اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

جهانگیری نامزد پوششی است؟/ تکرار تاریخی سال ۹۶برای آقای معاون اول

معاون اول روحانی در حالی وارد رقابتهای انتخاباتی امسال شده است که تجربه انتخابات دور قبل او به عنوان یک نامزد پوششی و در حمایت از روحانی هنوز در یادها مانده است.

جهانگیری نامزد پوششی است؟/ تکرار تاریخی سال ۹۶برای آقای معاون اول

به گزارش فارس پلاس، شماره ۱۸ ام از سلسه گزارش های «انتخابات پلاس» را اختصاص دادیم به یک پرسش مهم: آیا اسحاق جهانگیری نامزد پوششی است؟ 

رونمایی از اعضای ستاد اسحاق جهانگیری

خبرگزاری دولت دیروز خبر انتصاب اعضای شورای راهبردی ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری را منتشر کرد. بر اساس این خبر فاطمه پهلوانی، محمدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی، شهیندخت مولاوردی، محمد نعیمی‌پور، سیدرضا نوروززاده و رضا ویسه، به عنوان ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ انتخاب شدند.

چند ساعت قبل از انتشار خبر ایرنا، حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: شهیندخت ملاوردی، فاطمه پهلوانی، محمدرضا جلایی‌پور، سید رضا نوروز زاده عضو حزب اعتماد ملی و حسین مرعشی ۵ گزینه ریاست ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری هستند.

همچنین چند ساعت قبل از انتشار گفت‌وگوی حسین مرعشی با مهر، خبرگزاری ایلنا در خبری اعلام کرد: حسین مرعشی به عنوان رئیس ستاد جهانگیری منصوب شد.

مروری بر ورژن ۹۶ جهانگیری در انتخابات

کمی عقب‌تر برگردیم و نحوه فعالیت انتخاباتی اسحاق جهانگیری را در سال ۹۶ بررسی کنیم. ۴ سال پیش وقتی دور اول دولت حسن روحانی به پایان رسید اصولگرایان با ترکیب سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم وارد رقابت شدند. از طرفی حسن روحانی به عنوان نامزد اصلی جریان اصلاحات و کارگزاران برای تشکیل دولت دوم خود در صحنه حاضر شد. اسحاق جهانگیری نیز در آخرین دقایق مهلت ثبت نام در انتخابات وارد وزارت کشور شد و اعلام کاندیداتوری کرد.

دو روز بعد از ثبت نام جهانگیری، محمدباقر نوبخت سخنگوی وقت دولت، در نشست خبری خود گفت: دولت نیازمند است که نسبت به تبیین عملکرد خود اقدام کند، به همین جهت این اقدام (ثبت نام در انتخابات) آقای جهانگیری که اقدام ارزشمندی است که در جهت دفاع از عملکرد دولت وارد این صحنه شد حتما در مناظره ها تلاش می‌کند نسبت به عملکرد دولت واقعیت هایی که وجود دارد روشنگری کند.

چند روز بعد جهانگیری در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نمی خواهد ستاد تشکیل دهد و صرفا بنا دارد در مورد خودش در فرصت‌های تبلیغاتی صداوسیما حرف بزند. اما طبق قانون هر نامزد انتخاباتی باید یک نفر را به عنوان مسوول ستاد انتخاباتی خود معرفی کند تا به عنوان هماهنگ کننده مسائل تبلیغاتی با نهادهای مختلف کشور در ارتباط باشد و مسوولیت نحوه تبلیغات آن نامزد را به عهده بگیرد. 

کمتر از یک هفته بعد بنا به آنچه قانون حکم میکرد جهانگیری مجبور شد یک نفر را به عنوان مسوول ستاد انتخاباتی خود معرفی کند. جهانگیری، سخنگوی حزب کارگزاران را به عنوان مسوول ستاد انتخاباتی خود انتخاب کرده بود. حسین مرعشی مسوولیت ستادی را به عهده گرفت که هیچ کس ذره‌ای تردید نداشت که این ستاد یک ستاد صوری است. جهانگیری در انتخابات ۹۶ به عنوان یک نامزد پوششی برای حسن روحانی فعالیت کرد و در تمام مسائل سعی کرد حامی خوبی برای رئیس جمهور دولت تدبیر و امید باشد.

تاریخ تکرار می‌شود؟

نمی‌دانیم خبر ایلنا چقدر درست است چون هیچ منبعی ندارد، اما هرچه باشد حسین مرعشی شاخص‌ترین عضو شورای راهبردی ستاد جهانگیری است که او هم یک کارگزارانی است نه اصلاحاتی. مرعشی یک بار در سال ۹۶ نقش رئیس یک ستاد پوششی را ایفا کرده و با چندوچون این نقش آشنا است.

 

سابقه نفرات بعدی اعضای شورای راهبردی ستاد جهانگیری را هم که مرور کنیم چندان چهره موثر و فعالی از جریان اصلاحات را نمی‌توانیم بیابیم. سابقه سیاسی این اعضا را مرور کنید:

شهیندخت ملاوردی در دولت خاتمی مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری بوده و در دولت روحانی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شد. ملاوردی در دولت روحانی چندان جدی گرفته نشد. شاید علت آن مواضع پیش از مسوولیت گرفتنش در دولت روحانی بود. ملاوردی پیش تر انتقادات تندی به دولت یازدهم کرده بود و در اعلام موضعی گفته بود: "سهم زنان در لیست ۳۳ نفره دولت یازدهم صفر است، چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند."

محمدرضا جلایی پور شاید نسخه دوم پدرش باشد. محمدرضا جلایی پور را بیشتر با پویش موج سوم در سال ۸۸ می شناسند، زمانی که در تلاش بود با فعالیت جوانان اصلاحات، خاتمی را دوباره به صحنه انتخابات بکشد که در دم ناکام ماندند و مجبور شدند فضای تبلیغاتی را به سمت نامزد اصلی اصلاحات یعنی موسوی بچرخانند. 

فاطمه پهلوانی را صرفا می‌توان با عضویت در حزب اتحاد ملت معرفی کرد. سیدرضا نوروز زاده هم سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس دارد. همچنین ریاست بر سازمان گسترش نوسازی در سابقه فعالیت اجرایی نوروز زاده است. رضا ویسه هم سابقه معاونت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را دارد.

بیشتر می‌توان گفت ترکیب ستاد جهانگیری یک دورهمی از دوستان قدیمی جهانگیری است. واقعا این ستاد را نمی‌توان با ستاد نامزد جریان اصلاحات در ادوار گذشته انتخابات مقایسه کرد. کافی است ستاد انتخاباتی موسوی در سال ۸۸ و یا ستاد انتخاباتی روحانی را در سال ۹۲ با چنین ستادی مقایسه کنید تا تفاوت‌ها آشکارتر شود.

در گزارش های پیشین انتخابات پلاس گفته بودیم که نامزد اصلی جریان اصلاحات لاریجانی است و هرچه به روز انتخابات نزدیک‌تر شویم این مسئله شفاف‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول