اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

17600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کاشان شناسایی‌ شده است

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: در کاشان تاکنون 17600 نفر بیمار مبتلا فشارخون بالا شناسایی‌شده است (حدود 8 درصد در جمعیت بالای 30 سال) هستند.

17600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کاشان شناسایی‌ شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مرتضی پنجه شاهی، صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص فشار خون و بیماری‌های ناشی از آن  اظهار کرد: هدف از این نام‌گذاری افزایش آگاهی از فشارخون بالا و تأکید بر اندازه‌گیری دقیق فشار خون است.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه وجود فشارخون برای ادامه حیات الزامی است، گفت: در افراد بالای ۱۸ سال فشارخون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه طبیعی و فشارخون ۱۴۰ روی ۹۰ و بالاتر فشارخون بالا محسوب می‌شود.

وی با بیان این که فشارخون بالا، سومین عامل مرگ در دنیا است و از هر ۸ مرگ در دنیا، یک مرگ مربوط به فشارخون بالا است، افزود: در ایران، تقریباً از هر پنج نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند و نیمی از موارد ابتلا به فشار خون شناسایی‌ شده است که از این تعداد نیمی تحت درمان هستند، از بین افراد تحت درمان نیز تنها یک‌سوم از موارد فشارخون، تحت کنترل هستند.

پنجه‌شاهی با اشاره به اینکه شیوع فشارخون بالا در کودکان کمتر است اما احتمال ابتلای کودکان نیز به فشارخون بالا وجود دارد، تصریح کرد: در کاشان تا کنون ۱۷۶۰۰ نفر بیمار مبتلا فشار خون بالا شناسایی‌ شده است (حدود ۸ درصد در جمعیت بالای ۳۰ سال) هستند.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان موروثی بودن، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل و دخانیات، جنس، مصرف زیاد نمک و استرس و فشار عصبی را از علل خطر ایجادکننده فشارخون برشمرد.

وی سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک‌بار در طول شب را از علائم فشارخون بالا عنوان کرد.

پنجه‌شاهی با بیان اینکه فشارخون بالا معمولاً علامتی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل به فشارخون بالا قاتل خاموش هم می‌گویند، گفت: بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته قلبی و مغزی، آسیب‌های کلیوی و آسیب‌های چشمی از عوارض فشارخون بالا است.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تنها راه تشخیص فشارخون بالا اندازه‌گیری آن با دستگاه فشارسنج است، افزود: با یک‌بار اندازه‌گیری فشارخون، نمی‌توان فشارخون بالا را تشخیص داد و باید پس از چند بار کنترل فشارخون در نوبت‌های مختلف در صورت وجود فشارخون بالا، با نظر پزشک، درمان بیماری شروع شود.

وی یادآور شد: افراد دارای فشارخون طبیعی، حداقل هر دو سال یک‌بار باید فشارخون خود را کنترل کنند و بیماران فشارخون باید به‌ صورت ماهیانه جهت کنترل بیماری خود به مراکز و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند.

پنجه‌شاهی ورزش و تحرک بدنی حداقل روزانه نیم ساعت، اجتناب از مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و ...)، افزایش مصرف سبزی و میوه روزانه حداقل ۵ سهم، کاهش مصرف نمک و چربی در رژیم غذایی، کنترل و حفظ وزن مطلوب در افراد، کنترل قند و چربی خون در افراد دارای عامل خطر و حذف یا محدود کردن مصرف مواد غذایی آماده (غذای فوری، سوسیس، کالباس، چیبس و...) را از راه‌های پیشگیری فشارخون بالا برشمرد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۳/ص۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول