اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

ورود مجلس به اصلاح نظام بانکی/ موافقت نمایندگان با اولویت بررسی «قانون بانک مرکزی»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت‌دار طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ا یران با هدف کنترل نقدینگی و شفافیت مقررات بانکی موافقت کردند.

ورود مجلس به اصلاح نظام بانکی/ موافقت نمایندگان با اولویت بررسی «قانون بانک مرکزی»

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 26 اردیبهشت ماه 1400) مجلس با اولویت بررسی طرح «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» موافقت کردند. این طرح در کمیته بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس طراحی شده و با هدف تجمیع قوانین کلان حوزه بانکی کشور و اصلاح قوانین نظام بانکی ارائه شده است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که طراحی طرح مذکور را برعهده داشته در دفاع از درخواست اولویت بررسی این طرح اظهار داشت: در 20 سال گذشته یعنی از سال‌های 80 تا 99 نقدینگی کشور 10 هزار و 250 درصد افزایش یافته که از قضا باعث تعجب بوده است که اقتصاد ما با این میزان نقدینگی سرپا مانده است.

وی افزود: نتیجه این نقدینگی سنگین بروز تورم‌های خانمانسوز است و در بررسی‌های صورت گرفته ریشه این وضعیت به سال 80 برمی‌‌گردد که برخی بانک‌های خصوصی ایجاد شدند و این بانک‌ها نیز موتور تولید نقدینگی در کشور شده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: برای اصلاح این وضعیت نیاز داریم که بانک مرکزی بتواند بانک‌های خصوصی را مدیریت کند؛ چراکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هر یک ساعت 100 میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود، اما اثری از این نقدینگی در حوزه تولید نیست و تولید خوابیده است.

حسین‌زاده بحرینی با انتقاد از عدم ارائه لایحه از سوی دولت برای اصلاح نظام بانکی کشور تصریح کرد: دولت‌ها می‌خواهند همواره بانک مرکزی زیر سلطه آنها باشد. ما برای اصلاح این رویه اخیراً نامه‌ای به مقام معظم رهبری نیز نوشته‌ایم و در آن توضیح داده‌ایم که چرا باید این کار انجام شده و قانون بانک مرکزی اصلاح شود، لذا از نمایندگان درخواست داریم که با اولویت بررسی این طرح موافقت کنند.

در ادامه جلسه، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مخالفت با اولویت بررسی این طرح گفت: اگر قرار باشد 6 نفر از بخش خصوصی به بانک مرکزی ملحق شوند و در باره بانک‌های خصوصی تصمیم بگیرند، دیگر وزیر اقتصاد پاسخگوی مجلس نخواهد بود و در حال حاضر هم که صحبت از اولویت بررسی این طرح است، 54 طرح دو فوریتی و 32 طرح یک فوریتی در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار دارد.

رئیس مجلس در پاسخ به مخالفت امیرآبادی گفت: در حال حاضر صرفا بحث اولویت بحث مطرح است و در خصوص محتوای آن، اگر اولویت طرح تصویب شد دو شوری خواهد شد و در کمیسیون اقتصادی نقطه نظرات تمام نمایندگان دریافت خواهد شد.

در نهایت نمایندگان با 191 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن با اولویت بررسی طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول