اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

انتخابات 1400 در ایستگاه شورای نگهبان/ تا 28 خرداد چه مراحلی از انتخابات باقی مانده است+جدول

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بعد از ثبت نام از کاندیداها و تشکیل هیات‌های اجرایی حالا به ایستگاه بررسی و احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان رسیده است.

انتخابات 1400 در ایستگاه شورای نگهبان/ تا 28 خرداد چه مراحلی از انتخابات باقی مانده است+جدول

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: از عصر دیروز همزمان با پایان یافتن ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سه مرحله از انتخابات این دوره به اتمام رسید و وارد مرحله چهارم شد؛ بر اساس تقویم برگزاری انتخابات تا کنون صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور، تشکیل هیات های اجرایی و ثبت نام داوطلبان انجام شده است.

بر این اساس و در نخستین مرحله، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خطاب به فرمانداران سراسر کشور، دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری را از روز سه شنبه 21 اردیبهشت ماه جاری صادر کرد.

در بخشنامه‌ صادره از سوی وزیر کشور تاکید شده بود: در اجرای مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات صادر می‌گردد، ضروری است نسبت به تشکیل هیات‌های اجرایی از روز سه‌شنبه مورخ ۲۱-۲-۱۴۰۰ حداکثر در مدت سه روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر اقدام نموده و وصول این بخشنامه را مطابق فرم شماره ۲ به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایید.

 

البته در نامه وزیر کشور به مرحله‌ای دیگر نیز اشاره شده بود که مربوط به انتخاب معتمدین هیات‌های اجرایی از 5 ماه قبل از پایان دوره دولت فعلی یعنی در اسفند ماه سال گذشته انجام شده بود.

در محله بعد تشکیل هیات های اجرایی توسط فرمانداری ها از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت ماه از میان معتمدین معرفی شده انجام شد. 

* ۵۹۲ داوطلب ثبت نام کردند​

بر اساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، از ۸ صبح روز ۲۱ اردیبهشت ماه جاری ثبت نام از کاندیداها آغاز شد و تا ساعت ۱۸ دیروز ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه داشت. جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور بعد از پنج روز روند ثبت‌نام از داوطلبان حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: در مجموع این پنج روز ۵۹۲ نفر داوطلب در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۰ نفر خانم و ۵۵۲ نفر آقا بودند.

وی درباره تحصیلات داوطلبین حضور در انتخابات ریاست جمهوری افزود: 272نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و 320 نفر از آنان فوق‌ لیسانس به بالا بودند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: 89 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زیر 40 سال سن داشتند و افرادی که بین 40 تا 75 سال بودند هم 495 نفر بوده و هشت نفر هم بالای 75 سال سن داشتند.

 


* عدم اجرای ابلاغیه شورای نگهبان و بالا رفتن آمار ثبت نام‌ها

در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه جاری شورای نگهبان با صدور ابلاغیه‌ای سعی در ساماندهی ثبت نام‌ها داشت تا افرادی بتوانند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند که  حداقل شرایط مدیر و مدبر و رجل سیاسی بودن را برخوردار باشند که البته از سوی وزارت کشور اجرا نشد. 
 
طبق این ابلاغیه، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن و سابقه مدیریتی حداقل چهار ساله داشته باشند. مصادیق سمت مدیریتی نیز مشخص شده‌اند. وزیران، استانداران و شهرداران شهرهای بالای دو میلیون جمعیت و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر نیز می‌توانند کاندیدا شوند و کلیه داوطلبان ملزم هستند که مدرک عدم سوءپیشینه ارائه کنند. ضمن اینکه برای داوطلبان سن ۴۰ تا ۷۵ در نظر گرفته شده است.
با این حال رئیس جمهور به وزارت کشور دستور داد که بر اساس قوانین موجود در ثبت نام‌ها عمل کند و به این ترتیب ابلاغیه شورای نگهبان اجرا نشد. 

در ادامه  اما عباسعلی کدخدایی روز سه شنبه و همزمان با آغاز ثبت نام ها در پاسخ به پرسشی درباره خودداری شورای نگهبان از دریافت مدارک نام نویسی داوطلبان ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور، در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: ثبت نام بدون مدارک، ثبت نام لحاظ نمی‌شود. مصوبه ما هم به وزیر کشور ابلاغ شده و هم در این زمینه مصاحبه کردیم. اعلام کردیم در واقع ثبت نام هایی که فاقد مدارک لازم باشد اعتبار ندارد وما هم بررسی نمی کنیم و به نماینده خود گفته‌ایم تحویل نمی گیرد.

در جدول زیر تقویم اجرایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را مشاهده می‌کنید:

  مرحله اجرایی انتخابات تاریخ
۱ صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران  ۱۴۰۰/۲/۲۱
۲ تشکیل هیات های اجرایی توسط فرمانداری‌ها 

۱۴۰۰/۲/۲۱ تا ۱۴۰۰/۲/۲۳

۳ ثبت نام از داوطلبان

۱۴۰۰/۲/۲۱ تا ۱۴۰۰/۲/۲۵

۴ رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان

۱۴۰۰/۲/۲۶ تا ۱۴۰۰/۳/۳۰

۵ تمدید مهلت رسیدگی به صلاح داوطلبان توسط شورای نگهبان ۱۴۰۰/۲/۳۱ تا۱۴۰۰/۳/۴
۶ انتشار اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور  ۱۴۰۰/۳/۵ تا ۱۴۰۰/۳/۶
۷ تبلیغات انتخابات

۱۴۰۰/۳/۷ تا ۱۴۰۰/۳/۲۶

۸ ممنوعیت تبلیغات ۱۴۰۰/۳/۲۷ تا ۱۴۰۰/۳/۲۸
۹  برگزاری انتخابات 

 ۱۴۰۰/۳/۲۸

۱۰ برگزاری دور دوم انتخابات (در صورت لزوم) ۱۴۰۰/۴/۴

حالا به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، شورای نگهبان در مجموع دو بازه پنج روزه فرصت برای احراز صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری دارد و در پایان ۱۰ روز هم اسامی افراد تأیید صلاحیت شده به داوطلبین اعلام خواهد شد.

مرحله چهارم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان است که از امروز ۱۴۰۰/۲/۲۶ آغاز شده و تا۱۴۰۰/۲/۳۰ ادامه می‌یابد. پنجمین مرحله تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان نیز در یک بازه ۵ روزه انجام می‌شود و نهایتا تا 4 خرداد ماه بررسی و تائید صلاحیت‌ها ادامه خواهد داشت.

ششمین مرحله انتشار اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور است که در روزهای پنجم و ششم خرداد ماه طی دو روز انجام می‌شود و سپس در هفتمین مرحله داوطلبان نهایی انتخابات از هفتم تا 26 خرداد ماه به مدت 20 روز فرصت تبلیغات دارند. 

مرحله هفتم مربوط به ممنوعیت تبلیغات است که از بامداد 27 خرداد ماه آغاز شده و تا پایان رای گیری ادامه دارد و سپس در تاریخ 28 خرداد ماه سال جاری انتخابات برگزار خواهد شد. در صورتی که نتیجه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در همان روز تعیین نشود، مرحله دوم انتخابات در تاریخ چهارم تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول