اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

تخلف آشکار هیات فوتبال تهران در ثبت قرارداد باشگاه محروم از نقل و انتقالات/ 2 قهرمانی استقلال پس گرفته می‌شود؟+ اسناد

هیات فوتبال استان تهران قرارداد بازیکنانی که از فعالیت در نقل و انتقالات توسط فیفا محروم شده را به ثبت رساند تا اتفاقی نادر را در این حوزه شاهد باشیم.

تخلف آشکار هیات فوتبال تهران در ثبت قرارداد باشگاه محروم از نقل و انتقالات/ 2 قهرمانی استقلال پس گرفته می‌شود؟+ اسناد

مرتضی رحمانی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در آذر ماه سال گذشته بود که احمد مددی با مخالفت شدید اعضای هیات مدیره استقلال، حکم ناصر فریاد شیران برای ریاست آکادمی باشگاه را صادر کرد. در آن روزها فریاد شیران به مجموعه ورزشی امام رضا (ع)، باشگاه و تمرینات آبی پوشان رفت و آمد داشت اما هیات مدیره مخالف حضور وی در راس آکادمی بود تا اینکه مدیرعامل استقلال گلایه‌های خود را نزد وزیر ورزش برد و با بیان اینکه اختیارات هیات مدیره به او اجازه کار نمی‌دهد، در نهایت موفق شد فریاد شیران را رئیس آکادمی کند.

بعد از جدایی ناگهانی مراغه‌چیان و حضور مدیر جدید، تیم امید استقلال در هفته پایانی به عنوان قهرمانی رسید. در ادامه با محرز شدن تخلف آکادمی کیا با وجود اینکه بازی‌ها به اتمام رسیده بود، قهرمانی در رده نوجوانان هم به استقلال رسید تا بلافاصله پیام تبریک مدیر آکادمی و مدیرعامل بابت کسب این عنوان صادر شود.

البته مددی مدیرعامل کنونی استقلال در دهم مهرماه سال 99 حکم سرپرستی خود در این باشگاه را دریافت کرد و شروع کار وی در زمانی رقم خورد که تیم‌های پایه قرارداد مربیان و بازیکنان خود را در هیات فوتبال ثبت کرده بودند. 2 ماه بعد از حضور مددی، ناصر فریاد شیران به عنوان مدیر جدید انتخاب شد ولی با پایان فصل؛ اتفاقاتی رخ داده و تخلفاتی در ثبت قرارداد بازیکنان و مربیان این تیم در ابتدای فصل صورت گرفته که تا امروز به آن اشاره نشده و در سکوت باقی مانده است.

نقش اصلی این تخلفات را هیات فوتبال استان تهران ایفا می‌کند که  از سرِ ناآگاهی یا با اطلاع و عمدا قرارداد بازیکنان باشگاهی را که از نقل و انتقالات محروم بوده، به صورت رسمی ثبت کرده است. همین عدم توجه به قوانین و عدم نظارت اصولی روی فعالیت‌های این هیات حواشی چون جعل مدارک، بازی با شناسنامه دیگران، بی نظمی در اجرای مسابقات  و ... را ایجاد کرده که تا اعتراض بسیاری از تیم‌ها را در پی داشته است.

تخلف هیات فوتبال تهران و استقلال در جایی مشخص می‌شود که این باشگاه به دلیل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات با شکایت وینفرد شفر، در مردادماه سال گذشته در تمامی رده‌ها و در بازه محرومیت، اقدام به عقد و ثبت قرارداد در هیات فوتبال کرده و در کمال تعجب هیات تمامی این قراردادها را به ثبت رسانده است.این اتفاق در شرایطی رقم خورده که فدراسیون به محض اطلاع از محرومیت استقلال، آن را به سازمان لیگ و هیات فوتبال ابلاغ کرده و از آنها خواسته تا از ثبت قراردادها جلوگیری شود. از آنجا که معمولا قرارداد بازیکنان بزرگسال در چشم است و به آن پرداخته می‌شود، توجهی به قراردادهای ثبت شده در تیم‌های پایه صورت نگرفته و هیات فوتبال بی توجه به ابلاغیه فدراسیون، قرارداد بازیکنان تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید را ثبت کرده است.

در اینجا این سوال به وجود می‌آید که اگر باشگاهی با محرومیت توسط فیفا مواجه شود، می‌تواند در رده‌های پایه بازیکن بگیرد؟ عبدالرحمن شاه‌حسینی کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس گفت: "اگر باشگاهی از پنجره نقل و انتقلات محروم شود، تمامی تیم‌های آن از جمله بزرگسال و پایه شامل خواهند شد و عقد و ثبت قرارداد آنها در تاریخ محرومیت قانونی نیست. مگر آنکه در نامه ارسالی قید شود که باشگاه در رده بزرگسال از جذب بازیکن محروم است که این اتفاق در نامه فیفا رخ نداده و صراحتا قید شده که باشگاه از تمامی رده‌ها برای جذب بازیکن محروم است."

در بند D قوانین نقل و انتقالات فیفا هم آمده که اگر باشگاهی از فعالیت در نقل و انتقالات محروم شود، در تمامی رده‌ها حق جذب بازیکن و فعالیت در این زمینه را نخواهد داشت. (تصویر آئین نامه‌ فیفا را در زیر مشاهده می‌کنید).

در تاریخ 17 شهریور سال گذشته سایت فدراسیون از محرومیت استقلال به دلیل عدم پرداخت مطالبات وینفرد شفر خبر داد. آن زمان این باشگاه در حال یارگیری برای بزرگسالان بود و به همین دلیل کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون با انتشار این خبر اعلام کرد که استقلال حق فعالیت در این زمینه و ثبت قراردادها را ندارد (تصویر زیر خبر سایت فدراسون را نشان می‌دهد) غافل از اینکه هیات فوتبال تهران چندی بعد تمامی قراردادهای بازیکنان جدید تیم‌های پایه را ثبت کرد.

فیفا در تاریخ 15 و 23 مرداد در دو نامه رسمی به استقلال که سایت فدراسیون هم به آن اشاره کرده، اعلام کرد این باشگاه تا پرداخت کامل مطالبات شفر حق نقل و انتقالات ندارد. پیش از این هم فیفا با نامه‌ای در تاریخ 24 تیر اعلام کرده بود در صورتی که تا یک ماه مطالبات شفر پرداخت نشود، به صورت اتوماتیک این باشگاه از پنجره نقل و انتقالات محروم خواهد شد. در تصویر زیر و در خط آخرِ بند 4 نامه فیفا، صراحتا اشاره شده که تیم اول این باشگاه و رده‌های پایه از هرگونه نقل و انتقالات محروم خواهند بود.

در آن زمان استقلال مشکلات متعددی برای پرداخت طلب شفر داشت و حتی کار به صدور بیانیه علیه سرمربی پیشین و آلمانی هم کشید. در ادامه 50 هزار دلار از طلب این مربی به حساب او ننشست تا پنجره نقل و انتقالات همچنان بسته بماند.(اینجا ببینید) در آن زمان فکری هدایت استقلال را عهده دار بود و آبی پوشان تا روز شروع مسابقات دغدغه حل مشکل پنجره نقل و انتقالات و ثبت قرارداد برای استفاده از بازیکنان جدید را داشتند اما در کمال تعجب و بر خلاف آیین نامه فیفا ثبت قراردادها در تیم‌های پایه در حال انجام بود.

 پنجره نقل و انتقالاتی از 24 مرداد ماه تا روز 19 آبان که وکیل شفر دریافت تمامی مطالبات را تائید کرد، بسته بود اما قراردادهای بازیکنان تیم‌های پایه در شهریور و مهر ماه به ثبت رسیده است. (تصاویر و تاریخ ثبت قراردادها در هیات در زیر منتشر شده است). البته هیات فوتبال نیز در فصل نقل و انتقالات به صورت مکرر تاریخ نهایی نقل و انتقالات را به تعویق می‌انداخت که همین باعث ایجاد شائبه‌ و اعتراض‌هایی از سوی باشگاه‌های دیگر شد.

تاریخ شروع نقل و انتقالات فوتبال در فصل 99-400، ششم شهریور و پایان آن 12 مهر اعلام شد اما باشگاه استقلال در اواخر و اوایل مهرماه قراردادهای خود را به ثبت رسانده است.

در بند 1 ماده 10 آئین نامه نقل و انتقالات هیات فوتبال استان تهران به صراحت آمده است: «نقل و انتقالات بر اساس آئین نامه نقل و انتقالات فدراسیون می‌باشد. (در تصویر زیر در بند 1 ماده 10 کاملا مشخص است مقررات نقل و انتقالات سازمان لیگ باید بر مبنای مقررات فدراسیون فوتبال باشد).در ادامه این بند آمده: نقل و انتقالات بعد از شروع قرعه‌کشی آغاز و تا شروع مسابقه رده سنی ادامه خواهد داشت.  با این وجود مسابقات در دی ماه آغاز شده و ظاهرا ثبت های متعلق به گذشته است.

در زیر قرارداد بازیکنان رده‌های مختلف آکادمی استقلال که در بازه محرومیت این باشگاه به ثبت رسیده، منتشر شده و کاملا مشخص است که هیات فوتبال و همچنین باشگاه آشکارا دچار تخلف شده‌اند. نکته عجیب‌تر این است که فدراسیون محرومیت استقلال و عدم ثبت قرارداد بازیکنان این تیم در رده‌های مختلف را به سازمان لیگ و هیات فوتبال ابلاغ کرده بود اما هیات هیچ توجهی به این موضوع نکرد و باشگاه استقلال نیز بعد از کسب 2 قهرمانی در این زمینه سکوت کرد. 

* قرارداد محمد رسول برزگر حسن‌آباد با استقلال 31 شهریور به صورت داخلی منعقد و در تاریخ 22 مهر به صورت رسمی در هیات فوتبال به ثبت رسیده است. این بازیکن از پاس قوامین جدا شد و به استقلال پیوست.

* قرارداد طاها فرهانی با استقلال در تاریخ 23 مهر در هیات فوتبال تهران به ثبت رسید. این بازیکن پیش از استقلال در پرسپولیس بازی می‌کرد و در 26 شهریور ماه برای پیوستن به استقلال قرارداد خود را فسخ کرد.

* قرارداد امیر محمد رستم نژاد در تاریخ 23 مهرماه در هیات فوتبال ثبت شده است. این بازیکن در تاریخ 31 فروردین ماه سال 99 قرارداد خود را با باشگاه مقاومت فسخ کرد و بعد از حدود 6 ماه به استقلال پیوست.

* قرارداد سجاد نعمتی که در 29 شهریور با این باشگاه به امضا رسید و در تاریخ دوم آبان ماه در هیات فوتبال ثبت شده است. وی پیش از استقلال در تیم المپیک اندیشه بازی می‌کرد.

*قرارداد محمدطه سیفی در رده نوجوانان در تاریخ 26 شهریور ماه با استقلال در هیات فوتبال به ثبت رسیده است. این بازیکن در تیم نونهالان احسان جوان کیوج بازی می کرد و بعد از پایان قرارداد با تغییر شرایط سنی راهی نوجوانان استقلال شد.

*قرارداد مهدی وظیفه با تیم فوتبال استقلال در تاریخ 22 مهر ماه در هیات تهران به ثبت رسیده است. این بازیکن پیش از این در باشگاهی به صورت حرفه‌ای فعالیت نمی‌کرد ولی قرارداد وی در هیات فوتبال در تاریخ 31 شهریور به ثبت رسیده است.

قراردادهای بالا نمونه‌‌هایی از فعالیت استقلال در فصل نقل و انتقالات است که البته هیچ‌کدام نباید در هیات به ثبت می‌رسید چون بازیکنان اشاره شده، همگی از تیم‌های دیگر راهی استقلال شده و حق ثبت نداشتند. البته با توجه به سن بازیکنان، آنها با قوانین آشنا نیستند اما مسئولان باشگاه که این قراردادها را ثبت کرده‌اند و همچنین هیات فوتبال استان و کمیته فنی این هیات، باید با قوانین آشنایی داشته باشند تا اتفاقات اینچنینی رخ ندهد.

گفته می‌شود در صورت نقض قوانین و ثبت قرارداد بازیکنان توسط مراجع ذیصلاح مثل (هیات فوتبال) خطر سقوط تیم‌ها در رده‌های سنی پایه به یک رده پایین تر وجود دارد و باید دید واکنش فدراسیون به چنین تخلفی از سوی هیات و البته استقلال چیست؟ ضمن آنکه با توجه به قهرمانی استقلال در دو رده امید و نوجوانان، برخی باشگاه‌ها خواستار پیگیری مسابقات فصل گذشته شده‌اند. در این بین نمایندگان باشگاه‌ها در رده‌های سنی مختلف با تهیه نامه‌ای به فدراسیون خواستار رسیدگی به موضوع هستند. قرار است با امضای این نامه، خواستار ورود فدراسیون به موضوع شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول