اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

شفافیت اطلاع‌رسانی با روابط عمومی هوشمند و دیجیتال

نقش و کارکرد روابط عمومی‌ها امروز تحولی اساسی پیدا کرده است، به طوری که با گسترش ابزارهای ارتباطی و شکل گیری صورت‌های جدیدی از تعاملات، علاوه بر رشد فزاینده و حجم گسترده انتشار اخبار و اطلاعات، لزوم باز تعریف و تغییر شیوه‌های ایفای نقش روابط عمومی ها ضرورتی انکار ناپذیر است.

شفافیت اطلاع‌رسانی با روابط عمومی هوشمند و دیجیتال

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: میثم حاجی‌پور مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در یادداشتی نوشت: بیست و هفتم اردیبهشت ماه؛ روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی بهانه‌ای است تا یادی کنیم از تمامی تلاشگران عرصه اطلاع رسانی که در دنیای دیجیتال امروز  و عصر ارتباطات به منظور  ایفای رسالت خطیر گردش شفاف و صحیح اطلاعات و آگاهی بخشی به جامعه مخاطبان گام بر می‌دارند.

نقش و کارکرد روابط عمومی‌ها امروز تحولی اساسی پیدا کرده است، به طوری که با گسترش ابزارهای ارتباطی و شکل گیری صورت‌های جدیدی از تعاملات، علاوه بر رشد فزاینده و حجم گسترده انتشار اخبار و اطلاعات، لزوم باز تعریف و تغییر شیوه‌های ایفای نقش روابط عمومی ها ضرورتی انکار ناپذیر است.

پیشرفت و توسعه تکنولوژی امروزه به مثابه یک تیغ دولبه عمل می‌کند و حوزه اطلاع رسانی نیز از این قاعده مستثنا نیست، به طوری که ابزارهای هوشمند و دیجیتال امکانات شگرفی را در اختیار مدیران روابط عمومی قرار داده است، اما آسیب‌هایی نیز به این طرق می‌تواند به یک مجموعه وارد کند؛ اینجاست که روابط عمومی باید هوشمندانه با روشنگری، صداقت و بهره مندی از ابتکار عمل رسانه‌ای از انتشار اخبار خلاف واقعیت و غبار آلود کردن فضا جلوگیری نماید.

روابط عمومی‌ها برای همراهی در این قافله پرشتاب توسعه و انفجار اطلاعات نیازمند افزایش و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خود هستند و بدیهی است که سازمان‌ها باید امر آموزش و مهارت افزایی پرسنل را جدی‌تر از همیشه پیگیر شوند و کارکنان روابط عمومی‌ها نیز در بهره مندی از این مقوله پیشگام و در اولویت باشند.

 موضوع دیگر به‌نظر این است که هرچند امکانات هوشمند و برون سپاری تا حدود زیادی بازوی کمکی مدیران این حوزه است، اما نیروی انسانی توانمند و متخصص و تمام وقت با هیچ امکان و ابزار و پیمانی قابل جایگزین نیست، که البته با توجه به گستره وسیع وظایف و مسؤولیت‌های روابط عمومی لازم است مدیران نهادها و سازمان‌ها به این امر و بحث تخصصی بودن شاخه‌های کارکردی حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی توجه بیشتری داشته باشند.

نیک می‌دانیم که روابط عمومی حلقه ارتباطی بین مدیران، کارکنان و عموم جامعه است و هرگونه خلل و آسیب در عملکرد صحیح این واسطه هم به وجاهت مجموعه و هم به اعتماد عمومی آسیب جدی می‌زند و تسهیل نمودن کارکرد روابط عمومی یعنی اثربخشی در پبشبرد اهداف و رسالت سازمان و بخش اطلاع رسانی در واقع آن گام نهایی را بر میدارد به ‌گونه‌ای که توسعه اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو توزیع صحیح، دقیق و جامع اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان‌ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است.

روابط عمومی در هر مجموعه‌ای به عنوان آینه‌ای شفاف در دریافت و انعکاس واقعیت ها و بازنمایی رویدادها نقش برجسته و موثری در ارزش‌گذاری، تعمیق و توسعه روابط انسانی و تحقق اهداف سازمانی دارد و یک روابط عمومی کارآمد  و اثربخش می‌تواند با تغذیه اطلاعاتی مدیران و جهت ‌دهی به استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری ها موجب بالندگی و پویایی بیشتر سازمان و تامین نیازهای جامعه مخاطبین و ارتقای ضریب دقت و تصمیم گیری در موقعیت های مختلف شود.

یکی از مهمترین ماموریت های روابط عمومی، ایجاد محیط مناسب و تقویت حسن تفاهم بین سازمان و دیگر نهادها و پل ارتباطی با مردم است تا بتواند اعتماد آفرین، شوق آفرین و مشارکت افزا باشد. از این رو برخی از متخصصان روابط عمومی ر ا علم مهندسی انسانی , و هنر مردم‌داری نام نهاده‌اند.

رویکرد حوزه روابط عمومی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور بر مبنای شفافیت اطلاع‌رسانی و حفظ و توسعه ارتباطات دوسویه و تعاملی،  هوشمندسازی، استفاده از دانش روز و بهره مندی از نظریات جامعه مخاطبین و فعالان رسانه ای به منظور انسجام بخشی و هم افزایی در جهت بهبود و اصلاح فرایندهاست.

27 اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در سال جاری با شعار روابط عمومی «عامل پیوند ها و مانع گسست ها» نام گذاری شده است تا بیش از همیشه به نقش انسجام بخش، هم‌افزا و وحدت آفرین این نهاد تاکید شود به خصوص در این روزها که بیش از همیشه به همدلی و همراهی تمام ارکان اجتماعی نیاز داریم روابط عمومی‌ها می توانند نقش مهم و موثر خود را ایفا نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول