اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گرمه داروخانه و مرکزدرمانی شبانه‌روزی ندارد/مردم شب‌ها بیمار نشوند

وجود مرکز درمانی و داروخانه شبانه روزی در گرمه از الزاماتی است که حق مردم بوده و بارها برخی را به دلیل نبود امکانات مجبور به سفر به سایر شهرستان‌های خراسان شمالی کرده است.

گرمه داروخانه و مرکزدرمانی شبانه‌روزی ندارد/مردم شب‌ها بیمار نشوند

به گزارش خبرگزاری فارس‌ از گرمه، توسعه زیرساخت‌های درمانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت و توسعه در یک منطقه محسوب می‌شود که شهرستان گرمه از داشتن بسیاری از این امکانات و زیرساخت‌ها محروم است و لازم است که مسئولان مربوطه توجه بیشتری برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی این شهر داشته باشند.

وجود مرکز درمانی و داروخانه شبانه‌روزی در گرمه از الزاماتی است که حق مردم بوده و بارها مردم را به دلیل نبود امکانات مجبور به سفر به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها کرده است.

هزینه‌های اضافه بر درمان روی دوش اهالی گرمه

علی حسن‌زاده  یکی از دانشجویان گرمه گفت: داروخانه شبانه‌روزی از نیازهای ضروری مردم این شهرستان است تا در مواقع ضروری مجبور به طی مسافت برای رفتن به شهرهای اطراف نشوند و در سطح شهرستان تنها تعداد محدودی داروخانه فعالیت می‌کند که آن‌هم شبانه‌روزی نیستند.

به گفته وی نبود مرکز درمانی شبانه‌روزی موجب شده تا بیماران در روزهای تعطیل و ساعت‌های غیر اداری و شب اگر نیاز به دارو داشته باشند، برای تهیه آن به شهرستان‌های هم‌جوار مراجعه کنند و علاوه بر تحمل مسافت طولانی هزینه رفت‌وآمد هم بپردازند.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت کرونایی ضروری است مسئولان همت مضاعف داشته باشند و به رفع این مشکل اقدام کنند.

درمان یک‌طرف، مسافت تا مرکز درمان یک‌طرف 

محمدی، راننده آژانس درقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرمه اظهار کرد: بارها بیماران شهر را شبانه به بیمارستان جوادالائمه(ع) جاجرم رسانده‌ام که تردد ۲۵ کیلومتر برای شهروندان جدا از هزینه مالی، خطر جانیِ ناشی از مسافت زیاد و دیر رسیدن بیمار را در پی داشته است. 

وی بیان کرد: مریض اورژانسی و تصادفی در شب به دلیل نبود شبکه درمان و دارو ناچارند به شهرستان‌های اطراف مراجعه کنند که ضروری است مسئولان تدبیری بیندیشند.

حسین مقصودی دیگر شهروند گرمه ای گفت: باوجوداینکه شهر گرمه از جمعیت بالایی برخوردار است، اما تاکنون پزشک متخصصی در این شهر برای ویزیت بیماران نیامده است.

وی بیان کرد: متأسفانه نبود پزشک متخصص در برخی موارد موجب تشدید بیماری افراد شده و علاوه بر اینکه طول درمان آن‌ها افزایش‌یافته، هزینه‌های زیادی را نیز بر دوش خانواده بیماران تحمیل می‌کند.

مسئولان در قابل‌توزیع ناعادلانه مراکز بهداشتی پاسخگو باشند

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مناطق محروم خراسان شمالی از توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی و درمانی در رنج هستند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان راز و جرگلان، مانه و سملقان و گرمه  مراکز شبانه‌روزی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اندک است، بیان کرد: یکه‌سعود، باغلق، غلامان، محمدآباد، پیش قلعه، گرمه، ایور، درق و... فاقد مراکز شبانه‌روزی هستند و پزشکان در مراکز بهداشتی، درمانی به‌صورت چندساعته کار می‌کنند که برای رفع این مشکل تاکنون کاری جدی  انجام‌نشده است.

وحیدی با تأکید بر اینکه برای تک‌تک مرگ‌ومیرهایی که در شهرستان‌های مختلف به علت نبود امکانات و توزیع نامناسب آن‌ها است، مسئولین باید پاسخگو باشند، افزود: توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی از وظایف مسئولان است و عدم انجام این امر به‌نوعی ترک فعل در مسئولیت  محسوب می‌شود و تمام مسئولان مربوطه باید در این حوزه پاسخگو باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی، با تقدیر از زحمات کادر پزشکی در شرایط سخت کرونایی، تصریح کرد: نیاز است وزارت بهداشت و درمان در توزیع عادلانه خدمات بهداشت و درمان، نظارت دقیق داشته باشد.

پیگیری به‌شرط داشتن متقاضی!

در این راستا جلیل فخرانی، رئیس شبکه بهداشت و درمان گرمه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرمه اظهار کرد: در شهرستان گرمه طبق دفترچه طرح گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام خدمات سطح یک در قالب طرح بیمه روستایی و پزشک خانواده شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود. 

وی گفت: ۱۲ پزشک عمومی و ۴ دندان‌پزشک عمومی در بخش خصوصی و دولتی در شهرستان مشغول خدمت هستند که با توجه به جمعیت شهرستان کمبودی وجود ندارد و خدمات سطح ۲ و تخصصی در بیمارستان جوادالائمه(ع) در ۳ کیلومتری مرکز شهرستان ارائه می‌شود. 

فخرانی تصریح کرد: ۳ متخصص داخلی، ۲ متخصص زنان و زایمان، ۲ متخصص اطفال، ۲ متخصص قلب و عروق، ۲ متخصص جراحی و ۲ متخصص بیهوشی به مردم منطقه در بیمارستان مذکور خدمت ارائه می‌دهند .

وی ادامه داد: جهت تأسیس داروخانه شبانه‌روزی تاکنون هیچ متقاضی درخواست نداده و در صورت درخواست متقاضی در اولین فرصت و کوتاه‌ترین زمان مجوز صادر خواهد شد .

فخرانی بیان کرد: برای درمانگاه شبانه‌روزی نیز از سوی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی درخواست داده‌شده و منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم.

 

یک دهه کم‌کاری در احداث داروخانه شبانه‌روزی

با توجه به پاسخ مسئولین ظاهراً قاعده این است، مسئولان تا حدی به وظایف خود عمل میکنند که در همان زمینه مردم فریادشان بلند شده و اعتراضی کنند؛ در غیر این صورت ایجاد رفاه و انجام‌وظیفه به عهده مسئولان نیست و پشت‌میزنشینی تنها تکلیف آن‌ها خواهد بود.

عجیب است که پیگیری به‌شرط تقاضا باشد و این موضوع مانند آن است که هرکسی در میز خدمتی خود بنشیند و منتظر بماند تاکسی از او درخواستی کند و بعد وارد عمل شود!

حاشا به چنین پاسخگویی‌ای که به نظر کم‌لطفی و کوتاهی در حق مردم بوده و البته اگر بهانه کمبود اعتبار نیز مطرح شود یقیناً سؤال این است که چرا رایزنی و مطالبه از مسئولان ارشد استان یا کشور به حدی که تأمین بودجه صورت بگیرد انجام‌نشده است؟

تا آنجایی که مطرح کرده‌اند مشکل نبود سیستم درمان و دارویی مناسب در شهرستان گرمه و ایور از سال ۹۳ به بعد دغدغه شورای شهر و نماینده مجلس شورای اسلامی این شهر در حضور استاندار نیز بوده اما بعد گذر یک دهه کماکان این مشکل پابرجاست.

با عملکرد اتوکشیده نمی‌توان مدیریت کرد

در پاسخ به این نظریه یا بهتر بگوییم فرضیه‌ی اقناعی و توجیه گونه، نماینده ولی‌فقیه خراسان شمالی سخنی دارند که بیان آن خارج از لطف  نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بابیان اینکه با عملکرد اتوکشیده نمی‌توان به مدیریت کشور رسید، تصریح کرد: این‌طور نباشد که گاهی کسی ساعت دقیق و منظم در همه‌جا حضور پیدا کند، همیشه در مراسم خاص و در حد بالا شرکت کند، از رفتن به هر شهر و مکان خودداری کند، در جمع‌های مردمی و کارگری نرود، خارج از ساعت اداری کار نکند و این نوع شیوه مدیریت در کشور انقلابی که دشمنان بسیاری دارد جواب نمی‌دهد.

انتهای پیام/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول