اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

پیگیری مشکلات ۶۴۷ واحد تولیدی توسط سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال ۹۹ مسئولان و دست اندرکاران سازمان بازرسی کل کشور از ۵۳۶ واحد تولیدی در سراسر کشور بازدید کردند.

پیگیری مشکلات ۶۴۷ واحد تولیدی توسط سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز صبح با حضور در برنامه چاپ اول شبکه خبر به تشریح برنامه‌های این سازمان در خصوص حمایت از تولید و اشتغال پرداخت و اظهار داشت: زیرساخت‌ها و سامانه‌های زیادی در زیرمجموعه سازمان بازرسی کل کشور برای انجام مسئولیت‌های نظارتی ناظر بر انجام تکالیف و مسئولیت‌ها از سوی سازمان‌های اداری کشور و همچنین حمایت از تولید و اشتغال ایجاد شده و یا در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: به زودی سامانه‌ای به منظور رصد تکالیف قانونی سازمان‌های اداری کشور ایجاد می‌شود تا در این سامانه همه دستگاه‌های اجرایی مشمول نظارت و بازرسی تمامی وظایف و مسئولیت‌های خود را منعکس کنند و مورد رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گیرد و چنانچه نسبت به انجام این وظایف و مسئولیت‌ها اهمال صورت گرفته و یا موانعی وجود دارد مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ایجاد دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری در ساختار تشکیلاتی سازمان بازرسی کل کشور، گفت: طی دو سال اخیر اقدامات لازم را برای تقویت دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری در سازمان بازرسی کل کشور انجام دادیم و این دفتر را به زیرمجموعه رئیس سازمان منتقل کرده‌ایم؛ البته حمایت سازمان بازرسی کل کشور از تولید صرفاً مربوط به این دفتر نیست و بالغ بر ۲۵ درصد از برنامه‌های تدوین شده در این سازمان مربوط به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نظام مسئله محوری توسط سازمان بازرسی کل کشور، گفت: ما مسائل اصلی کشور در حوزه اقتصاد و تولید را احصا کرده‌ایم و بر همین مبنا راهکار‌هایی را برای رفع موانع چه موانع ناظر بر ساختار‌های ناکارآمد یا مقررات دست و پاگیر ارائه کرده‌ایم.

وی با ارائه آمار‌هایی ناظر بر حمایت‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور از مقوله تولید و اشتغال در سال ۹۹، گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۹، ۲۱۰ پرونده بازرسی پیرامون رفع موانع تولید تشکیل داد؛ همچنین ۸۷۱ پیشنهاد ناظر بر اصلاح امور ساختاری و فرایندی در حوزه تولید از ناحیه سازمان ارائه شد که از این میان ۵۸ پیشنهاد مربوط به اصلاح رویه‌ها و مقررات مخل تولید بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: در سال ۹۹ مسئولان و دست اندرکاران سازمان بازرسی کل کشور از ۵۳۶ واحد تولیدی در سراسر کشور بازدید به عمل آوردند و مسائل و مشکلات این واحد‌های تولیدی را مورد پیگیری قرار دادند و با پیگیری‌های صورت گرفته از تعطیلی بخشی از این واحد‌های تولیدی جلوگیری شد و برخی دیگر از این واحد‌ها با افزایش ظرفیت تولیدی مواجه شدند؛ همچنین مشکلات و مسائل ۶۴۷ واحد تولیدی نیز بدون تشکیل پرونده توسط سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تسهیل اصل مجوز توسط بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی، گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۹ بالغ بر ۴۳۹ واحد تولیدی در سراسر کشور که با مشکل اخذ مجوز روبرو بودند به مجوز دست یافتند.

وی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته بالغ بر ۲۴۷ گزارش هشداری مرتبط با موضوع حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری به بخش‌های اجرایی ارائه شد و بیش از ۳۰۰ شکایت نیز از سوی تولیدکنندگان از بخش‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور واصل شد؛ باید تأکید کنم که فعالان بخش تولید در صورت داشتن مشکلاتی با بخش‌های اجرایی می‌توانند به دفتر‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید سازمان بازرسی کل کشور که در سراسر کشور مستقر است مراجعه کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان داشت: در سال ۹۹ بالغ بر ۵۵ هزار واحد تولیدی اعم از واحد‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی توسط سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور تحت رصد و نظارت قرار گرفت؛ از این تعداد واحد‌های تولیدی بیش از ۳۴ هزار واحد فعال بوده، بیش از ۵ هزار واحد نیمه‌فعال بوده و بیش از ۱۵ هزار واحد نیز تعطیل بودند و حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی نیز مشکلاتی را با بانک‌های تسهیلات دهنده داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان اظهار کرد: مقرر شده ظرف یک ماه آینده نسبت به فعال کردن واحد‌هایی که امکان فعالیت دارند اقدام شود و این موضوع در دستور کار جدی سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین با هدف جلوگیری از خروج واحد‌های تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها از مدار تولید، ۸۵۱ واحد تولیدی مورد رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت و مشکلات تعدادی از این واحد‌ها مرتفع شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به پیگیری مشکلات واحد‌های کلان تولیدی توسط سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در سال ۹۹، ۱۰ بنگاه کلان تولیدی در هر استان یعنی تقریباً ۳۰۰ واحد کلان تولیدی در سراسر کشور تحت رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت که با پیگیری‌های صورت گرفته متوسط ظرفیت این بنگاه‌های کلان تولیدی از ۵۷ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافت.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان گفت: همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام، بالغ بر ۳۲۸ پروژه کلان نیمه تمام در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که به صورت میانگین این پروژه‌ها بالغ بر ۶۴ درصد پیشرفت داشتند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور در زمینه حمایت از تولید واکسن کرونا، گفت: سازمان بازرسی مجدانه برای رفع مشکلات تولیدی و گمرکی و تسهیلاتی ۴ شرکت تولیدکننده واکسن کرونا ورود پیدا کرد و با پیگیری‌های صورت گرفته در اواخر سال گذشته تخصیص منابع ارزی به این تولیدکنندگان از ناحیه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی صورت گرفت و همچنین در ترخیص کالا‌های این تولیدکنندگان از گمرک نیز تسریع شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به معضل ماندن و فاسد شدن کالا‌ها در گمرک به سبب عجز وارکنندگان از رفع تعهدات ارزی خود، گفت: مقرر شده است تا واردکنندگانی که ناتوان از رفع تعهدات ارزی خود هستند و بدین واسطه کالا‌های آن‌ها در گمرک می‌ماند بتوانند نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از کالا‌های خود از گمرک اقدام کنند و ۱۰ درصد باقیمانده را پس از رفع تعهدات ارزی خود ترخیص کنند که با این مقرره مشکلات قابل توجهی که در خصوص ماندن و فاسد شدن کالا‌ها در گمرک وجود داشت مرتفع شد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه با اشاره به اهتمام سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید نسبت به مقوله ترک فعل‌ها، گفت: طبق قانون ارتقا نظام و سلامت اداری، فساد هم شامل فعل‌ها و هم ترک فعل‌ها می‌شود و یکی از مشکلاتی که طی سالیان گذشته در کشور با آن مواجه بودیم فرصت‌سوزی‌ها و ظرفیت‌سوزی‌هایی بود که به واسطه اهمال صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها رخ داد و همچنین تکالیف و مسئولیت‌هایی که از ناحیه دستگاه‌ها انجام نگرفت که از مصادیق عمده آن در حوزه مسکن می‌باشد که در این خصوص هم در سازمان بازرسی کل کشور و هم دادستانی پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت نقش مردم در پیشبرد وظایف بازرسی و نظارتی سازمان بازرسی کل کشور، گفت: حتماً سازمان بازرسی بدون کمک و حمایت و همراهی و گزارش‌های مردمی نمی‌تواند به طور کامل به مأموریت‌های قانونی خود برسد و ما در تشکیلات سازمان بازرسی اداره‌ای به نام نظارت همگانی و بازرسان افتخاری داریم و بالغ بر ۵ هزار بازرس افتخاری با سازمان بازرسی همکاری دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول