اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مطالبه معلمان مدارس غیردولتی برای استخدام/ وقتی مدرک مورد تایید است اما معلم خیر

طی ماه‌های اخیر چندین بار شاهد تجمع معلمان مدارس غیر دولتی چند استان از جمله لرستان مقابل مجلس بودیم، آنها خواستار استخدام مانند معلمان حق التدریسی ، نهضتی ، پیش دبستانی و خرید خدماتی هستند.

مطالبه معلمان مدارس غیردولتی برای استخدام/ وقتی مدرک مورد تایید است اما معلم خیر

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، معلمان مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی  که تعدادشان هم اندک نیست سال‌هاست که برای پیگیری مطالباتشان به هر دری می‌زنند تا شاید راه به جایی ببرند.

این معلمان علاوه بر داشتن سهمیه استخدام در آموزش و پرورش خواستار  امنیت شغلی خود نیز هستند.

آنها می‌گویند: چگونه است که  مدرک تحصیلی که در مدارس غیر انتفاعی صادر می‌شود مورد تایید آموزش و پرورش است ، اما همان معلمی که در این مدارس مشغول آموزش است مورد تایید نبوده و استخدام نمی‌شود.

نکته دیگری که معلمان مدارس غیر انتفاعی مطرح می‌کنند گزینش توسط آموزش و پرورش است.

به نظر می‌رسد با توجه به خواسته معلمان مدارس غیر انتفاعی در لرستان و دیگر استان‌ها باید راهکاری برای پیگیری مطالبات آنها اندیشیده شود زیرا ما چه بخواهیم چه نخواهیم مدارس غیر انتفاعی مسوول آموزش و تربیت بخش قابل توجهی از دانش آموزان هستند.

درحالی معلمان مدارس غیر دولتی بر استخدام خود پافشاری می‌کنند که به گفته مسوولان دولت الزام و تعهدی در این زمینه ندارد.

 

مطالبه ما استخدام در آموزش و پرورش است

یکی از معلمان مدارس غیر انتفاعی با بیان مطالبات خود می‌گوید: هدف ما از پیگیری‌ها، تجمعات، دادخواست‌ها و دیدار با نمایندگان و پیام دادن این است که ما یعنی معلمان مدارس غیر انتفاعی در کنار چهار گروه خریدخدمات، نهضتی، حق التدریسی و سرباز معلم به استخدام آموزش و پرورش دربیاییم.

معصومه سپهوند می‌افزاید: گزینش و استخدام  معلمان مدارس غیر دولتی کاملا زیر نظر آموزش و پرورش انجام می‌شود و اگر مورد تایید قرار نگیریم نمی‌توانیم در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تدریس شویم.

به گفته وی معلمان مدارس غیر انتفاعی تمام بخشنامه‌ها و قوانین آموزش و پرورشی را که در مدارس دولتی اجرا می‌شود در مدارس غیر انتفاعی پیاده می‌کنند.

ما هم مانند معلمان مدارس دولتی زحمت می‌کشیم

یکی دیگر از معلمان مدارس غیر انتفاعی می‌گوید: همانطور که معلمان در مدارس دولتی فعالیت‌های آموزشی دارند معلمان مدارس غیر انتفاعی نیز پا به پای آنها زحمت می‌کشند.

مهدی شیروانی می‌افزاید: بیشتر افرادی که در مدارس غیر انتفاعی مشغول به تدریس هستند دارای سواد علمی بالا و تحصیلات تکمیلی بوده، از طرفی  تعداد قابل توجهی از آنها فارغ التحصیل دانشگاه‌های دولتی هستند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع این افراد جوانان  تحصیل‌کرده بیکاری هستند که در حال حاضر به عنوان نیروی آموزشی در مدارس غیر انتفاعی مشغول به کار شده‌اند و با آشنایی با آموزش‌های به روز، فن بیان و شیوه کلاس‌داری در حال ارائه خدمت به قشر آینده ساز این مملکت است.

 

انتظار ما از نمایندگان قراردادن در چهار گروه استخدامی

دیگر معلم مدارس غیر انتفاعی خاطر نشان می‌کند: انتظار ما از نمایندگان و مسولان این است که ما را در جمع چهار گروه استخدامی قرار دهند، زیرا نیروهای مدارس غیر انتفاعی نیروهای باسواد و زبده‌ی هستند که تحت نظارت مستقیم موسس و اولیا دانش آموزان در حال ارائه خدمت هستند و چنانچه کیفیت کار هر کدام از اعضا این قشر پایین باشد سریعا توسط موسس و اولیا عذر او خواسته می‌شود. 

سهیلا رشیدی ادامه می‌دهد: گاهی دانش آموزانی که در مدارس دولتی به هر دلیلی مجبور به ترک مدارسشان می‌شوند رو به سوی مدارس غیر انتفاعی می آورند و معلمان این مدارس با صبر و دلسوزی مسولیت آموزش و در کنار آن تربیت این دانش آموزان را بر عهده می‌گیرند.

وی بیان می‌کند: خواسته‌ی ما  از نمایندگان محترم و وزیر این است که معلمان مدارس غیر انتفاعی را در کنار چهار گروه دیگر و بدون لحاظ کردن شرط سنی و آزمون و با در نظر گرفتن سابقه تدریس استخدام کنند.

رشیدی با اشاره به این مطلب که چرا اصرار بر عدم آزمون و اکتفا به سابقه تدریس و بدون شرط سنی داریم، عنوان می‌کند: ما معلمانی در مدارس غیر انتفاعی داریم  که بیش از ده و حتی بیش از 15 سال سابقه تدریس دارند، از طرفی مهارت خود را در تربیت افرادی که رتبه‌های برتر کنکور برای ورود به دانشگاه می‌شوند به اثبات رسانده‌اند.

مدرک این مدارس مورد تایید است، اما معلم تایید نیست

 الهام قائد رحمت دیگر معلم مدارس غیر انتفاعی می‌گوید: آموزش و پرورش دانش آموزان تربیت شده توسط این معلمان را تایید می‌کند، همچنین مدرک کسب شده توسط آنان را مورد تایید قرار می‌دهد، اما معلم و دبیری که این شخص را آموزش داده و تربیت کرده را تایید و استخدام نمی‌کند‌ و هیچ‌گونه حمایتی نیز از این قشر بعمل نمی‌آورد.

قائد رحمت تاکید می‌کند: خواسته ما از همه مسولان این است که به داد این قشر فرهنگی فراموش شده برسید، نیروهایی زبده و کارآزموده که آماده خدمت در مدارس با استخدام توسط آموزش و پرورش هستند.

وی معتقد است: با بکارگیری این نیروها کمبود نیروی آموزشی مرتفع و پدیده بکارگیری مجدد معلمان بازنشسته نیز در سیستم آموزشی منتفی خواهد شد، از طرفی این نیروها جای خود را به جوانان متعهد و پرنشاطی می‌دهد که نسل آینده ساز این مرز و بوم را به نحو احسن آموزش داده و تربیت می‌کند.

به گفته این معلم مدارس غیر انتفاعی مزیتی که این نیروها دارند آماده به خدمت بودن است، یعنی با توجه به سابقه تدریس‌شان، مانند دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیاز به آموزش آنها طی مدت یک یا چهار سال و بعد بکارگیری آنها نیست زیرا دارای سوابقی از یک تا بیست و چهار سال هستند.

 

الزام قانونی برای استخدام معلمان‌ مدارس غیر دولتی وجود ندارد

رییس اداره غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش لرستان در رابطه با خواسته معلمان مدارس غیر دولتی مبنی بر استخدام آنها می‌گوید:  معلمان غیر دولتی در بخش غیر دولتی فعالیت می‌کنند و کسی که حقوقشان را پرداخت می‌کند  بخش خصوصی است، دولت هیچ‌گونه تعهد و  الزامی مبنی بر استخدام آنها ندارد.

علی اشرف حیدری با اشاره به اینکه اینها نیروهای بخش خصوصی هستند، عنوان می‌کند: بیشتر معلمان مدارس غیردولتی باسواد و موفق هستند، بهترین دانش آموزان  ما علاوه بر مدارس خاص در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند.

وی می‌گوید: اما هیچ‌گونه راهکاری برای استخدام آنها وجود ندارد.

بیمه نیروهای آزاد شرط افزایش شهریه مدارس غیر دولتی

رییس اداره مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه شغل، شغل است ، تاکید می‌کند: معلمان مدارس غیر دولتی باید به دنبال دریافت حقوق مصوب و بیمه خود در مدارس باشند.

حیدری می‌گوید: با توجه به اینکه یکی از مشکلات معلمان غیر دولتی بیمه آنها است، بر همین اساس ما یکی از معیارهای افزایش شهریه‌هایی مدارس غیر دولتی را  بیمه نیروهای آزاد تعیین کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از روش‌هایی تشویقی و حمایتی ما این است که شهریه مدارسی را افزایش می‌دهیم که حقوق بیشتری به معلمان خود پرداخت می‌کنند.

کرونا نظارت را با مشکل مواجه کرد

رییس مدارس غیر دولتی لرستان به تعداد معلمان مدارس غیر دولتی در استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود پنج هزار معلم در مدارس غیر دولتی استان فعالیت دارند، اما اینکه چند درصد بیمه هستند فعلا مشخص نیست.

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر مدارس غیر دولتی در خصوص بیمه و یا حقوق نیروهای آزاد وجود دارد یا خیر ، توضیح می‌دهد: ما در این راستا جلسه‌ی برگزار کرده و مصوباتی هم داشتیم و قرار بود اکیپی متشکل  از اداره کار، تامین اجتماعی و آموزش و پرورش از این مدارس سرکشی کنند اما متاسفانه کرونا دست و بال ما را فعلا بسته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول