اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کریمی: ردصلاحیت نکردیم، ردصلاحیت شدند/ امینی: ردصلاحیت اصلاح‌طلبان به دلیل فساد را می‌پذیریم

جریان اصلاح‌طلب در حالی ادعای ردصلاحیت گسترده را مطرح می‌کنند که علی‌اکبر کریمی رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی می‌گوید: رد صلاحیت گسترده کذب محض است، تنها 11 درصد ردصلاحیت شدند، ضمن اینکه هیات نظارت هیچ نامزدی را ردصلاحیت نکرده است، بلکه آنها به دلیل عملکرد خودشان رد صلاحیت شدند.

کریمی: ردصلاحیت نکردیم، ردصلاحیت شدند/ امینی: ردصلاحیت اصلاح‌طلبان به دلیل فساد را می‌پذیریم

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در استان مرکزی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در مجموع در ۳۴ شهر و ۱۲ شهرستان و  ۸۴۹ روستا برگزار می‌شود و با آغاز ثبت‌نام از داوطلبین ۹۷۲ داوطلب آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات آماده کردند.

با آغاز فرایند ثبت‌نام‌ها ۹۷۲ داوطلب ثبت نام کردند که در هیأت اجرایی مجموعاً ۳۰ نفر رد صلاحیت و ۸۷۲ نفر تأیید شدند و ۷۰ نفر هم در زمان بررسی صلاحیت‌ها انصراف دادند.

این آمار نشان‌دهنده این است که ۹۰ درصد افراد تأیید و ۳ درصد رد صلاحیت شدند و ۷ درصد نیز انصراف دادند، این درحالی است که برخی رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلب با طرح موضوع ردصلاحیت گسترده به دنبال حاشیه‌سازی برای نظام هستند.

 بیشترین رد صلاحیت‌های افراد به استناد ماده 30 و 33 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور صورت گرفته است که می‌توان گفت بند ج و بند د از ماده 30 بیشترین مورد را به خود اختصاص داده است و بندهای ج، ز، ح، ط و ب از ماده 33 نیز بیشترین موارد در استناد به رد صلاحیت‌ها بوده است.

در هفته گذشته نشستی با حضور رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی در کلاب‌هاوس برگزار شد و در این نشست برخی از افراد وابسته به جریان اصلاح‌طلب که صلاحیتشان با استناد به بند ج و بند د از ماده 30 رد شده، بود، رفتن سفر حج و به جا آوردن واجباتی همچون نماز و روزه را دلیلی بر باطل بودن این ردصلاحیت عنوان کرد، اما به راستی آیا حج رفتن و نماز خواندن می‌تواند دلیلی بر ملزم بودن افراد به اسلام باشد.

طرح این موضوع و مسائلی از این دست موجب  شد خبرنگار فارس گفت‌وگویی را با اسد‌الله امینی فعال اصلاح‌طلب و رئیس دوره‌ای خانه احزاب استان مرکزی و علی‌اکبر کریمی رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی داشته باشد و پیرامون موضوعات مطرح شده از جمله ادعای ردصلاحیت‌های گسترده، ادعای ردصلاحیت به دلیل گرایش‌های سیاسی و... به بحث و تبادل نظر بنشیند که در ادامه می‌خوانید. 

انتظار تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان را داشتم 

اسد‌الله‌ امینی فعال اصلاح‌طلب و رئیس دوره‌ای خانه احزاب استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: به عنوان یک اصلاح‌طلب و عضو دفتر سیاسی حزب مشارکت انتظارم این بود که نمایندگانی که مسئولیت نظارت و تایید کاندیداهای شوراها را داشتند با سعه‌صدر بیشتر و نظری بازتری عمل می‌کردند، حتی تماسی هم با علی‌اکبر کریمی رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی داشتم و از وی درخواست کردم سعی کنند به گونه‌ای بررسی کنند که نحله‌های مختلف فکری، سیاسی و فرهنگی بتوانند در شوراها کاندیدا داشته باشند و اقشار مختلف مردم با سلیقه‌‌های سیاسی متفاوت، زمانی که پای صندوق‌های رای می‌آیند بتوانند به گزینه‌های گروه فکری خود رای بدهند که متاسفانه اینگونه عمل نکردند و می‌توانم بگویم که از اصلاح طلبان و اعتدالیون تقریبا همه را حذف کردند.

11.8 درصد از مجموع ثبت‌نام کنندگان ردصلاحیت شدند

 علی‌اکبر کریمی رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی در پاسخ به این اظهارات به خبرنگار فارس گفت: از مجموع پرونده ۹۰۲ نفر که به هیئت نظارت شهرستان ارسال شد ۷۳۳ نفر معادل ۸۲ درصد تأیید، ۱۱۹ نفر معادل ۱۷.۸ درصد ردصلاحیت شدند و ۲۰ نفر معادل ۲.۲ درصد در این مرحله انصراف دادند.

کریمی تصریح می‌کند: در این مدت از ۱۴۹ نفری که صلاحیتشان تأیید نشده بود ۱۲۲ نفر اعتراض داشتند که با بررسی‌هایی که به صورت ویژه انجام شد اعتراض ۱۹ نفر مورد قبول واقع شد و در مجموع آمار تأییدشدگان در مرحله استانی ۸۶.۲ درصد، آمار ردصلاحیت‌ها ۱۱.۸ درصد و انصرافی‌ها ۲ درصد بود.

همه اعضای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کردند

امینی رئیس دوره‌ای خانه احزاب استان مرکزی با بیان اینکه همه مردم ایران را اصلاح‌طلب می‌داند، می‌گوید: اصلاح‌طلب به عنوان فعال سیاسی و شاخص که در سطح استان و شهر فعالیت داشته باشند و در راه اصلاح‌طلبی هم قدم بزند، کسی تایید صلاحیت نشد به خصوص اعضای اصلاح‌طلب شورای فعلی که همه آنها را رد صلاحیت کردند.

«رد صلاحیت کردند» تعبیر غلطی است باید گفت«رد صلاحیت شدند»

کریمی در واکنش به این اظهارات نیز بیان می‌کند: ردصلاحیت به دلیل عملکرد خود افراد است، این تعبیر که افراد می‌گویند:«رد صلاحیت کردند» تعبیر غلطی است باید گفت«رد صلاحیت شدند»، در حقیقت علمکردشان باعث ردصلاحیتشان شده، نه اینکه ما بخواهیم کسی را رد کنیم.

صاحبان بیشترین آرا در دوره فعلی شورا ردصلاحیت شدند

رئیس دوره‌ای خانه احزاب استان مرکزی می‌گوید: بدون شک نگاه خاص سیاسی و جناحی دلیل رد صلاحیت این افراد بوده و غیر از این چیز دیگری نمی‌تواند باشد، مردم کلانشهر اراک در دوره گذشته مرتضی سورانه را با بیشترین رای انتخاب کردند، یعنی همه مردمی که به این عضو شورا رای دادند و او را صاحب صلاحیت می‌دانستند اشتباه کردند! و نمایندگانی که در این دوره او را فاقد صلاحیت تشخیص می‌دهند؟ درست عمل کردند؟

نمایندگان فعلی در دوره قبل هم فاقد صلاحیت بودند و خارج از روال قانونی تاییده گرفتند

کریمی در پاسخ به این اظهارات بیان می‌کند: از 11 نفر عضو فعلی شورای شهر 6 نفر رد شدند، منطقی نیست اگر تعدادی از اعضای شورای شهر در یک شهر رد شدند این را به عنوان قضاوت کلی به کل استان و صحنه انتخابات سرایت دهند و ادعای رد صلاحیت گسترده کنند، شاید نسبت 6 به 11 نسبت بالایی باشد اما در مقایسه با مجموع رد صلاحیت 11 درصدی آمار بسیار بسیار کمی است.

عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای استان مرکزی می‌گوید: نمی‌توان گفت تمام داوطلبان رد شدند، برخی از این افراد کسانی بودند که در دوره قبل هم رد صلاحیت شده بودند و با یک شرایط خاصی که خارج از روال قانونی بود (که بعدها مراجع قانونی عملکرد هیات مرکزی نظارت را مورد مواخذه قرار دادند) تایید هیات مرکزی گرفتند، این افراد در دوره گذشته هم این شرایط را داشتند و هم در این دوره، چیز جدیدی رخ نداده است، نباید گفت نمایندگان اشتباه می‌کنند، این حرف غلطی است، نماینده بر اساس قانون عمل می‌کند، ورود این افراد در دوره قبلی هم کاملا اشتباه بود، همانطور که در سطح کشور این نوع ورود به شوراها موجب فسادهای گسترده شد. 

در رد صلاحیت‌ها جناحی عمل شد

امینی رئیس دوره‌ای خانه احزاب استان مرکزی می‌افزاید: به جرات می‌گویم در رد صلاحیت‌ها جناحی عمل شده و اگر غیر از این باشد دلیلی ندارد که از اصلاح طلبان فعال کسی را تایید نکنند، نماینده مجلس باید با سعه صدر بیشتری عمل کند و به دنبال این باشد که افراد توانمند بتوانند حضور داشته باشند.

وی بیان می‌کند: با این رد صلاحیت‌ها حق انتخاب را از عده کثیری از مردم سلب کردند، مردم در انتخابات به دلیل اینکه می‌بینند از گزینه مورد نظرشان حتی یک نفر هم نیست، رای نخواهند داد.

آمار و دلایل مشخص در خصوص ردصلاحیت‌وجود دارد

کریمی رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی می‌گوید: رد صلاحیت همه نامزدهای جریان اصلاح طلب کذب محض است و به شدت آن را تکذیب می‌کنم، آمار و دلایل مشخص در خصوص ردصلاحیت برخی نامزدها با استناد به بندهایی که در قانون ذکر شده، وجود دارد که آمار آن هم کاملا مشخص است.

وی می‌افزاید: هم در جلسه‌ای که بنا به درخواست هیات رئیسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان در آن شرکت کردم توضیح دادم و هم در جلسه‌ای که در کلاب هاوس  با حضور مخاطبانی که اکثر آنها از اصلاح‌طلبان بودند، در این خصوص توضیح دادم.

کریمی بیان می‌کند: از بین ردصلاحیت شدگان  10 درصد با استناد به بند «ط» ماده 33 قانون انتخابات  که ورود قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد به انتخابات را ممنوع کرده، رد صلاحیت  شده‌اند، 8.4 درصد با استناد به بند «ح» ماده 33 که ورود مشهوران به فساد و متجاهران به فسق به انتخابات را ممنوع کرده، رد صلاحیت  شده‌اند، 4 درصد با استناد به بند «ب» ماده 33 که ورود افراد محکوم به دلیل غصب اموال عمومی به صحنه انتخابات را منع کرده، رد صلاحیت شده‌اند، 4.6 درصد با استناد به بند«ز» ماده 33 که مربوط به محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم صالحه قضایی است، رد صلاحیت شده‌اند، 3 درصد با استناد به بند «ج» ماده 33 و ممنوعیت ثبت‌نام وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروهک‌ها غیرقانونی ردصلاحیت شده‌اند، 1.5 درصد به دلیل محکومیت قضایی و یک درصد نیز به دلیل عدم تکمیل پرونده ردصلاحیت شده‌اند و مابقی هم با استناد به بند «د» و «ج» ماده 30 قانون که مربوط به عدم التزام عملی به اسلام و اصل ولایت فقیه است، رد شدند. 

ردصلاحیت به دلیل فساد را می‌پذیریم

فعال اصلاح‌طلب و رئیس دوره‌ای خانه احزاب استان مرکزی ادامه می‌دهد: هر 7 نفر اصلاح‌طلبی که عضو شورای شهر و در لیست ما بودند، رد صلاحیت شدند، هرکدام از کاندیداهای اصلاح‌طلب که به خاطر مسائل مالی، بزهکاری، فساد و اختلاس رد شوند هیچ اعتراضی نمی‌کنیم و هیچکس هم نباید اعتراضی داشته باشد.

امینی می‌گوید: رد صلاحیت برخی از کاندیداها با استناد به بند «د» و «ج» ماده 30 قانون که مربوط به عدم التزام عملی به اسلام و اصل ولایت فقیه است، صورت گرفته است.

ردصلاحیت‌شدگان با استناد به قانون رد شده‌اند

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه ردصلاحیت به دلیل سیاسی ادعای صحیحی نیست، بیان می‌کند: تعداد قابل توجهی از نامزدها با استناد به بند«ج» و «د» ماده 30 قانون که مربوط به اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه و ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، رد صلاحیت شده‌اند.

کریمی می‌گوید: بند «ج» و «د» ماده 30 قانون دو بند کلی است، افرادی که عملکردی و سوابقی داشته باشد که مغایر با شریعت اسلام، احکام اسلام و شئون یک مسلمان معتقد و ملتزم به احکام اسلام باشد مشمول این بند می‌شود، این موارد مصادیق بسیاری را در برمی‌گیرد، اینگونه نیست که بعضی‌ها خیلی راحت می‌گویند ما حج رفته‌ایم، نماز نمی‌خوانیم و روزه می‌گیریم، چرا عدم التزام به اسلام برای ما مطرح شده، یعنی ما مسلمان نیستیم و غیره، این موارد دلیل نمی‌شود، مسائل متعدد و متنوعی در حوزه افراد مطرح بوده که مراجعی که ردصلاحیت افراد را با استناد به این بند قانونی اعلام کردند، مدارک و مستندات متقنی  دال بر وقوع این مصادیق برای این افراد در اختیار دارند.

کریمی می‌گوید: در قانون چند عنوان کلی گفته شده،  قانون نمی‌تواند برای تک تک مسائل و مشکلات که افرادی مصادیق مطرح کند، اگر چنین باشد باید صدها عنوان قانون نوشته شود.

اعلام آمادگی مراجع برای پاسخ به اعتراض

وی بیان می‌کند: مراجع ذی‌ربط که نظر دادند اعلام آمادگی دادند هر نامزدی رد صلاحیت شده‌ای تمایل دارد دلیل عدم التزام عملی به احکام اسلامی را بداند، می‌تواند به مراجع ذی‌ربط مراجعه کنند تا به صورت شفاف پاسخ خود را دریافت کند و بفهمد دلیل ردصلاحیتش چه بوده، ما برای حفظ آبروی خود آنها این موارد را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

کریمی می‌گوید: کسانی که فرافکنی می‌کنند جوسازی می‌کنند و واقعا برایشان سوال است می‌توانند مراجعه کنند و پاسخ صحیح، شفاف و مستند با مدرک و مستندات را از مراجع ذیربط دریافت کنند.

اعتراض بی‌فایده است

عضو اصلاح‌طلب استان مرکزی بیان می‌کند: برخی افراد اعتراضاتی داشتند و برخی هم به دلیل اینکه احساس ‌کردند اعتراض فایده‌ای ندارد اقدامی نکردند.

آنهایی که اعتراض نکردند سابقه خود را بهتر می‌دانند

کریمی در پاسخ به این اظهارات نیز می‌گوید: قانون تکلیف همه را شفاف روشن کرده و ملاک همه در قضاوت‌ها و تصمیمات قانون است، قانون حقوق افراد رد صلاحیت شده را هم معین کرده مراحل مختلف اعتراض و رسیدگی به اعتراض را برای آنها پیش بینی کرده است.

وی بیان می‌کند: هرکسی قطعا بهتر از همه به عملکرد و سوابق و شرایط خودش آگاه است، به هرحال اگر کسی مطمئن است که در تایید صلاحیتش اجحاف شده بر اساس قانون می‌تواند اعتراض کنند، آنهایی هم که می‌گویند اعتراض نکرده‌اند و می‌دانند به اعتراضشان رسیدگی نمی‌شود، خیر اینگونه نیست، این افراد می‌دانند که ردصلاحیتشان بدون دلیل و مدرک نبوده و اگر اعتراض کنند بازهم با توجه به مستندات رد می‌شود، اما در مجموع این دسته از افراد به دلیل آگاهی از عملکرد و سوابقشان اعتراض نمی‌کنند نه به دلیل بی‌فایده دانستن اعتراض‌ها.

کریمی با اشاره به ادعای گسترده بودن ردصلاحیت‌ها می‌گوید: هیات رئیسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان لیستی به ما دادند و اسامی 16 نفر از افراد وابسته به جریان اصلاح‌طلب استان که در لیست ردصلاحیت شده‌ها بود، ارائه کردند، از مجموع 103 رد صلاحیت شده، ردصلاحیت 16 نفر به گفته خود این دوستان تایید نشدند، در مجموع باید گفت هیات نظارت کسی را ردصلاحیت نکرده، بلکه این افراد به واسطه عملکرد خودشان ردصلاحیت شدند، در نشستی که در کلاب‌هاوس برگزار شد، برخی رسانه‌های وابسته به همین جریان شیطنت کرده و مطالب خلافی را از زبان بنده مطرح کردند که بنده به هیچ عنوان آنها را نگفتم.

 

********************

گزارش از ریحانه جلالی

*******************

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول