اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

استان‌های خراسان تابستان سختی از نظر تولید برق دارند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: امسال دوره بسیار سختی برای تأمین برق در تابستان خواهد بود، چراکه طی دو هفته آینده وارد شرایط اوج گرمای تابستان خواهیم شد.

استان‌های خراسان تابستان سختی از نظر تولید برق دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا ریاحی امروز در نشست خبری گذر موفق از پیک برق ۱۴۰۰ که در شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل کمبود گاز مشکلاتی در تأمین سوخت نیروگاه‌ها به وجود آمد و برای مدت طولانی گاز نیروگاه‌ها قطع شد که با تلاش شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به‌جای گاز از سوخت گازوئیل یا به‌صورت خیلی محدود از مازوت برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و تولید برق استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه باوجود همه تلاش‌ها، اما ناگزیر به استفاده از بخشی از منابع آب ذخیره‌شده در پشت سدها برای تولید برق شدیم، ادامه داد: روال هرساله این است که در فصل زمستان حدود یک‌ششم مصرف برق کشور از طریق نیروگاه‌های آبی تأمین شود، اما به دلایل شرایطی که در زمستان سال گذشته برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها به وجود آمد مجبور شدیم بخشی از برق را از طریق نیروگاه‌های آبی تولید کنیم تا از خاموشی‌ها جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان به افزایش ۲۳ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی طی فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره و تصریح کرد:  این مسئله در حالی است که افزایش تولید در این بخش طی سال‌های گذشته حدود هفت تا هشت درصد بوده است.

ریاحی افزایش دمای هوا، کاهش میزان بارندگی در بهار امسال، کاهش ۳۴ درصدی ذخایر آبی سدها و تأثیر آن بر تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، گرایش صاحبان صنایع به استفاده از حداکثر توان تولید برای جبران کاهش تولید درنتیجه شیوع کرونا، افزایش چاه‌های بخش کشاورزی به انضمام رشد معمولی سالانه ۶ تا هفت‌درصدی مصرف برق به دلیل افزایش تعداد مشترکان را ازجمله عوامل سه برابر شدن مصرف برق برشمرد.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که این عوامل تأمین برق طی تابستان امسال را نسبت به سال‌های قبل بسیار دشوارتر کرده، بیان کرد: لازم است برای جلوگیری از خاموشی برق مشترکان، انسجام بیشتری بین صنعت برق و آب با رسانه‌ها و مردم در مصرف بهینه ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان مدیریت مصرف برق را درگرو همکاری مردم خواند و گفت: در غیر این صورت به دلیل اینکه افزایش مصرف در برخی ساعات ممکن است پایداری کل شبکه را به خطر بیاندازد، برای حفظ پایداری شبکه ناچار به قطع اضطراری برق در برخی موارد خواهیم شد.

ریاحی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده با رشد مصرف برق هر ۱۰ سال یک‌بار، کل تأسیسات شبکه برق اعم از تولید، انتقال و توزیع باید دو برابر شود که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می‌شود، بنابراین صرفه‌جویی در مصرف برق کمک به کاهش هزینه‌های مردم و چرخیدن چرخ صنعت و کشاورزی است.

وی به مسئله سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این رابطه اشاره کرد و افزود: از سال گذشته که نرخ دلار افزایش یافت و هزینه واردات تجهیزات پنل‌های خورشیدی رشد صعودی پیدا کرد، رغبت برای سرمایه‌گذاری به‌منظور تولید برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر کاهش یافت که در این حوزه نیازمند کمک دولت و مجلس شورای اسلامی برای ایجاد جذابیت بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با تأکید بر اینکه برای حفظ سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز به راهکار بلندمدت داریم که باید سیاست‌گذاری در این خصوص در سطح کلان کشور انجام شود، خاطرنشان کرد: بااین‌حال در شرایطی که نرخ برق در کشور پایین است و صرفه اقتصادی بسیار برای استفاده غیرمجاز از آن وجود دارد، نمی‌توان لزوم تأمین برق برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی را فدای رمز ارزها و سوءاستفاده کنندگان از نظام چند نرخی کرد.

وی در ادامه حجم صادرات برق نسبت به‌کل مصرف برق استان خراسان رضوی را ناچیز خواند و افزود: سال گذشته حداکثر مصرف برق در زمان اوج مصرف چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات،  اما کل صادرات برق به کشورهای افغانستان و پاکستان حدود ۷۰ تا ۸۰ مگاوات بود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول