اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار لاوروف به غرب؛ قطب شمال سرزمین ماست

وزیر خارجه روسیه درخصوص ادعای غرب در زمینه مالکیت قطب شمال هشدار داد و گفت، روسیه مسئول تامین امنیت این منطقه است.

هشدار لاوروف به غرب؛ قطب شمال سرزمین ماست

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه روسیه دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران به غرب در خصوص ادعای مالکیت  قطب شمال هشدار داد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در آستانه برگزاری «نشست قطب شمال» با هشدار به غرب گفت، قطب شمال سرزمین و آب‌های ماست.

لاوروف در نشست خبری در مسکو در این باره گفت: «از دیرباز برای همگان کاملا روشن بوده که قطب شمال قلمرو و سرزمین ماست. ما مسئول تامین امنیت سواحل قطب شمال هستیم.»

 این نشست قرار است در شهر «ریکیاویک» در ایسلند با حضور آمریکا، روسیه، ایسلند و برخی کشورهای دیگر برگزار شود.

«نیکلای کورچونوف»، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز چندی قبل استقرار سامانه «اس-۴۰۰ » در قطب شمال را تضمینی برای امنیت ملی کشور خود دانست. کورچونوف در مصاحبه‌ای گفت: «استقرار سامانه موشکی اس-۴۰۰ در جزایر شمالگانی روسیه یک اقدام منطقی است که به طور انحصاری برای دفاع ملی لازم است و نباید نگرانی ایجاد کند.»

وی در ادامه در مورد استقرار سامانه اس-۴۰۰ در این جزایر گفت: «پس از ایجاد میدان راداری یکپارچه برفراز قلمروی کشورمان، این اقدام نیز متداوم و با ثبات است.»

آمریکا مدعی است که  حضور فزاینده نظامی روسیه در منطقه قطب شمال خط دفاع ناتو را با تهدید مواجه می‌کند. مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که روسیه اقدام به ایجاد زیرساخت‌های وسیع و پیشرفته در منطقه قطب شمال کرده، سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ خود را  به شبه جزیره کولسکی انتقال داده و یگان‌های نظامی جدیدی در منطقه قطب شمال ایجاد کرده است.

مقام‌های روسیه بارها ضمن رد مواضع کشورهای غربی، اعلام کرده‌اند که از نظر مسکو همه کشورها باید در قطب شمال با هم همکاری کنند و این منطقه باید یک منطقه عاری از درگیری باشد.

تحرکات نظامی غرب در قطب شمال در حالی صورت  می‌گیرد که پیشتر برخی کارشناسان مسائل اقلیمی و انرژی در جهان از آغاز رقابت قدرت‌های بزرگ در قطب شمال به دلیل آب‌شدن یخ‌های قطب شمال خبر داده‌اند. به گفته کارشناسان، با آب شدن یخ‌های قطب شمال یک راه مستقیم و سراسری برای انتقال کالا از آسیا به آمریکا ایجاد می‌شود و گرم شدن هوا امکان باز شدن مسیرهای حمل و نقل در قطب شمال تا سال ۲۰۵۰ را به وجود آورده است.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول