اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کارت زرد مجلس به رزم‌حسینی/ از کوتاهی درباره واردات غیرضرور تا اذعان وزیر به وجود مافیا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز وزیر صمت را به مجلس فراخوانده بودند تا درباره واردات بی‌رویه کالاهای غیرضرور و کالاهایی که مشابه داخلی دارند به مجلس پاسخ دهد اما در نهایت از پاسخ‌های او قانع نشدند و رزم‌حسینی را با کارت زرد روانه پاستور کردند.

کارت زرد مجلس به رزم‌حسینی/ از کوتاهی درباره واردات غیرضرور تا اذعان وزیر به وجود مافیا

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس:علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به مجلس فراخوانده شده بود تا پاسخگوی سوالی باشد که البته مربوط به دوران پیش از وزارت او و روندها و سیاست‌های کلی وزارت صمت درباره واردات کالاهای غیر ضرور است. گرچه وزیر صمت توضیحاتی در این زمینه ارائه داد و نماینده سوال کننده نیز گفت که این سوال مربوط به قبل از دوران وزارت بود اما کوتاهی وزیر جدید در جلوگیری از رویه های پیشین این وزارتخانه در مدت زمانی که تصدی آن را بر عهده داشته موجب شد تا نمایندگان توضیحات او را قانع کننده ندانند.

در نشست علنی امروز (سه شنبه 28 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی طرح سوال جواد کریمی قدوسی از علیرضا رزم حسینی وزیر صمت درباره واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری بررسی شد که نماینده سوال کننده از پاسخ های وزیر صمت قانع ندشند. 

در ابتدای این جلسه حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح سوال جواد کریمی قدوسی از علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که این سوال در نشست 24 آذر ماه کمیسیون مطرح شده اما نماینده سوال کننده قانع نشده است.

 

رزم حسینی: واردات در سال گذشته 38 میلیارد دلار بود

زم حسینی در پاسخ به سوال نماینده مردم مشهد و کلات در خصوص واردات بی رویه کالا، گفت: در ابتدا توضیحی در خصوص واردات کالاهای غیرضروری ارائه می کنم براساس مصوبه سران قوا در خرداد سال 97 از 8 هزار و 59 ردیف وارداتی 2 هزار و 230 ردیف تعرفه وارداتی ممنوع شد.

وی یادآور شد: زمانی که مسئولیت وزارتخانه را با رأی اعتماد نمایندگان پذیرفتم اعتبار مصوبه سران قوا در حال اتمام بود که با مسئولیت خودم دستور دادم ممنوعیت ها ادامه پیدا کند تا مجوز سران قوا صادر شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت با ممنوعیت 2 هزار و 230 ردیف وارداتی 3.5 میلیارد دلار کالا بومی سازی، 5 میلیارد و 300 میلیون از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شد.

وی یادآوری کرد: در مقایسه آماری باید گفت در سال 98، 44 میلیارد دلار واردات کالا صورت می گرفت که در سال 99 به 38 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و در مقایسه با سال 96 که 54 میلیارد دلار بود 16 میلیارد دلار از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شد.

به گفته وی از مجموع 38 میلیارد دلار واردات کالا 13 میلیارد دلار کالاهای اساسی وارد می شود و 25 میلیارد دلار برای تهیه مواد اولیه، تجهیزات پزشکی، کالاهای واسطه ای و غیره هزینه می شود.

* افزایش 70 درصدی تولید قطعات داخلی خودرو و لوازم خانگی

رزم حسینی اظهار داشت: در جریان این ممنوعیت میزان تولید قطعات داخلی خودرو و لوازم خانگی تا 70 درصد افزایش پیدا کرد، هرچند که در سنوات گذشته شاهد واردات کالاهای غیرضروری بوده ایم اما تلاش شده است در سال گذشته مانع واردات کالاهای غیرضروری و لوکس شد که باعث افزایش تولید داخلی و فعالیت کارخانجات شد.

وزیر صمت همچنین در خصوص وضعیت سیمان توضیح داد: سال گذشته 168 میلیون تن سیمان تولید شد که رشد 13 درصدی داشته است و یکی از افتخارات ما تولید سیمان و فولاد است چرا که روزی ما واردکننده این کالاها بوده ایم.

رزم حسینی با اشاره به دلایل افزایش قیمت سیمان بیان کرد: افزایش نرخ ارز یکی از دلایل تورم در قیمت سیمان است، هر 10 درصد افزایش رشد نقدینگی باعث افزایش 5 درصد تورم می شود و زمانی که نرخ دلار 10 برابر می شود باید به همان نسبت منتظر افزایش قیمت کالاهای وارداتی و همچنین هزینه تولید بود.

وی بیان کرد: افزایش هزینه حمل و نقل تا 66 درصد، رشد 65 درصدی قیمت آجر، رشد 242 درصدی قطعات فنی و رشد 28 درصدی کیسه سیمان از جمله عوامل افزایش قیمت سیمان است.

رزم حسینی با بیان اینکه در زمان تصدی گری اش در وزارت صمت 15 هزار و 576 مورد بازرسی انجام شده است، گفت: در دوره 6 ماهه سال گذشته 18 درصد بازرسی ها افزایش پیدا کرده و میزان پرونده های تعزیرات نیز رشد قابل توجهی داشته است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه سیمان ظرفیت خوبی برای کشور فراهم می کند، تاکید کرد: باید در سال مانع زدایی و حمایت از تولید اقدامات موثری داشته باشیم، وزارت در بحث مانع زدایی 3 بسته را آماده کرده است در ابتدا قوانین مزاحم را تقدیم مجلس کرد، همچنین از روز اول ابلاغیه ای در خصوص مانع زدایی به همه استان ها ارسال شد و در نهایت اختیار استان ها را افزایش داده ایم.

وی بیان کرد: روز گذشته 6 هزار محدوده معدنی بالغ بر 50 سال از طریق مزایده عمومی آزاد شد تا در اختیار افراد متخصص و سرمایه گذار قرار گیرد که کار شجاعانه و خردمندانه ای بود.

* حل مشکلات داخلی وزارت صمت 2 سال زمان می برد

وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه تنها 6 ماه است مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفته ام، گفت: شما می دانید در چه شرایطی مسئولیت وزارتخانه را در اختیار گرفتم، بنده وقتی وارد وزارتخانه شدم متوجه شدم از نظر انسجام مدیریتی و اختلاف مشکلاتی در وزارتخانه وجود دارد که برای حل آن بیش از 2 سال زمان می برد.

وی تاکید کرد: افزایش بی رویه نرخ سیمان در پایان سال گذشته متاثر از نرخ ارز است، 90 درصد سهم تورم با سیاست های پولی و مالی است بنابراین تلاش شده است تولید و نظارت بر بازار را با قوت بیشتری پیگیری کنیم.

* مافیای قدرت و ثروت را رد نمی کنم

رزم حسینی با بیان اینکه سیمان از جمله کالاهایی بود که مشمول قیمت گذاری نمی شد، اظهار داشت: با این کار 18 درصد از افزایش قیمت سیمان جلوگیری شد و 30 درصد پرونده نظارتی تشکیل شد البته بنده به این روش ها اعتقاد ندارم و باید به بازرگانان اعتماد کرد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در پایان خطاب به کریمی قدوسی گفت: اگر در خراسان کارخانه هایی وجود دارد که تخلفاتی در آن صورت می گیرد معرفی کنید تا پیگیری کنم، مافیاهای قدرت و ثروت را رد نمی کنم اما در بازه 5 و 6 ماهه و در دوران کرونا نمی توان همه مشکلات را حل کرد.

 

کریمی قدوسی: بزرگترین علت سقوط بخشی از تولید واردات بی‌رویه است

جواد کریمی قدوسی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال خود از علیرضا رزم حسینی وزیر صمت گفت: از شهید مدرس سوال شد چرا در برابر رضاخان کوتاه نمی آید؟ پاسخ وی درس بخصوصی برای نمایندگان ملت دارد که در اینجا حاضر هستند تا به مردم مدافع اسلام کمک کنند، وی اعلام کرد در مقابل رضاخان کوتاه نمی آیم چرا که نه چیزی دارم و نه قصد دارم چیزی داشته باشم. شهید مدرس دست خود را از مال دنیا جمع کرد تا در تاریخ ایران اسلامی الگویی برای نمایندگان ملت باشد.

این نماینده مجلس افزود: 4 سوال از وزیر صمت داشتم، تاریخ این دو سوال 8 مهر 1399 بود، یعنی همان روزی که وی از مجلس رأی اعتماد دریافت کرد و قبل از ورود وزیر به وزارتخانه 4 سوال در کارتابل ایشان بود. سوالاتی که ناظر بر عملکرد وزارتخانه است، نه آقای رزم حسینی.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین علل سقوط بخشی از تولید و تعطیلی بیش از 40 هزارواحد صنعتی که سرمایه گذاران آنها را برپا کرده اند و مورد حمایت وزارت صمت نیز هستند، واردات بی رویه و قاچاق کالا است، افزود: در حوزه انتخابیه نمایندگان از واحدهای تولیدی بسیاری بازدید می کنند، نزدیک به یک دوم واحدهای صنعتی تعطیل شده اند.

* کوتاهی وزیر در امضای طلایی برای حمایت از تولید

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس عنوان کرد: اگر وزیر در اتاق خود بنشیند و خارج نشود، با مقایسه دو لیست تولید داخل و کالاهای وارداتی بدون نیاز به تجهیزات با صدور یک امضای طلایی می تواند از واردات بی رویه جلوگیری و از تولید داخل حمایت کند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری صدور مجوز واردات کالاهای مشابه تولید داخل را حرام شرعی می دانند، گفت: از دولت درخواست جابجایی قله دماوند را نداریم، بلکه تنها خواستار جلوگیری از واردات بی رویه با امضایی طلایی هستیم.

وی ادامه داد: آقای روحانی؛ حسین فریدون را بیرون کن، زیرا با تقلید صدای شما در تماس تلفنی با گمرک بندر شهید رجایی خواستار صدور مجوز برخی اقلام دپو شده در این گمرک شد، این موضوع را در مجلس هشتم افشا کردم و مقام معظم رهبری از رئیس جمهور خواستار توضیحاتی در این زمینه شد.

*افرادی که در وزارتخانه از وزیر وزیرترند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کارشناسان در وزارتخانه صمت هستند که نقش وزیر را دارند و وزیر پادویی آنها را می کند! وزیر باید در مقابل اینگونه کارشناسان بایستد و از اختیارات قانونی خود استفاده کند تا تولیدکننده ای که کارگرانش بیکار شده اند، به چرخه تولید بازگردد.

کریمی قدوسی گفت: از خط تولید قطعات ایران خودرو در مشهد بازدید کردم، خط تولیدی که در شرایط تحریمی وارد و با کیفیت بسیار بالایی تولید می کرد، این واحد تولیدی تعطیل شد زیرا در روبروی آن شرکتی قطعات چینی را وارد و با نام و برچسب تولید داخل، تحویل ایران خودرو می داد. دلیل افزایش قیمت خودرو، واردات قطعات است، اما ایران خودرو قطعات تولیدی از پیمانکاران ایرانی خود را تحویل نمی گیرد.

وی تصریح کرد: مطالب من ناظر بر نقشه سرویس هایی است که در این دولت به دست آقایان روحانی، جهانگیری و واعظی اجرا و خزانه را خالی و تمامی صنعت را زیر و رو کرد. با اراده وزیر می توان 6 ماهه از واردات بی رویه جلوگیری کرد، اما اجازه آن داده نمی شود!

کریمی قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر صمت در راستای حل برخی از مشکلات قدم هایی برداشته، اما هنوز حریف نیروهای مقابل خود نشده، بنابراین توضیحات وی را قانع کننده نمی دانم.

براساس این گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی پس از عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های وزیر، توضیحات رزم حسینی را به رأی گذاشت که نمایندگان مجلس با 108 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند و در نتیجه به وی کارت زرد دادند.

 

* یادآوری وظایف وزیر صمت در مهار گرانی

در ادامه این نشست همچنین محمدباقر قالیباف خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ناراحتی‌ها و دغدغه‌های این روزهای مردم که از طریق فضاهای مجازی و رسانه‌ها هم به گوش ما رسیده، افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی است؛ کنترل قیمت در حوزه مسئولیت وزارت صمت است.

وی ادامه داد: در حوزه کالاهای اساسی یارانه‌ای اختصاص یافته است، از وزارت می خواهیم نظارت درستی بر این موضوع داشته باشد و این نظارت به معنای تحت فشار قراردادادن تولیدکنندگان نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه 8 میلیارد دلار یارانه برای کالاهای اساسی دیده شد تا نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده متضرر شوند، این موضوع بر عهده دولت و وزارت صمت است و انتظار می‌رود در حوزه کنترل قیمت و گرانی‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین در جریان این طرح سوال مهرداد گودرزوندچگینی  نماینده رودبار در تذکری گفت: برطبق ماده 20 تذکر دارم، آقای رئیس، آقای کریمی قدوسی گفتند که هنوز وزیر انتخاب نشده ایشان سوال کردند، مگر غیر از این است که ایشان برای انتخاب این وزیر بسیار وقت گذاشت.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما از اول هم اعتقاد داشتیم که این وزیر در انجام وظایف ناتوان است و نمی‌تواند اداره صنعت کشور را برعهده بگیرد. برخی بسیار تلاش کردند که این اتفاق بیفتد، در حال حاضر بیش از یک ساعت وقت مردم گرفته شده است.

وی تأکید کرد: آیا به صرف دادن دو کارت مشکل مملکت ما حل می‌شود؟ آیا نباید در انتخاب وزیر دقت می‌کردیم؟ آیا مجلس نقشی در انتخاب وزیر نداشت؟ چرا بایست کاری را انجام دهیم که امروز سوال کنیم و مسائلی که خودمان دلمان می‌خواهد امروز مطرح کنیم. اگر در زمان خودش می‌توانستیم وزیر را انتخاب می‌کردیم که بخشی از مشکلات را حل می‌کرد، امروز سوال طرح کنیم. نمایندگانی که تلاش کردند و مجلس را برای انتخاب این وزیر متقاعد کردند باید پاسخگو باشند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این نماینده مطرح کرد: اولا آیین‌نامه روالی دارد و سوالات بر اساس نوبت مطرح می‌شود و در کمیسیون موضوع سوال به شکل ملی یا منطقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود، این سوال ملی بوده و در نوبت بوده است و بر اساس روال آیین‌نامه این سوال مطرح شده است.

وی ادامه داد: این سوال در مورد شخص وزیر نیست، سوال آقای کریمی درباره عملکرد وزارتخانه است و وزارتخانه باید پاسخگو باشد. این سوال می‌تواند طبق آیین‌نامه در دستور قرار گیرد و تذکر جنابعالی می‌تواند وارد نباشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول