی مشغول ویزیت بیماران بود، وی که متولد سال ۱۳۳۴ و فردی با تجربه است با روی خوش از ما دعوت کرد تا از نزدیک شاهد ویزیت کودکان کم‌شنوا یا ناشنوا باشیم.

کمی گذشت تا آقای دکتر و دانشجویانی که برای آموزش کنارش حضور داشتند زمانی کوتاه برای مصاحبه اختصاص داد در همان صحبت‌های آغازین به این نکته اشاره کرد که؛ بیماران از شهرهای دور و نزدیک و سه استان مازندران، گلستان و سمنان در این مرکز حضور پیدا می‌کنند، خسته راه هستند و نباید خیلی منتظر بمانند...

از آقای دکتر خواستیم؛ توضیحاتی در خصوص خبر خوش آغاز عمل جراحی کاشت حلزون که برای اولین بار در استان‌های شمالی در بابل انجام شد را شنیدیم، گویا دو عمل اول روی دختر ۱۸ ماهه بهشهری و پسر ۲۳ ماهه فریدونکناری با موفقیت انجام شد، بدهد...

*خبری خوش برای ناشنوایان سه استان شمالی

وی پاسخ می‌دهد؛ بله خوشبختانه، اولین عمل در نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با موفقیت انجام و  بابل تبدیل به قطب کاشت حلزون در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان شد و حدود ۷ میلیون نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد، همانطور که می‌دانید در کشور سالانه حدود ۲ هزار نفر ناشنوا متولد می‌شوند که حدود ۲۰۰ تا ۱۵۰ نفر مربوط به این منطقه هستند، پیش‌بینی‌ها نشان داده که در هر سال حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمار داشته باشیم که می‌توانند از این خدمت استفاده کنند و از مراجعه به تهران صرف‌نظر کنند.

کیاکجوری یادآور می‌شود؛ کاشت حلزون شنوایی، بخشی از جراحی گوش و حلق و بینی است که اولین مرکز آن در ایران از سال ۱۳۷۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران آغاز شد، از بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور تاکنون تنها ١٣ دانشگاه علوم پزشکی کشور موفق به کاشت حلزون شدند و بابل اکنون سیزدهمین مرکز کاشت حلزون در کشور است که به این سطح علمی رسیده و می‌تواند کودکان ناشنوا و حتى بزرگ‌سالانی که داراى توان گفتارى هستند ولی قادر به شنیدن به هر دلیلی نیستند، درمان کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی، تاکید می‌کند؛ این نوع جراحی تنها برای کودکانی که ناشنوایى مادرزادی در بدو تولد دارند، انجام می‌شود و در سنین بالاتر نیز تنها در کسانی که توان گفتار دارند، اما به هر دلیلی شنوایی هر دو گوش خود را از دست داده اند، امکان‌پذیر است، البته پس از انجام  کاشت حلزون، مراحل توانبخشی، گفتار درمانی و غیره نیز برای بیمار در حدود ۱۰۰ جلسه انجام می‌شود.

*والدین صبور باشند

این جراح خاطرنشان می‌کند؛ این کاز زمان‌بر است بیماران باید حوصله، تمایل و انگیزه این کار را داشته و همکاری‌های مناسب را با تیم گفتاردرمانی داشته باشند، همچنین والدین در امر غربالگری کودک در مراحل مقدماتی نوزاد در زمان‌هایی که نوزاد رو به تکامل است و چنانچه عکس‌العمل مناسب  را ندارد در همان زمان طلایی بین یک تا سه سالگی هوشیارانه عمل کرده و سریع‌تر به این مرکز مراجعه کنند تا وقت‌کشی صورت نگیرد، از هزار نفر یک نفر ممکن است ناشنوا به‌دنیا بیاید‌، در مرحله اول تست غربالگری شنوایی با نام OAE انجام و پس از  توانبخشی، ارزیابی‌های تکاملی صورت می‌گیرد که پروتکل خاص خودش را دارد.

وی در خصوص هزینه این عمل، اظهار می‌کند؛ این جراحی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی در ایران بخش زیادی هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می‌شود به‌طوری که خانواده‌ها تنها حدود ۶ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند، حدود ۴ تا ۶ ماه‌پس از جراحی اولیه پروتز بیرونی جای‌گذاری می‌شود و بیمار تا حدود ۱۰۰ جلسه ویزیت خواهد شد، انجام این عمل کاری گروهی و تیمی است تبم باید ورزیده باشد.

*از ۳۸ عمل موفق در تهران تا شروع کار در بابل

دکتر کیاکجوری که قبل از آغاز این نوع جراحی در بابل تاکنون ۳۸ عمل جراحی کاشت حلزون موفق داشته، تاکید می‌کند؛ عملا این بچه‌ها قبل اینکه وارد پروسه جراحی شوند مورد ارزیابی‌ها قرار در زمینه جسمی و روانشناسی قرار می‌گیرند، حدود ۷۰ درصد از اختلالات سندرومیک بوده و صرفا مختص گوش بوده و حدود ۳۰ درصد بیماران علاوه بر گوش در چشم و ارگان‌های دیگر نیز دچار مشکل هستند، بیمار ناشنوا یک فرد معلول است هدف از این اعمال از بین رفتن معلولیت‌ها است‌.

*جراحی‌ها یکی پس از دیگری در حال انجام است

این فلوشیپ گوش با اینکه قبل از شروع عمل در بابل، بیماران با مشکلات عدیده‌ای به مناطق دور دست می‌رفتند و مشکلات و مسائل مختلفی برایشان به وجود می‌آمد، می‌گوید؛ عمل جراحی کاشت حلزون در بابل  با حضور و نظارت دکتر سید بصیر هاشمی رئیس کمیته علمی کاشت حلزون کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین دکتر مسعود متصدی زرندی استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و رییس بخش کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم و هیات همراه در بیمارستان روحانی بابل انجام شد.

وی با بیان اینکه حدود هشت بیمار دیگر پشت نوبت جراحی قرار دارند، در خصوص نتیجه این دو عمل، بیان می‌کند؛ این دو جراحی موفقیت‌آمیز بوده چرا که این دو بیمار ارزیابی‌های اولیه مثبت بودند دختر ۱۸ ماهه و پسر ۲۳ ماهه دارای سن مناسبی بودند چون انجام این عمل باید قبل از تکلم باشد اگر بعدش باشد از سن پنج به بعد نتایجی که به‌دست می‌آید متفاوت است.

*لزوم حمایت خیران برای تجهیز کلینیک 

دکتر کیاکجوری با تاکید بر اینکه کاشت حلزون اتفاق مبارکی برای استان‌های شمالی است، اضافه کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما کمبود امکانات در این مراکز برای بهبود انجام عمل جراحی است چرا که با وجود اینکه بخش‌های زیادی از این کلینیک تجهیز شده است ولی هنوز کامل نشده از این رو از خیرین عزیزی که همیشه در صحنه حاضر بودند درخواست کمک داریم تا  اوضاع ایده‌آل‌تر شود‌.

به گزارش فارس؛ با شنیدن صحبت‌های آقای دکتر و پدر این کودک و همچنین مشاهده میدانی و رضایت بیماران دریافتیم که با استارت عمل جراحی کاشت حلزون روح امید در دل کسانی که عزیزان‌شان دچار مشکلات شنوایی هستند زنده شد تا جایی که قطعا در آینده‌ای نه چندان دور خبرهای خوشی در خصوص کاهش تعداد ناشنوایان در کشور به‌ویژه استان‌های شمالی به گوشمان خواهد رسید. 

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول