اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

اگر کاندیداهای ریاست جمهوری چالش ها اقتصاد ایران را می شناختند تعداد ثبت نام کنندگان تک رقمی می شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت اگر کاندیداهای ریاست جمهوری چالش های اقتصادی ایران را می شناختند تعداد ثبت نام کنندگان ریاست جمهوری تک رقمی می شد.

اگر کاندیداهای ریاست جمهوری چالش ها اقتصاد ایران را می شناختند تعداد ثبت نام کنندگان تک رقمی می شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری امروز در مراسم رونمایی بخش خصوصی از بسته نجات اقتصاد ایران، گفت: پژوهشکده حکمرانی شریف از تعداد زیادی تحصیلکرده رشته های مختلف بخصوص اقتصاد و سیاست از دانشکده های مختلف دنیا تشکیل شده است که بخاطر علاقه به وطن به کشور بازگشته اند لذا ما هم سعی کردیم که در اتاق تهران نیز از این پتانسیل استفاده کنیم و اگرچه کارآفرینان در اتاق تجربه دارند اما با علم روز و سیاست حکمرانی درست و ارتباط این دو با یکدیگر فکر کردیم که می شود، بهبودی ایجاد کرد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه چالشی که کشور با آن روبرو است مسائل اقتصادی است، گفت: لذا ما فکر کردیم که اگر بیشتر به چالش ها پرداخته شود و توضیح داده شود شاید تبدیل به یک مطالبه گری عمومی ملت شود و افرادی که کاندیدای ریاست جمهوری شده اند به این چالش ها پاسخ دهند. 

وی با اشاره به تعداد ثبت نام کنندگان به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، افزود: من فکر می کنم که اگر افرادی که برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند اطلاع کافی از این چالش ها داشته اند این تعداد اکنون تک رقمی بود. 

خوانساری در ادامه با اشاره به مهمترین چالش های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گفت: طی 16 سال گذشته 17 میلیون نفر به جمعیت سن کار  کشور اضافه شده اند اما متوسط اشتغال در این چند سال فقط 3 میلیون نفر بوده است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: سرمایه اجتماعی در تمام بخش های کشور دچار ریزش شده است، میانگین 10 ساله رشد اقتصادی کشور تقریبا صفر بوده در حالی که میانگین تورم طی این 10 ساله 18 درصد بوده است، مسائل تحریم ضربه جدی به اقتصاد کشور زده و هنوز این تحریم ها باقی است. 

وی افزود: سردرگمی سیاسی در کشور، یکی از عوامل بازدارنده برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور بوده است، بالغ بر 100 میلیارد دلار در سال یارانه انرژی بدون هدفمندی و بدون اینکه در رشد و توسعه کشور نقش داشته باشد پرداخت می شود. 

خوانساری با بیان اینکه میانگین نرخ تورم منطقه بین 6 تا 9 درصد است، گفت: در صورتی که امروز تورم ایران  حتی با کشورهای منطقه نیز قابل قیاس نیست و حتی شاید بدترین کشور دنیا از نظر رتبه فساد باشیم. 

وی اظهار داشت: هر 4 سال یکبار که بحث ریاست جمهوری مطرح می شود لذا شاید این مسائل بیشتر مطرح می شود، اگرچه این مسائل در محافل مختلف مطرح می شود اما معمولا عمومی نیست لذا فرصت 4 سال یکبار که در دوره های ریاست جمهوری انتخاب می‌شود بنابراین اگر سعی کنیم این مسائل را به سطح جامعه برسانیم اثر بهتری خواهد داشت. 

خوانساری گفت: تجربه نشان داده که گفت وگو با سیاستمداران زمانی جواب می دهد که این مسائل تبدیل به یک مطالبه عمومی و مردمی شود لذا به همین دلیل در طرح پژوهشی که توسط پژوهشکده حکمرانی ایجاد شده با عنوان طرح بنای ایران سعی شده به این چالش ها مفصل پرداخته شود تا این مسائل به مطالبه عمومی تبدیل شود تا کاندیداهایی که برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند مناظره ها را تبدیل به یک شوی تلویزیونی نکنند بلکه در این مناظره ها جوابگوی چالش ها باشند و اینکه راهکار خود را برای حل چالش ها بیان کنند.

وی افزود: در سال های آتی مهمترین بحران ها را در کشور خواهیم داشت، سیاست منطقه ای ما دچار مشکل است، تورم و کسری بودجه موضوعات جدی است لذا ما تلاش می کنیم تا با تشریح طرح پژوهشی بنای ایران آن را تبدیل به یک مطالبه جدی مردم کنیم تا از کاندیدای ریاست جمهوری این مطالبات را داشته باشند و کاندیداها نیز برنامه های آینده خود را برای کشور بیان کنند. 

بسته نجات اقتصاد ایران، محصول هم‌اندیشی مشترک اتاق تهران، پژوهشکده سیاستگذاری شریف و اندیشکده کسب‌و‌کار شریف است که در آن برنامه قابل‌سنجش و امکان‌پذیر اداره اقتصاد کشور ترسیم و تدوین شده‌ و صبح فردا طی مراسمی از آن رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول