اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

از قهرمانی تکواندو تا آغاز حرکت دور دنیا با دوچرخه

پیشکسوت، مربی و قهرمان رشته تکواندو و دارنده اولین کمربند مشکی تکواندو در کردستان، جدای از کسب عناوین قهرمانی ملی و جهانی، اکنون سفر به کشورهای خارجی با دوچرخه را آغاز کرده است که تاکنون به چندین کشور سفر داشته است.

از قهرمانی تکواندو تا آغاز حرکت دور دنیا با دوچرخه

سرویس ورزشی خبرگزاری فارس کردستان؛ فرزین لطف‌پوری پیشکسوت و قهرمان رشته تکواندو در استان کردستان و همچنین  اولین فردی است که موفق به گرفتن کمربند مشکی تکواندوی کردستان در سال ۱۳۶۴ شده است. 

لطف‌پوری در کنار تکواندو علاقه فراوانی به سفر و جهانگردی با دوچرخه داشته و بالغ بر ۴ سال به سفر با دوچرخه پرداخته و به عراق ، چکسلواکی و کشور‌های دیگری با دوچرخه سفر کرده است. 

با توجه به افتخارات و مقام‌های این پیشکسوت و قهرمان ملی و نیز یک دهه ریاست هیات تکواندو استان کردستان، سرویس ورزشی خبرگزاری فارس بر آن شد تا این قهرمان و پیشکسوت و تلاش‌هایش را بیشتر به جامعه ورزش استان و کشور معرفی کند.

فارس: ضمن معرفی خود، از فعالیت‌هایتان بگویید.. 

فرزین لطف‌پورى متولد ١٣٤٢ دارنده کمربند مشکى دان ٧ - مدرس فدراسیون -  مربى ممتاز ملى و داور درجه یک از فدراسیون تکواندو هستم. درحال حاضر ضمن آموزش ورزش تکواندو در دانشگاه پیام نور نیز مشغول به تدریس دروس تربیت بدنى هستم.

ورزش تکواندو را بعنوان پیشگامان این رشته در سال ١٣٦٠ با مربیان غیربومى آغاز کردم و در سال ١٣٦٤ در معیت یکى از دوستان موفق به اخذ کمربند مشکى دان یک از فدراسیون تکواندو جمهورى اسلامى شدم، در آن برهه از زمان کسب اولین کمربند مشکى در استان کردستان در رشته تکواندو از ارزش بالایى برخوردار بود تا جائیکه بستن کمربندها طى مراسم بزرگى در سالن آزادى صورت گرفت.

در طول خدمت مقدس سربازى دو بار موفق به کسب مقام قهرمانى یگان نیروى دریایى و در اولین حضور در مسابقات قهرمانى نیروهاى مسلح و به تبع آن به اردوى تیم ملى دعوت شدم اما به‌ دلیل اتمام خدمت سربازى از اعزام به مسابقات قهرمانى سیزم حذف شدم.

سال ١٣٦٧ رسما وارد فعالیت مربیگرى و داورى این رشته المپیکى شدم و با افتخار هنرجوهاى بیشمارى را تحویل جامعه ورزش استان و کشور داده‌ام.
 
فارس: در رشته دوچرخه‌سواری نیز فعالیت داشته‌اید، درست است؟

بله. در کنار فعالیت‌هاى تخصصى در رشته تکواندو به‌ دلیل علاقه به رشته دوچرخه‌سوارى و به‌ نوعى جهانگردى در معیت دو نفر از دوستان آقایان فرهاد خزدوزى و بهروز باوفا پس از رکاب‌زنى‌‌هاى فراوان در سطح کشور، در سال ١٣٦٨ اولین سفر برون‌مرزى خود را با دوچرخه با ٤٥ کیلوگرم بار از میدان آزادى سنندج با شعار «پایدارى صلح در جهان» به مقصد آلمان غربى انجام دادم. 

در سال ١٣٧٠ وارد کشور عراق و در سال ١٣٧٢ راهى کشور چکسلواکى شدم.

فارس: از افتخارات ورزشی‌تان بگویید... 

در سال ٧٢ به مربیگرى تیم ملى تکواندو کشور بلغارستان دعوت شدم که بنا به دلایلى از قبول آن سر باز زدم.

به عنوان اولین مدرس تکواندو از استان کردستان در دوره‌هاى مربیگرى درجه ٣ و ٢ کشورى استان‌هاى همجوار و کلاس‌هاى دانش‌افزایى زیر نظر فدراسیون حضور داشته‌ام.

اولین مدرس در بخش استعدادیابى و پیکرسنجى استان با مدرک بین‌المللى در سال ٩٦ از دیگر فعالیت‌هایم در بخش کمک به جامعه ورزش بوده است.

در سال ١٣٨٨ حسب تکلیف و ضرورت در جهت بازسازى و ساماندهى هیات تکواندو استان کردستان کاندید مسئولیت رئیس هیأت شدم و در نهایت با رأى اعضاى مجمع انتخابات تکواندو استان به‌مدت ١٠ سال سکان‌دار هیات تکواندو بودم و در همین مدت توفیقات بسیار بزرگى در ورزش تکواندوى استان که ماحصل یک دهه فعالیت و تلاش صادقانه با همراهى روساى هیات‌هاى تکواندو شهرستان‌ها، دبیران، نوابین و اساتید معزز و همدلى بسیارى از عزیزان در سطح استان بود، صورت پذیرفت.

فارس: با توجه به اینکه خودتان از قهرمانان و پیشکسوتان این رشته هستید در دوران ریاست هیات تکواندو چه اقداماتی انجام دادید؟ 

برگزارى و میزبانى ٤ دوره مربیگرى درجه ٣ و ٢  کشورى، برگزارى و میزبانى ٤ دوره داورى کیوروگى درجه ٣ و ٢ کشورى، برگزارى و میزبانى اولین دوره داورى درجه ٣ پومسه کشورى و راه‌اندازى بخش پومسه آقایان و بانوان در سطح استان، برگزارى و میزبانى ٤ دوره آزمون دان‌هاى ٣و ٤ کشورى در بخش مردان، برگزارى ٦٤ دوره آزمون‌هاى قرمز تا دان ٢ کشورى در هر دو بخش دختران و پسران و موفقیت بیش از ٧٠٠٠ نفر از ورزشکاران استان در آزمون‌هاى فوق و تأمین و تجهیز دفتر هیات تکواندو استان کردستان به بهترین شکل ممکن از فعالیت‌های انجام شده بنده در دوران ریاست هیات تکواندو استان بوده است.

ساماندهى بخش تکواندو بانوان با برگزارى آزمون‌هاى مستمر و ایجاد بسترى مناسب، کسب بیش از یکصدو سى مدال کشورى در میادین تکواندو ،توسعه زیر ساخت‌ها در بخش مربیگرى با افزایش مربیان رسمى استان به تعداد ٦٤ نفر ، توسعه زیر ساخت‌ها در بخش داورى با افزایش تعداد داوران  رسمى استان به تعداد ٧٧ نفر، کسب رتبه اول ارزیابى عملکرد هیات‌هاى ورزشى استان در سال‌هاى ٩١، ٩٢ و کسب رتبه نهم کشور در ارزیابى عملکرد هیات‌هاى استان‌هاى سراسر کشور از سوى فدراسیون تکواندو در سال ٩١، اعزام اولین مربى تکواندو استان سرکار خانم مهرى شعبانى در قامت مربى تیم‌ملى تکواندو  در سال ٢٠١٧ به مسابقات المپیک ناشنوایان ، عضویت اولین بانوى  پرافتخار ورزش تکواندو استان خانم روناک حسین‌زاده در  ترکیب تیم ملى تکواندو بانوان کشور اعزامى به مسابقات قهرمانى جهان و کسب دومدال ارزشمند نایب قهرمانى جهان درسال ٢٠١٩ توسط خانم ها اوین پاداشى و کیمیا مولودى‌پور ،کسب اولین مدال تورنمنت بین‌المللى ٢٠١٩ ترکیه توسط سرکار خانم اوین پاداشى و در نهایت کسب مدال طلاى پرافتخار المپیک ناشنوایان ٢٠١٧  توسط سرکار خانم نسیبه شهبازى.

فارس: در مورد تاریخچه ورزش تکواندو در کردستان بگویید.... 

ورزش تکواندو سال ٥٩ در سالن ورزشى طریق‌القدس خیابان فلسطین (ژاندارمرى سابق) با مربیان غیربومى استارت خورد، اساتید عزیزى که پایه‌گذار رشته تکواندو در سنندج بودند، ضمن اداى احترام به همه این عزیزان به ترتیب استاد ملکا، استاد عبدالهى، استاد زارع، استاد همایون ذوالفقارى، استاد محمد بیگى و استاد سعید رزازان بودند. ضمنا اولین مربیان بومى تکواندو استان کردستان خودم و امیر پارسانژاد و ابراهیم لطفى بودیم.

کسب مدال‌های ارزشمند جهانی سند ظرفیت کردستان در تکواندو است

فارس: اشاره‌ای هم به ظرفیت‌های استان در این رشته داشته باشید. 

به استناد مدا‌ل‌هاى ارزشمند کسب شده در میادین کشورى، لیگ‌ها، مسابقات فدراسیون جهانى ٢٠١٩ و مسابقات اوپن ترکیه و در نهایت المپیک ناشنوایان ٢٠١٧ سند بزرگى دال بر مستعد بودن و پتانسیل خاص کردستان در این رشته ورزشى است، که در صورت حمایت متولیان ورزش استان از این رشته المپیکى قطع به یقین به‌ مراتب به جایگاه مطلوب‌ترى در سطح کشور خواهد رسید.

کمک‌های دستگاه ورزش به هیات‌ها ناچیز است

فارس ؛ با توجه به تجربه ریاست هیات و مربیگری و قهرمانی شما، چه مشکلات و محدودیت‌هایی در تکواندوی کردستان وجود دارد. 

بزرگترین مشکل براى ورزش تکواندو استان، نبود منابع مالى جهت حضور تیم‌هاى استان به تفکیک رده سنى و جنسیت در لیگ‌هاى کشورى است.

براى شرکت هر تیم خردسالان، نونهالان، نوجوانان و جوانان در لیگ‌هاى برتر کشورى در خوشبینانه‌ترین حالت آن باید براى هر تیم حداقل مبلغى در حدود ٥٠ میلیون تومان هزینه شود، همین امر چالش بزرگى را براى استان بوجود آورده و این در شرایطى است که همه کمک‌های مالى دستگاه ورزش استان به هیات مربوطه در هر سال تا آن حد ناچیز بوده که نوشتن آن هیچ دردى دوا نمی‌کند!!

یکى از افتخارات بزرگ ورزش تکواندو استان ایجاد نظم در قالب دپارتمان ادارى، برنامه‌ریزى اصولى و هدفمند در جهت عملیاتى نمودن تمامى برنامه‌هاى خود در تمامى بخش‌ها در قالب تقویم ورزشى بوده و در صورتى که تیم‌هاى منتخب تکواندو استان در رویدادهاى  لیگ کشورى حضور یابند شاهد مدال‌آوران و ملى‌پوشان بیشترى خواهیم بود. 

قهرمان یک‌شبه متولد نخواهد شد

فارس: و اما کلام آخر... 

قهرمان یک‌شبه متولد نخواهد شد، قهرمانان توسط مربیان فهیم و توانایى که تفکر حرفه‌اى دارند ساخته خواهند شد، مربیان تکواندو یکساله بوجود نخواهند آمد. براى ساختن یک مربى درجه ٣، حسب چارچوب و قوانین فدراسیون تکواندو در حدود ١٣ سال زمان نیاز هست و واضح است که به همین دلیل  توسعه زیر ساخت‌ها بسیار دشوار است. 

پازل قهرمانى و موفقیت زمانى بسته خواهد شد که متولى ورزش استان سهم خود را در راستاى رسالت سازمانى که همانا تأمین تجهیزات تخصصى مورد نیاز و منابع مالى است ادا کند و مربیان آستین همت را بالا زده و در راستاى رسالت خود در جهت ساخت قهرمان گام بردارند.

مدیریت هیات نیز در کنار دو شاخص ذکر شده فوق، با برگزارى تمامى برنامه‌ها که لازمه رفع مشکلات زیرساختى است می‌تواند زمینه‌ رشد و توسعه همگانى و قهرمانى را فراهم آورد.

بیاییم براى یکبار هم که شده، صادقانه، بدون هرگونه فرافکنى وظایف خود را ببینیم و سهم خود را در شکل‌گیرى موفقیت این رشته ورزشى بدون هر گونه حب و بغض بسنجیم. 

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۰/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول