اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

وقتی ماحصل یک عمر کفاش زنجانی کارساز می‌شود

یک کفاش زنجانی که دسترنج ۳۰ ساله‌اش را که 10 میلیون تومان بود، با وجود اینکه خود از قشر متوسط جامعه به حساب می‌آید، صرف آزادی یک زندانی کرد.

وقتی ماحصل یک عمر کفاش زنجانی کارساز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ در دوره‌ای از تاریخ زندگی‌مان روزگار سپری می‌کنیم که فکر می‌کنیم کمک به نیازمندان و فقرا فقط مخصوص خیران و افراد ثروتمند است. حال آن‌ که ثروتمند کسی است که دل بزرگی برای بخشیدن داشته باشد.

«آلفرد آدلر» روانپزشک اتریشی و یکی از روانشناسان به نام دنیا است، این روانشناس اتریشی به بیمارانی که برای مداوا به او مراجعه می‌کردند، توصیه می‌کرد که اگر روزانه به این بیندیشند از چه طریقی می‌توانند با نیکی کردن به دیگران خود را شاد کنند، از بند افسردگی و ناراحتی رها شده و بیماریشان درمان می‌شود.

  کووید _ ۱۹  که آمد هر چند مشکلات اقتصادی فراوانی را به خانواده‌ها تحمیل کرد اما خوبی این ویروس این است که همه را دعوت به همدلی کرد، 

 به طوری که برای کاهش آلام خانواده‌های آسیب دیده نه نتها افراد غنی و توانمند دست به کار شدند بلکه قشر متوسط جامعه نیز  به اندازه بضاعت خود از دوخت لباس برای مدافعان سلامت گرفته تا پخش بسته‌های معیشتی در درب منزل، با دل و جان پای کار آمدند.

 این کمک‌ها و کارهای خیر‌خواهانه که در روزهای کرونایی بیشتر از قبل به چشم می‌خورد، علاوه بر جنبه مادی از بعدی معنوی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این نشان از آن دارد که مردم همیشه در صحنه‌ ما نه تنها در شرایط کرونایی بلکه در هر شرایطی که احتیاج باشد به یاد هم‌نوعان خود هستند و این از خود‌گذشتگی‌ها فقیر و غنی نمی‌شناسد، هر کسی به اندازه وسعش، گام‌هایی برپایه‌ ایمان و اعتقادت دینی برمی‌دارند و صحنه‌های را خلق می‌کنند که نشات گرفته از فرهنگ اسلامی هر ایرانی است.

این روزها در لابه لای خبرهای کرونایی و انتخاباتی که در پیش رو داریم، شاید مهمترین اخبار روز برای برخی‌ها باشد، اما در این بین ‌چند روزی می‌شود کار بزرگ یک کفاش زنجانی سر تیتر خبرها شد و با وجود اینکه از خود گذشتگی  این کفاش زنجانی دل‌های عده‌ای از مردمان شهرم را که شاید این روزها به خاطر نابسامانی‌های اقتصادی، نیازمندان را به فراموشی سپرده‌اند را تکانی داد، بلکه دوباره وا داشت تا همه چند بیت مشهور سعدی بزرگ را زیر لب  زمزمه کنیم که:

 بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چه عضوی به درد آورد روزگار

 دگر عضو‌ها را نماند قرار

پرسان پرسان سراغش را گرفتم «لطف‌علی داوودی» مرد نیکوکاری که این روز‌ها گسترده‌گی همت بلند‌ش در همه جا پیچیده است.

لطف‌علی داوودی که  خود از قشر متوسط جامعه به حساب می‌آید کاری کرده است کارستان، کفاشی که تمام ماحصل ۳۰ سال کار کفاشی خود  را صرف آزادی یک زندانی کرد و با وجود اینکه چراغ امید را در دل همه به ویژه خانواده‌ این زندانی دربند گرفتار شده را روشن کرد، بلکه تلنگری شد برای کسانی که توپ نیکوکاری را فقط در زمین ثروتمندان و خیران دنبال می‌کنند. 

از این رو به خاطر کار خداپسندانه‌ای که این کفاش زنجانی انجام داده است گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که  بیشتر با لطف‌علی داوودی آشنا شویم که در ادامه می‌خوانیم.

فارس: ضمن معرفی خود لطفا بفرمایید که از چه زمانی به کار کفاشی مشغول هستید؟ 

کفاش زنجانی: لطف‌علی داوودی هستم ۶۷ سال سن دارم، دوختر و یک پسر دارم، که دخترانم ازدواج کرده‌اند و  ۳۰ سال است که به کار کفاشی مشغول هستم. 

فارس: لطفا از آن روز برایمان بگویید چه شد که تصمیم به آزادی یک زندانی گرفتید؟ 

کفاش زنجانی: چند روز پیش داشتم شبکه استانی اشراق را تماشا می‌کردم که دیدم یک زندانی با احساس پشیمانی و با بغض و حسرت از دلتنگی‌اش برای خانه می‌گوید که به خاطر ۱۰ میلیون تومان پشت میله‌های زندان است، وقتی صحبت‌های او را شنیدم در یک لحظه انگار تلنگری به قلبم زده شد بغض گلویم را گرفت و با خودم گفتم وقتی که من این مقدار پول را دارم چرا کمک نکنم. 

 فارس: چگونه این مقدار پول را برای آزادی زندانی مورد نظرتان پرداخت کردید؟

کفاش زنجانی:  فردای آن روز مراجعه کردم به بانکی که کل پس‌اندازم در آن بانک بود، به کارمند بانک گفتم من کل پس‌اندازم را به صورت نقد می‌خواهم و کارمند بانک هم کل پس‌اندازم را که بیشتر از ۱۰ میلیون تومان نبود بهم برگرداند و آن را گرفتم و راهی زندان شدم، وقتی به زندان رسیدم به مسؤولی که در زندان بود، مشخصات فرد زندانی را گفتم و از او خواستم کل پس‌اندازم را صرف آزادی زندانی بکنند که به خاطر ۱۰ میلیون تومان در زندان است، آنها هم قبول کردند.

فارس: وقتی مسیر بانک به زندان را طی می‌کردید مردد نشدید که این مقدار پول را برای روز مبادای خودتان کنار گذاشته‌اید؟ 

کفاش زنجانی: اصلا، اتفاقا ذوق زده هم بودم از این کار خیری که می‌توانم انجام بدهم و من با خدای خودم دو دوتا چهارتا کردم و این کار خیر را فقط برای رضای خدا انجام داده‌ام.

فارس: کار خیری که شما انجام دادید خیلی بازخورد داشت، به نظرتان دلیل‌اش چه می‌تواند باشد؟ 

داوودی: شاید به نظر خودم چون قشر متوسط جامعه به حساب می‌آیم کسی انتظاری چنین کاری را از من نداشت، ولی از نظر من کار خیر غنی و فقیر نمی‌شناسد به هر حال بنده اعتقاد دارم از هر دست بدهی از همان دست هم پس می‌گیری.

فارس: حالا چرا یک زندانی را آزاد کردید؟ هدفتان از کاری که انجام دادید چه بود؟

کفاش زنجانی: آن زندانی فقط ۱۰ میلیون پول احتیاج داشت و من هم این مقدار پول را داشتم و وسعم به این مورد می‌رسید، و هدفم فقط برای جلب  رضای خدا و خوشحالی خانواده‌اش بود. 

فارس: قبلا هم کار خیر انجام داده بودید؟ 

کفاش زنجانی: من از خیلی سالها پیش در کارهای خیر به اندازه وسعم شرکت می‌کنم، ارادت خاصی به امام حسین( ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس دارم، قبل کرونا هرسال در روز عاشورا گوسفند قربانی می‌‌کردم و در بین نیازمندان پخش می‌کنم.

فارس:  چند سال است که در این منطقه کفاشی می‌کنید؟

کفاش زنجانی: ۳۰ سال است که کار من همین است، ولی در حال حاضر به خاطر اینکه چرخ‌ام را شهرداری جمع کرده است زیاد بساط نمی‌کنم.

فارس: چطور؟

کفاش زنجانی: از نظر شهرداری چرخم سد معبر بود و نزدیک چهار سالی می‌شود که شهرداری چرخم را جمع کرده است و وقتی اقدام به باز پس‌گیری آن را کردم از من ۳۰۰ هزار تومان خواستند تا پرداخت کنم، من هم آن زمان نداشتم و دیگر دنبالش نرفتم ولی مسؤولان استانی که به خاطر کار خیری که انجام داده‌ام به منزل‌مان آمده بودند قول داده‌اند کانکس برایم تهیه کنند.

 

فارس: اشاره کردید به مسؤولانی استانی که به منزلتان آمده بودند می‌توانم بپرسم چه کسانی آمده بودند و چه صحبتی کردید؟ 

داوودی: واقعیتش را بخواهید هیچ کدام از مسؤولان استانی را تا به حال از نزدیک ندیده بودم خیلی خوشحال شدم؛ آقای استاندار، رئیس کل دادگستری، و مسؤولان دیگری هم  به همراهشان آمده بودند، به خاطر کار خیری که انجام داده بودم  از من تشکر کردند، همه مسؤولان از من خواستند اگر مشکلی دارم برایشان بگویم و من هم گفتم مشکل خاصی ندارم و حتی خواستند که خانه ۶۰ متری‌ام را بازسازی کنند، از همه آنها تشکر کردم و گفتم نیازی نیست. من برای رضای خدا این کار را انجام داده‌ام.

فارس: به نظر شما چطور می‌شود همه را به کار خیر تشویق کرد؟

کفاش زنجانی: به نظرم  تشویق بی تاثیر نیست؛ بعد از  من برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد ۲.۵ میلیون تومان جمع آوری شده است، ما مردمان خیر و نیکوکار زیادی داریم، امیدوارم  بقیه زندانی‌ها هم با لطف مردم خیر شهرمان به آغوش خانواده‌‌شان برگردند، هر چند بخشیدن کار دل است، دلت اگر بزرگ باشد برای بخشیدن غنی و فقیر نمی‌شناسد.

فارس: باز هم تصمیم به کار خیر دارید؟

داوودی: برای رضای خدا هر کار خیری باشد من انجام می‌دهم، هر چقدر هم از کار کفاشی درآمد کنم می‌خواهم در راه رضای خدا و کمک به نیازمندان خرج کنم، هر چند چرخ ندارم اگر داشتم درآمدم بیشتر بود و بیشتر هم می‌توانستم پس‌انداز کنم.

فارس: مشتریان ثابتی هم دارید، آیا شده کفش‌های کسی را  واکس بزنید ولی هزینه‌اش را نداشته باشد که پرداخت کند؟

کفاش زنجانی: بله مشتریان ثابت زیادی دارم، کفش‌های اغلب اهالی این منطقه (خیابان فردوسی) را من واکس می‌زنم و اگر بگوید هزینه‌اش را ندارم بدهم، نمی‌گیرم.

فارس: اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

لطف‌علی داوودی: صحبت خاصی نیست، من نمی‌دانستم که با این کار کوچکی که انجام داد‌ه‌ام، شما و همکارانتان را به زحمت می‌اندازم. باز هم از مسؤولانی که زحمت کشیده و به کلبه کوچک من گام گذاشتند، تشکر می‌کنم. 

 

اجرای طرح زنجان همدل برای آزادی زندانیان

همه سال با فرا رسیدن رمضان ماه مهربانی چشمان منتظر زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده‌های آنان به دستان سخاوتمند خیرین در جشن گلریزان دوخته می‌شود تا با کمک آنها از بند رهایی پیدان کنند که در این مسیر مردم ایران اسلامی با کمک‌های خود زمینه آزادسازی بسیاری از زندانیان را فراهم می‌کنند.

سال گذشته همه جشن‌های گلریزان ویژه ماه مبارک رمضان به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در قالب گلریزان‌های تلویزیونی و آیین‌های زنده در فضای مجازی برگزار شد.

با وجود جابه‌جایی گلریزان‌های آزادی با جشن‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی اما میزان جلب کمک‌های مردمی نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشت بلکه با رشد نسبی هم همراه بود و مشارکت خیرین مطلوب بود.

مدیرکل زندان‌های استان‌های زنجان با اشاره به اینکه برای نخستین بار در سطح کشور اقدام به راه‌اندازی پویش جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرائم مالی نیازمند در زندان‌های استان شده است، تصریح کرد: از آغاز پویش «زنجان همدل» که به همت صدا و سیمای مرکز زنجان و از شب عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) آغاز شده، تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد ریال هدایای نقدی خیرین و نیکوکاران زنجانی به حساب‌های بانکی ستاد دیه واریز شده است.

مدیرکل زندان‌های استان‌های زنجان تصریح کرد : در حال حاضر بیش از ۸۰ زندانی نیازمند جرائم مالی چشم انتظار دستان پرسخاوت نیکوکاران و خیرین استان هستند.

 

مشارکت ۱۲ هزار و ۸۵۴ زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی نیز با اشاره به اینکه برای اولین بار در سطح کشور اقدام به راه‌اندازی پویش جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرائم مالی نیازمند در زندان‌های استان شده است، اظهار کرد: از آغاز پویش «زنجان همدل» مشارکت خیرین در این طرح مطلوب بوده است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه با کمک بیش از ۴ میلیارد تومانی مردم استان،۷۳ زندانی جرائم غیر عمد مالی از زندان‌های زنجان آزاد شدند، گفت: این میزان آزادی در این مقطع زمانی نسبت به سنوات گذشته  قابل توجه و بی‌نظیر است.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح پویش زنجان همدل که به همت و ابتکار صدا و سیمای مرکز زنجان، اداره زندان‌ها و ستاد دیه که از اول ماه مبارک آغاز و در حال اجرا است شاهد مشارکت ۱۲ هزار و ۸۵۴ نفر با کمک مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هستیم که استان از این حیث رتبه اول کشوری را دارد.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه در جریان آزادسازی زندانیان یک مرد کفاش زنجانی نیز در این طرح مشارکت داشت، تصریح کرد: در پی این اقدام سخاوتمندانه مرد ۷۸ ساله زنجانی و کمک ۱۰ میلیون تومانی برای آزادی یک زندانی مالی که در کنار خیابان کفاشی می‌کند به آزادی زندانیان کمک کرد.

وی ضمن تقدیر از این کار خداپسندانه و نیت حسنه این خیر که با پس انداز ناچیز روزانه برای روز مبادای خود با دیدن یک گزارش از تلویزیون برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد به زندان مراجعه می‌کند و یک زندانی را آزاد می‌کند، اضافه کرد: با این کار ارزشمند زمینه آزادی یک زندانی فراهم شد.

 گفتنی است، داوودی کفاشی است که مغازه‌ای از خود ندارد و برای کفاشی و برق انداختن کفش همشهریان در گوشه‌ خیابان فردوسی زنجان بساطش را پهن کرده است و منزلش در روستای پنبه جوق در نزدیکی زنجان، دارای خانه ۳ متری، دآرمد روزانه ۵۰ هزار تومان و همسرش بیمارجسمی است.

انتهای پیام/ق73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول