اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آغاز مناظرات انتخاباتی در اصفهان/ برجام و طرح‌های شکست‌خورده میراث شتاب‌زدگی‌های روحانی

روز دوشنبه مناظره انتخاباتی با عنوان «میراث وین» به همت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، تشکل اسلامی شهید دیالمه و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

آغاز مناظرات انتخاباتی در اصفهان/ برجام و طرح‌های شکست‌خورده میراث شتاب‌زدگی‌های روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عصر روز دوشنبه مناظره انتخاباتی با عنوان «میراث وین» به همت تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، تشکل اسلامی شهید دیالمه و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این مناظره امیرحسین پرورش، پژوهشگر علوم سیاسی پیرامون دولت تدبیر و امید به ویژه در زمان مذاکرات، اظهار داشت: این جریان نشان دادند که در کشور اجماعی بر سر منافع ملی نداریم، جریان‌های سیاسی سیاست خارجی را به اهداف سیاسی تقلیل می‌دهند که در تیم دولت تدبیر و امید هم چنین رویکردی حاکم بود.

 

شتاب‌زدگی و نگاه کوتاه مدت دولت تدبیر و امید به سیاست خارجه

وی ادامه داد: به طور مشخص واژه زمان‌گذاری که رییس جمهور به طور مکرر از آن استفاده می‌کند و از دو بازه صد روزه هم استفاده کرد نشان می‌دهد که نوعی شتاب‌زدگی و نگاه کوتاه مدت به سیاست خارجه در دولت اخیر وجود دارد.

پرورش تصریح کرد: در کشورهای مختلف هم بر سر خطوط مشی اختلاف وجود دارد اما کشورهای موفق در سیاست خارجه، اهداف ملی مورد اجماع است.

این پژوهشگر علوم سیاسی در قسمت دیگری از مناظره عنوان کرد: خروجی برجام را دیدیم، آیا منتهی به مراودات بانکی بین‌المللی، فروش نفت، کاهش ضریب جینی شد؛ همین نفرت عمومی از این جریان، کارنامه دولت اخیر را مشخص می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی بیان داشت: عده ای تصور می‌کنند که اگر شورای بالادستی سیاسیتهای کلی نظام را مشخص می‌کند دیگر دولت هیچ کاره است، اولا باید توجه کرد که آن شورای بالادستی شورای عالی امنیت ملی است که بخش اعظم آن با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کنند.

پرورش ادامه داد: نکته بعد شروط نه‌گانه رهبری بر برجام است، اگر قرار بود شروط رعایت نشود دولت‌های گذشته هم می‌توانستند به این توافق برسند.

روابط ایجاد شده با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا در این سال‌ها از بین رفت

این پژوهشگر علوم سیاسی با انتقاد به رویکرد وزارت امور خارجه دولت اخیر گفت: در سال‌های اخیر دولتی‌ها یک سفر آفریقایی نداشتند، در این مدت روابط دولت قبل هم از بین رفت، نگاه تحقیرآمیز به آمریکای لاتین و آفریقا نتایج منفی برای ما به دنبال داشت.

 

وی عنوان کرد: در علم سیاست باید واقع‌گرا بود، واقع‌گرایی در سیاست یعنی بدعهدی‌های چین و روسیه را هم ببینیم و از توافقنامه چین که اطلاعات خاصی نداریم ذوق زده نشویم.

پرورش پیرامون انتخابات سال ۹۲ اظهار داشت: چرخش دولت‌ها یک پدیده معمول است و خیلی کم داریم که بیش از دو دوره یک سیاست خاص بر مسند قدرت دوام آورد، به همین دلیل در سال ۹۲ نیز چرخش سیاسی رخ داد و انتخابات سال ۹۲ رفراندوم هسته‌ای نبود.

این پژوهشگر سیاسی هم‌چنین با تأکید بر قابل نقد بودن چهره‌های سیاسی، بیان داشت: ما یک قهرمان ملی داریم که حاج قاسم سلیمانی بود؛ دیگر افراد قابل نقد هستند، آقای جلیلی هم قهرمان نیست اما در مسأله برجام مواضع ایشان را قبول داریم؛ دستاورد ۸ سال سیاست خارجه زمان آقای احمدی نژاد همین مواردی بود که در این سال‌ها به باد رفت.

وی همچنین افزود: درخصوص قطعنامه‌ها هم تصویب قطعنامه سنگین علیه ما، نشان موفقیت مسیر ما بود؛ تبدیل این مباحث به یک گفتمان کار دشواری است، دولت اخیر به دلیل اینکه در جریان آب شنا می‌کنند این کار را راحت‌تر انجام می‌دهند اما در طرف مقابل، ادبیات سازی نشده و مردم را همراه نکرده است؛ راهکار ما این است که با زبان منطقی مطالبات را گسترش دهیم.

مذاکرات وین احیای برجام نیست، احیای دولت سوم روحانی است

پرورش گفت: به نظر می‌رسد مذاکرات وین احیای برجام نیست بلکه احیای دولت سوم روحانی است چون این تیم نشان داده که برای اهداف داخلی پالسهای بین‌المللی می‌فرستند.

این پژوهشگر علوم سیاسی عنوان کرد: امروز، افرادی که بعد از برجام برای تبریک هول می‌زدند هم به این نتیجه رسیدند که این شیوه مذاکره مشکل دارد.

وی در قسمتی از این مناظره بیان داشت: کلیدواژه رفاه بر یک سیستم فکری نئولیبرالیسم است که نشان داده این رفاه شکل می‌گیرد اما برای افراد محدودی به قیمت گرفتن رفاه از افراد دیگر.

اصرار آقای روحانی بر طرح تحول سلامت و برجام به عنوان دو موفقیت دولت

احمد فروزبخش، دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان نیز در این برنامه در قسمت‌های مختلف مناظره با دو مهمان دیگر اینچنین اظهار داشت: سال ۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی روی دو مساله به عنوان موفقیت اصرار داشت یکی برجام و دیگری طرح تحول سلامت بود.

وی افزود: طرح تحول سلامت طرح بسیار خوبی به نظر می‌رسید که بسیاری از همفکران آقای روحانی هم می‌گفتند شکست خواهد خورد و همان طورهم شد، یک کپی ناشیانه از طرح خارجی بود، تصورش این بود که این کار در سیاست داخلی و برجام در سیاست خارجی موفق خواهد بود.

برای طرح تحول سلامت هم مانند برجام عجله کردند

فروزبخش تصریح کرد: طرح تحول سلامت در ابتدا هم خوب بود، کاری کرد که پول‌های سیستم درمانی ده برابر هم شد و برخی پزشکان در ماه ۲۰۰ میلیون کارانه می‌گیرند اما پس از مدتی شکست خورد چون آینده را ندیده بودند و منافع بلندمدت را در نظر نداشت، آقای روحانی برای این طرح عجله داشت، برای برجام هم همینطور.

 

دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان افزود: مذاکرات وین برای احیای برجام است، برجام یک توافقنامه مرده است که یکی از هفت طرف آن هم خارج رفته و هیچ تضمینی برای بازگشت آن فرد در متن توافقنامه وجود ندارد به همین دلیل هم یک توافقنامه ضعیف تلقی می‌شود.

ما با آمریکا مشکل نداریم، آمریکا با ما مشکل دارد

وی بیان داشت: بسیاری می‌خواهند بگویند که ما با آمریکا مشکل داریم، درحالیکه برعکس است، مشکل آمریکا با ما از ۱۳۳۲ آغاز شد، زمانی که دست دوستی دراز کردیم اما آن‌ها کودتا کردند؛ آمریکا در هفتاد کشور دنیا لشکرکشی و هشتاد کشور دنیا کودتا کرده است و او است که با ما مشکل دارد.

وقتی امام خمینی(ره) «جمع عقلا» را منحل کرد

فروزبخش اظهار کرد: از مجلس دوم تا پنجم جمعی که به خود جمع عقلا می‌گفتند تشکیل شد که در ابتدا می‌خواستند جنگ را تمام کنند و بعد از آن تلاش کرد که با آمریکا ارتباط گیرد و امام خمینی (ره) این جمع را منحل کرد اما این گروه هم‌چنان روی فکر خود باقی ماند و امروز هم افرادی هستند که فکر می‌کنند با ارتباط با آمریکا مشکلات ما حل خواهد شد.

دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان گفت: سال ۹۲ با حضور جلیلی و روحانی انتخابات تبدیل به رفراندومی بین مذاکره یا عدم مذاکره با غرب شد که مردم مذاکره را انتخاب کردند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری از نرمش قهرمانانه اسم آوردند، می‌دانیم که تحریم‌ها هیچ‌گاه کشور را از پا نمی‌اندازد تنها کاری که می‌کند این است که آنقدر مردم را زجر می‌دهد که مردم از دولت جدا شود، ایشان به آقای روحانی گفتند که اگر مردم می‌خواهند بروید مذاکره کنند اما خوشبین نیستم و شما هم به آن‌ها اعتماد نکنید‌.

فروزبخش اظهار داشت: همین امروز هم اگر بخواهیم مذاکره کنیم، دیگر به تیم اصلاح طلب اجازه مذاکره نمی‌دهیم چون به دشمن خوشبین بودند.

دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان افزود: برخی می‌گویند که آقای ظریف در تشکیل نایاک نقش داشته است، راجع به این ادعا باید پاسخگو باشند، هم‌چنین برخی اوقات منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح داده است که باید پاسخگو باشند.

مسأله فضایی و هسته‌ای ما در این هشت سال قفل شد

وی ادامه داد: اصلاح طلبان این دوره به شدت خوشبین بودند و به دشمن اعتماد داشتند، منافع حزبی را به ملی ترجیح می‌دادند؛ پیشرفت کشور را هم فدا می‌کنند، واقعا مسأله فضایی و هسته‌ای ما در این هشت سال قفل شد، فردی که زمانی مدیر تیم تولید اورانیوم بود امروز کار تولید لوله فاضلاب انجام می‌دهد.

فروزبخش تصریح کرد: سال‌ها پیش می‌گفتیم که چرا با آفریقا، چین، ژاپن و... ارتباط نداریم، بعد از برجام به حدی با چین بد برخورد شد که در حال حاضر رابط ایران و چین دیگر دولت نیست.

دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان بیان داشت: مذاکره به طور کلی ردشده نیست و شرایط در زمان سیاسی متفاوت است، حتی پیامبر هم با کفار مذاکره کرد؛ مذاکره یک ابزار است، نباید از اصول پایین آمد اما لازم است با مردم صحبت کرد و گفتمان‌سازی داشت.

وی عنوان کرد: چرخش احزاب در انتخابات دلیل باید داشته باشد، دلیل چرخش در سال ۹۲ مذاکرات بود، در انقلاب‌ها کسی از قبل نمی‌داند که انقلاب خواهد شد، مردم سال ۹۲ مذاکره می‌خواستند در انتخابات ۹۶ اما بحث مذاکره نبود.

مذاکره را تابو نکنیم

فروزبخش تصریح کرد: آرامشی که بعد از برجام ایجاد شد به نفع روحانی بود اما استفاده نبرد، مذاکره را تابو نکنیم اما اعتماد به غرب نباید داشته باشیم.

دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان افزود: وقتی می‌خواهیم درباره برجام حرف بزنیم باید از قسمت‌های مثبت و منفی آن برای مردم گفت، برجام فضای خوبی به وجود آورد اما کسی که باید از آن استفاده می‌کرد، استفاده لازم را نبرد و فضا را از بین برد، پیگیر آن هستیم که با مردم حرف بزنیم و باید برای این هدف زبان مردم را یاد گرفت.

علی مقتدری، عضو دفتر سیاسی حزب ندای ایران شعبه اصفهان نیز دیگر شرکت‌کننده این مناظره بود که اظهار داشت: آرای قطعی دیوان بین‌المللی دادگستری تا به مصوبه شورای امنیت نرسد قابل اجرا نیست و این دنیا بسیار ناعادلانه است.

وی تصریح کرد: مشکل ما با آمریکا حتی به قبل از ۱۳۳۲ برمی‌گردد و می‌خواهند که کشور ما را تکه تکه و به ایرانستان تبدیل کنند.

مقتدری افزود: دو انتخاب داریم، می‌توان گفت که از درون به صورت مستقل خواهیم بود و انزواگرا خواهیم بود یا اینکه در چارچوب قوانین نظام بین‌الملل قدرت خود را احصا کرده و سیستم را تغییر دهیم.

روسیه و چین به ۶ قطعنامه شورای امنیت رأی مثبت دادند

عضو دفتر سیاسی حزب ندای ایران شعبه اصفهان گفت: همه ما مفتخر به توافقنامه ۲۵ ساله هستیم، مفتخر به توافق با روسیه هستیم اما همین روسیه و چین ۶ قطعنامه شورای امنیت را رأی مثبت دادند.

وی تصریح کرد: کسی نمی‌گوید که برجام خالی از ایراد است اما آیا در نظام بین‌المللی اینکه بخواهیم اصل حقوق خود را احصا کنیم، کار نادرستی است؟ در رابطه با آقای روحانی بدون تردید می‌توان گفت که با حمایت جریان اصلاحات پیروز شدند و در حزب ندای ایرانیان هم از اولین احزاب منتقد عملکرد ایشان بودیم و اینکه ضعفهایی داشته اند قابل انکار نیست.

مقتدری عنوان کرد: کشور ما در بهترین حالت ممکن به لحاظ توسعه ملی وابستگی ۴۰ درصدی به پول نفت داریم، این بحرانی که وجود دارد حتی اگر توافق هم صورت بگیرد نتیجه آنچنان موثری نخواهد داشت، حرف قطعی را مقام معظم رهبری گفتند و مذاکرات طبق آن پیش می‌رود و برجام دو و مذاکرات موشکی از آن در نیامده است.

گفتگوهای وین صرفاً مربوط به هسته‌ای است

عضو دفتر سیاسی حزب ندای ایران شعبه اصفهان بار دیگر تأکید کرد: گفتگوهای وین صرفاً مربوط به هسته‌ای است و طرف مقابل هم از آرزوهای خود می‌گوید، علت اینکه مذاکرات وین شکل گرفته است به این دلیل است که برجام خودش خودش را ترمیم می‌کند و باعث می‌شود که مذاکرات به پیش رود.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم واقع‌گرا باشیم، افزود: مسأله احیای دولت سوم روحانی را رد نمی‌کنم، با جریان‌های سیاسی در حال رقابت هستیم تا باور خود را حاکم کنیم، جریان‌های سیاسی در کشور‌های مختلف هرکدام روش مختلفی برای ارتباط با جهان دارند.

مقتدری بیان داشت: قطعاً روحانی اشتباه کرده که هر مشکلی را به برجام گره زده اما کشور باید درآمدی داشته باشد که طرح‌ها را پیش ببرد‌.

عضو دفتر سیاسی حزب ندای ایران شعبه اصفهان گفت: خطایی که در برجام بود این مسأله بود که وابستگی متقابل ایجاد نکردیم که طرف‌های برجام نتوانند از توافق خارج شوند.

نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ قابل ملاحظه بود

وی عنوان کرد: در دولت آقای روحانی، دلیل اینکه جریان اصلاحات از آن حمایت کرد، پارامترهای خاصی مربوط به حدود سال ۹۶ بود، نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ قابل ملاحظه بود.

مقتدری بیان داشت: جهان امروز خیر مطلق و شر مطلق نیست، شاید یک شر مطلق داریم که رژیم صهیونسیتی است اما وقتی با دیگر کشورها حرف بزنیم این خودخیرپنداری باعث خطای محاسباتی خودمان می‌شود، در روابط با آمریکا باید مدیریت تنازع استفاده کنیم.

عضو دفتر سیاسی حزب ندای ایران شعبه اصفهان گفت: زمانی که انقلاب کردیم هدف ما استکبارستیزی بود و تا مادامی که جمهوری اسلامی سرکار باشد چنین هدفی ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: درست نیست که هویت خود را در دشمنی با آمریکا به عنوان یک استکبار تعریف کنیم، برجام اگر نارسا بود به این دلیل بود که برجام از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی وجاهت‌زدایی کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول