اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

صدای زخم آلود تولید/ کارخانه‌ای که ۷ سال در کما به سر می‌برد

کارخانه تولیدی قیر که در زمینه تولید انواع قیر فعالیت دارد، ۷ سالی است که به علت بی‌توجهی مسوولین به کما رفته و کماکان چرخ تولید آن در خاموش به سر می‌برد.

صدای زخم آلود تولید/ کارخانه‌ای که ۷ سال در کما به سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، فعال کردن واحدهای تولیدی سرمایه ملی است و این واحدها می‌توانند باعث افزایش اشتغال و بهره‌وری بیشتر شوند و راکد ماندن آنها نیر ضربات مستهلکی بر چرخه اقتصاد کشور و بیکاری هزاران جوان تحصیلکرده وارد می‌کند.

سال‌هاست خبر تعطیلی کارخانه‌ها آن هم در چند دهه در استان ایلام به قصه درد آور و تکراری تبدیل شده و مردمان و کارگران جور کشیده زیر ظلم این بی‌عدالتی‌ها قرار دارند، کارخانه‌هایی که سال‌ها از افتتاحشان گذشته و کماکان راکد مانده‌اند.

دولت یازدهم از زمان شروع به کار، یکی از هدف‌های خود در حوزه صنعت را فعال کردن دوباره واحدهای صنعتی راکد اعلام کرد و برای دست یابی به این هدف در استان‌ها اقدام به راه اندازی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کرد که با شرکت بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌شود. 

هدف این کارگروه در استان‌ها برطرف کردن مشکلات واحدهای صنعتی و بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید اعلام شد.

حال سوال اساسی این است که با این شرایط چطور یک واحد تولیدی از سال ۹۴ شروع شده و در همه این سال‌ها راکد مانده و سودی به حال اقتصاد و اشتغال ندارد؟ به جرات باید گفت که نباید تحریم‌ها را بهانه کرد چرا که این واحدها باید سال‌ها قبل از تحریم‌ها به مدار تولید باز می‌گشتند.

بزرگترین مانع فعالیت کارخانه

علی جودکی مدیر عامل کارخانه قیر عایق بام کبیرکوه شهرستان دهلران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۴  این کارخانه در  تعطیل کامل به سر برده و در حال حاضر بزرگترین مشکل و مانع فعالیت کارخانه طی پروسه طولانی اداری، تمدید مجوزها، پروانه بهره برداری و قراردادها با سازمان بورس و این قبیل مسائل بوده است.

وی افزود: اشتغالزایی این واحد در صورت فعالیت با ظرفیت کامل(سه شیفت) حدودا ۳۰ نفر نیروی تولیدی و ۱۰ نفر نیروی اداری و تدارکاتی است.

مدیر عامل کارخانه قیر عایق بام کبیرکوه دهلران تصریح کرد: کارخانه ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ تن قیر را دارد این در حالی است سنوات قبل صادرات نداشتیم و تولید ما به مصرف داخلی می‌رسید.

سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی

مرتضی مهدوی رئیس صمت دهلران نیز بیان کرد: شرکت تولیدی قیرعایق بام کبیرکوه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی این  شهرستان با سرمایه‌گذاری شخصی بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال (معادل یک میلیارد تومان) افتتاح شد.

وی  افزود : این کارخانه  در زمینه تولید انواع قیر از جمله قیر ۷۰، ۶۰، ۱۰۰،۱۵ ، ۱۱۵ و قیر بشکه‌ای که کاربرد استفاده در کارخانه‌های ایزوگام، آسفالت، روکش صندلی، داشبورد خودرو و قیرهای ساختمانی است، فعالیت دارد.

ظرفیت تولید ماهانه ۱۶۰۰ تن انواع قیر

مجید عسگری فرماندار شهرستان دهلران ادامه داد: کارخانه مذکور از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت موفق به دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری شده و در حال حاضر تعطیل است؛ این کارخانه ظرفیت تولید ماهیانه مقدار ۱۶۰۰ تن انواع قیر را دارد.

وی خاطر نشان  کرد: مواد اولیه کارخانه کیوم باتون و قیر ۶۰ و ۷۰ است که در پالایشگاه‌های آبادان و اراک و اصفهان تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان دهلران مشکل این واحد تولیدی را مربوط به تامین مواد اولیه دانست و گفت: در صورت تامین مواد اولیه این واحد تولیدی می‌تواند چند برابر ظرفیت خود تولیدات داشته باشد.

حمایت دولت برای رفع مشکلات ضروری است

جلیلیان یکی از کارشناسان حوزه صنعت نیز گفت: برای رفع مشکل واحدهای تولیدی، حمایت دولت از واحدهای دولتی ضروری بوده و اقداماتی نیز در این راستا باید صورت گیرد. 

وی بیان کرد: حفظ و صیانت از اشتغال موجود واحدهای تولیدی، صنعتی و ارتقای آن باید مهم تلقی شود و استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی نیز از جمله سیاست‌های موفق صنعت بوده که باید  تداوم ‌یابد.

این کارشناس ادامه داد: احیای واحدهای راکد و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام برای نجات بنگاه‌های اقتصادی از رکود در استان نیز باید مدنظر باشد و برنامه‌های رونق اقتصادی امسال بر این اساس بایستی  عملیاتی شود.

ده‌ها جوان از کار بیکار شده‌اند

نظری یکی از شهروندان دهلرانی در گفت‌وگو با فارس گفت: این کارخانه سال‌هاست چراغش خاموش است و ده‌ها جوان از کار بیکار شده‌اند، دولت و مسوولین باید هر چه زودتر تدبیری بیندیشند.

وی یادآور شد: این واحد تولیدی در سال ۹۲ با سرمایه کامل شخصی بدون دریافت یک ریال وام احداث شده این دیگر ظلم است که در کما باشد.

دلیل تعطیلی کارخانه

فاضلی یکی از کارگران این واحد نیز گفت: دلیل اصلی تعطیلی کارخانه به خاطر ارزان بودن محصول تولیدی نسبت به تورم سال‌های قبل و هزینه‌ها و مشکلات حمل و نقل از منطقه دهلران به مرکز کشور (دلیجان )بود.

وی تاکید کرد: قیمت قیر چندین سال با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید و حمل نقل به صورت نزولی بود که این امر باعث تعطیلی واحد ما و واحد مشابه شد.

 

بر اساس اعلام بیشتر صاحبان تولید مهم‌ترین عامل و مشکل در پیش روی آنها موضوع سرمایه در گردش و برخی مشکلات مالی است که با رفع آنها کارخانجات فعال شده و از رکود خارج می‌شوند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول