اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

ژنرال سلیمانی در یونان/ اینجا صفین است و تاریخ تکرار شده+تصاویر

کتاب «رفیق خوشبخت ما» مزین به عکس شهید سلیمانی که به تبیین ابعاد شخصیتی او می پردازد، از هفته پیش به صورت رسمی در شبکه توزیع کتابفروشی‌های یونان قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، کتاب «رفیق خوشبخت ما» که به تبیین ابعاد شخصیتی چهره فراموش نشدنی مقاومت سردار شهید سلیمانی می پردازد به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به زبان یونانی ترجمه و توسط انتشارات تاکسیدفتیس منتشر شد و از هفته پیش به صورت رسمی در شبکه توزیع یونان قرار گرفت. این کتاب ۱۰۲ صفحه‌ای با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است و در کتابفروشی های سراسر یونان با قیمت پشت جلد ۱۰ یورو به فروش می‌رسد.

انتشارات تاکسیدفتیس در معرفی این کتاب اینگونه آورده است: «همواره این گرایش در ما وجود داشته است که در دل تاریخ و یا در افسانه‌ها به دنبال قهرمان‌ها بگردیم و چشممان را بر روی قهرمانان عصر خودمان ببندیم. اما با دیدی دقیق‌تر، فارغ از پیش داوری‌ها، تعصبات، کلیشه‌ها و به دور از اطلاع‌رسانی غلط رسانه‌ها، می‌توانیم قهرمان‌هایی که زندگی خودشان را برای حفظ و حراست از حقیقت و ملت‌های مظلوم و بی‌دفاع فدا کردند،ا پیدا کنیم. برای ژنرال سلیمانی داستان‌های زیادی در رسانه‌ها به گوش رسیده، که بسیار ضد و نقیض بوده‌اند و برای برخی شاید این شخصیت بسیار بحث‌برانگیز بوده است.

 

در کتاب «رفیق خوشبخت ما» می توانیم قهرمانی واقعی را بشناسیم که زندگی خود را صرف مبارزه با افراط‌گری و گروه‌های تروریستی کرد؛ چون ژنرال سلیمانی قهرمانی واقعی برای ملتش و یک شخصیت اسطوره‌ای در عصر ما است. در این کتاب ۱۰۲ صفحه ای سعی کردیم تا بر ویژگی های شخصیتی، حالات و روحیات این فرد بپردازیم، از طریق داستان‌های زندگی او که توسط خودش و یا شخصیت‌هایی که این فرصت را داشتند تا در کنار او باشند. در دنیای آزادی بیان بسیار اهمیت دارد تا نظری متفاوت از رسانه‌های جهت‌دار بیان شود. رسانه‌هایی که توسط قدرت‌های بزرگ جهت‌دهی می‌شوند. این کتاب این فرصت را به خوانندگان می‌دهد تا دیدی همه جانبه و کلی به این شخصیت داشته باشند.»

 

* گفت‌وگوی اسپوتنیک یونان با مترجم کتاب

انتشار این کتاب بازتاب گسترده ای در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی یونان داشت، به گونه‌ای که خبرگزاری اسپوتنیک در یونان ضمن انجام مصاحبه با سیدعلی کرجی مترجم این کتاب به پوشش خبر انتشار این کتاب و توزیع گسترده آن در شبکه نشر یونان پرداخت.

«شخصیتی مثبت یا منفی: شهید سلیمانی چه کسی بود و چرا کشته شد؟» تیتر خبرگزاری اسپوتنیک یونان است. در اشاره این گفت‌وگو می‌‌خوانیم: «یک سال پس از قتل بی‌رحمانه ژنرال سلیمانی که در ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتفاق افتاد که سبب قرار گرفتن این شخصیت در بین قهرمانان ایرانی شد، هنوز این شخصیت برای غرب به مثابه معمایی باقی مانده است. آیا او فرمانده‌ای متعصب بود و یا مبارزی علیه تروریسم، کسی که فرمانده لشکر چهل و یکم ثارالله که علیه حزب بعث جنگید و مدتی را هم به عنوان فرمانده مبارز با قاچاق مواد مخدر در مرزهای شرقی ایران و افغانستان  بود. سوالاتی از مترجم در خصوص شخصیت این ژنرال و این کتاب داریم.

یک سال و اندی از کشته شدن ژنرال سلیمانی می‌گذرد، اما این سوال همچنان باقی می‌ماند: آیا او شخصیتی منفی و یا یک قهرمان بود؟ رسانه‌های بین‌المللی از او بعنوان شخصیتی بحث برانگیز یاد می‌کنند. آیا او واقعا هدفش مبارزه با تروریسم بود؟ اثر و میراثی که از خود بجای گذاشت چیست؟

مترجم کتاب: خانم کلفتویانیس، شاید بهتر باشد، برای اینکه بفهمیم شهید سلیمانی حقیقا چه کسی بود، نباید به رسانه‌ها مراجعه کنیم زیرا رسانه با اهداف خاص و هم سو با قدرت های بزرگ حرکت می‌کنند. حقیقت شخصیت او را می‌بایست در بدنه جوامع و در بین مردم جستجو کرد، به خصوص مردم کشورهایی که تحت ظلم گروه های افراطی مانند داعش بوده‌اند. مردم سوریه و عراق از او به عنوان قهرمان یاد می کنند. این حقیقتی است که فرمانده سپاه قدس فقط در کشور خودش قهرمان نبود، بلکه در بین دیگر ملت های نیز در چشم مردم از او بعنوان قهرمان یاد می شود. او قهرمانیست که با تمام وجود برای آزادی ملت های مظلوم مبارزه کرد و جان خودش را هم در این راه فدا کرد. قدرت های بزرگ برای اینکه نمی توانستند حرکت های او را هم سو با اهدفاشان ببینند، داستان های دیگری که دقیقا برخلاف زندگی و تلاش های اوست بیان می کنند. به نظرم من مهمترین میراثی که او از خود بجای گذاشت، مفهوم مقاومت است. او موفق شد به ملت های دنیا نشان دهد می بایست مقتدرانه در برابر ظلم بایستیم و برای آزادی و عدالت مبارزه کنیم.

 

* شخصیت سلیمانی چگونه در این کتاب نشان داده می شود؟ چه شخصیتی داشت؟ چرا برای ایران قهرمان ملی است؟

مترجم کتاب: در خبرها و مقالاتی که در رسانه‌های بین‌المللی در خصوص این شخصیت منتشر شده، بیشتر به چهره نظامی او به عنوان فرمانده‌ای کم‌نظیر و توانایی های فوق العاده نظامی ایشان اشاره شده است. اما ژنرال سلیمانی، بعدی دیگری هم داشت، بعدی انسانی و عرفانی، که نه تنها فرهنگ کشور خود بلکه فرهنگ کشورهای منطقه را نیز به خوبی می‌شناخت. همه این موارد به خصوص بعد انسانی سردار سلیمانی در این کتاب و در قالب داستای هایی کوتاه از خود ایشان و یا شخصیت هایی از کشورهای مختلف درباره سردار، وجود دارند.

* در واقع این همان چیزی است که این کتاب می خواهد از این ژنرال به نمایش بگذارد؟ بعد انسانی این شخصیت؟

مترجم کتاب: بله، این کتاب بیشتر روی این حوزه و این بعد از شخصیت وجودی او متمرکز شده است که کمتر کسی از آن آگاهی دارد و برای بسیاری پوشیده است. شهید سلیمانی شخصیتی لطیف، باورمند و بسیار زیاد متواضع بود. هیچ وقت مانند دیگر فرماندهان نظامی نبود که به دلیل موقعیت ویژه ای که دارد، در بین مردم نرود و با مردم مستقیم صحبت نکند. او همواره در بین مردم بود، در سیل و زلزله در خط اول کمک به مردم نیازمند بود. کسی که این کتاب را در دستش می گیرد و می خواند، می تواند داستان های واقعی از زندگی این شهید را مطالعه کند، داستان هایی که هیچ جای دیگری از آنها گفته نشده است.

* سوال آخر، چرا کشته شد؟ مزاحم چه کسانی بود که این عمل را مرتکب شدند؟

مترجم کتاب: همه ما نحوه به شهادت رسیدن سردار سلیمانی را می‌دانیم که نهایتاً به آن چیزی که خودش بارها و بارها اعلام کرده بود یعنی شهادت در راه آرمان‌هایش رسید. خیلی واضح است که بر خلاف تمامی قوانین و قواعد بین‌المللی، ژنرال سلیمانی توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی طی دعوت رسمی مقامات عراقی در این کشور شهید شد. این عمل بدعتی خطرناک است که آمریکایی‌ها آن را باب کردند و با این کار تمامی قواعد بین‌المللی را به سخره گرفتند. در خصوص بخش دوم سوال شما جمله‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران به شما می‌گویم که جواب این سوال کاملا مشخص خواهد می‌شود. ایشان می‌گوید: «او به کمک ملّت‌های منطقه یا با کمک‌هایی که به ملّت‌های منطقه کرد، توانست همه‌ نقشه‌های نامشروع آمریکا در منطقه‌ غرب آسیا را خنثی کند.»

 

 

*  باسابقه‌ترین کتابفروشی حال حاضر یونان

قرار گرفتن کتاب در شبکه نشر یونان گاهی با ملاحظاتی همراه است اما در حال حاضر کتاب «رفیق خوشبخت ما» در معتبرترین کتابفروشی‌های یونان به فروش می‌رسد. یکی از این کتابفروشی‌ها «پولیتیا» است؛ معروفترین و با سابقه‌ترین کتابفروشی حال حاضر یونان که علاوه بر فروش کتاب در یک فروشگاه دونبش در مرکزی‌ترین قسمت آتن، بخش عظیمی از محصولات کتابفروشی‌های یونان را تأمین می‌کند.

همچنین این کتاب در شبکه توزیع کتاب مجموعه زنجیره‌ای «پابلیک» قرار گرفته است. پابلیک یکی از معتبرترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای یونان است که علاوه بر فروش لوازم الکترونیکی (موبایل و ...) یکی از مهمترین مراکز فروش کتاب در یونان است و در تمامی شهرهای این کشور شعبه دارد.

 

 

همچنین سایت‌های مختلف فروش آنلاین کتاب نیز امکان خرید اینترنتی «رفیق خوشبخت ما» را فراهم کرده‌اند.

 

 

افزون بر پابلیک و پولیتیا، با مراجعه به دیگر کتابفروشی‌های سطح شهر، این کتاب به در دسترس بوده و در مواردی در پشت ویترین کتابفروشی‌های کوچک و بزرگ می‌توان عکس شهید سلیمانی را مشاهده کرد.

 

 

* اینجا صفین است و تاریخ تکرار شده!

اما خود این عکس هم داستانی دارد. «احمد عبدالرحیمی» این عکس را در تپه مجاور شهر بوکمال سوریه گرفته است. او تعریف می‌کند که شهید سلیمانی عادت داشت پیش از عملیات‌های آزادسازی، روی ارتفاعی مشرف به شهر می‌ایستاد و منطقه را زیرنظر می‌گرفت.

عبدالرحیمی می‌گوید: آن روز حاج قاسم حتی اجازه نداد محافظان هم نزدیکش باشند، بنابراین من هم دلهره داشتم محافظان حاج قاسم اجازه نزدیک شدنم را ندهند. با این حال به سمت ایشان رفتم و شروع به تصویربرداری کردم. بعد که حاج قاسم متوجه من شد، دوربینم را پایین آوردم تا فضا را عادی جلوه دهم، چون گمان می‌کردم ایشان به من بگوید فیلم نگیر دیگر! اما حاج قاسم رو کرد به من و گفت: «قدر بدانید. اینجا منطقه صفین است؛ جایی که امیرالمؤمنین روزی در اینجا با فتنه جنگید.»

او توضیح می‌دهد: بعد از این صحبت، حاجی رفت و شروع کرد به قدم زدن. من دوربین فیلمبرداری دستم بود و وقتی لحظاتِ با عشق قدم زدن حاج قاسم را دیدم، با همان دوربین چند عکس گرفتم.

 

توضیحات عبدالرحیمی درباره عکس مشهور حاج قاسم

 

به گزارش فارس، نسخه فارسی کتاب «رفیق خوشبخت ما» توسط اسدلله و محمد محمدی‌نیا در 168 صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ شده است.

نام این کتاب برگرفته از فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی است: این بزرگوار، این رفیق خوشبخت ما که رفت به ملکوت اعلی پیوست. شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ صرف شجاعت نبود؛ بعضی ها شجاعت دارند اما تدبیر و عقل لازم برای به کار بردن این شجاعت را ندارند. بعضیها اهل تدبیرند اما اهل اقدام و عمل نیستند، دل و جگر کار را ندارند. این شهید عزیز ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر می‌رفت و ابا نداشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول