اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

تداوم رایزنی‌های دولت برای توقف جنایات در غزه/ دست برتر میدان و صراحت دیپلماسی، علیه «تروریسم»

رایزنی های تلفنی رئیس جمهور در روزهای اخیر برای توقف جنایات رژیم اشغالگر قدس در مناطق مختلف فلسطین به ویژه نوار غزه، ظرفیتی است که باید تا حصول نتیجه ادامه یابد.

تداوم رایزنی‌های دولت برای توقف جنایات در غزه/ دست برتر میدان و صراحت دیپلماسی، علیه «تروریسم»

گروه سیاست خبرگزاری فارس– همزمان، با حملات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران حاضر در مسجدالاقصی در روز جهانی قدس امسال، شعله‌های انتفاضه مردم فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس دوباره زبانه کشید و منجر به پاسخ گروه‌های مقاومت به صهیونیست‌ها شد.

اما مثل همیشه و در زیر سایه سکوت نهادهای بین‌المللی و مجامع حقوق بشری، رژیم صهیونیستی نه تنها به حملاتش پایان نداد، بلکه با افزایش دامنه موشک‌باران مناطق مسکونی در غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری، علاوه بر شهادت صدها نفر از مردان و زنان و کودکان بی‌دفاع فلسطینی، هر روز بخشی از زیرساخت‌های نیمه‌جان غزه را نیز نابود کرده و این حملات همچنان ادامه دارد.

هرچند گروه‌های مبارز فلسطینی هم در این مدت بیکار ننشسته‌اند و با هزاران فروند موشک که جدیدترین آنها به یاد سیدالشهدای مقاومت «قاسم» نامگذاری شده، مناطق اشغالی را هدف قرار داده و سامانه پدافندی موسوم به «گنبد آهنین» را هم فشل کرده‌اند، اما تداوم سکوت مرگبار کشورهای منطقه و انفعال مجامع بین‌المللی و غربی در مقابل کشتار مردم غزه و نابودی زیرساخت‌های این منطقه، آینده خطرناکی را پیش روی منطقه قرار داده است.

در این شرایط، بخش‌های مختلف حاکمیتی در جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده‌اند تا با اتخاذ روش‌های مختلف «دیپلماسی میدانی»، افکار عمومی منطقه و جهان را متوجه آنچه در فلسطین می‌گذرد کنند و کشورهای منطقه و مجامع جهانی به ویژه سازمان ملل متحد را به اقدام عملی برای توقف جنایات رژیم اشغالگر قدس وادار کنند.

روحانی: صهیونیست‌ها هیچ نسبتی با ادیان الهی ندارند

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در روزهای اخیر در تماس تلفنی با برخی سران کشورهای منطقه، ضمن اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان فلسطین، خواستار اقدام عملی برای جلوگیری از جنایات صهیونیست‌ها در غزه شده است.

وی پیش از این تماس‌ها و رایزنی‌های سیاسی، در جلسه روز ۲۲ اردیبهشت ماه هیات دولت، با اشاره به شدت یافتن جنایات صهیونیست‌ها اظهار داشت: «شما در فلسطین می‌بینید این مردم عزیز، این مردم مبارز، این مردم مقاوم، چند سال است، از سال ۱۹۴۸، از ۷۳ سال پیش این مردم را آواره کردند، از خانه‌هایشان بیرون کردند، هر روز یک توطئه‌ای را علیه مردم طراحی کردند.

چرا این همه کشتار؟ چرا این همه جنایت؟ مردم غزه چه کردند؟ مگر مردم قدس شریف چه کردند؟ چرا این همه بمباران و چرا این همه موشک‌باران؟ حالا اسلام را کنار بگذارید، شما ادعا می‌کنید یهودی هستید که بعید می‌دانم که دین موسی را هم شما قبول داشته باشید. شما که کشتار می‌کنید، صهیونیست‌های جانی هستید که نسبتی با هیچ دین الهی ندارید».

گفتگو با امیر قطر، نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ترکیه

متعاقب این موضع‌گیری، روحانی روز 23 اردیبهشت ماه در گفت و گوی تلفنی با امیر قطر، ضمن تبریک عید سعید فطر به دولت و مردم این کشور، تاکید کرد: «لازم است کشورهای اسلامی برای دفاع از مردم فلسطین و آزادی این کشور و مقابله با تجاوزات و اقدامات خصمانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی که در روزهای اخیر و در ماه مبارک رمضان شاهد آن بودیم، با یکدیگر همکاری کنند».

وی فلسطین را پاره تن جهان اسلام دانست و افزود: «حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه باید فورا متوقف شود و نباید اجازه دهیم این مردم مظلوم بیش از این مورد ظلم و ستم قرار بگیرند».

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه هم‌افزایی کشورهای اسلامی با محور فلسطین یک هدف اساسی است، اظهار داشت: «سازمان همکاری‌های اسلامی در خصوص تحولات اخیر در فلسطین باید نقش فعال‌تری داشته باشد، زیرا این سازمان اساسا برای بحران فلسطین و مسجدالاقصی ایجاد شده است».

رئیس جمهور همچنین روز 26 اردیبهشت و در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، باز هم موضوع فلسطین را مطرح کرد و با اشاره به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس شریف و کشتار ناجوانمردانه مردم مظلوم فلسطین، گفت: «ماجرای فلسطین همچنان مهمترین و زنده‌ترین مساله مشترک امت اسلامی است و مقابله با این جنایات و توقف فوری حملات وحشیانه و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع، یک ضرورت است».

رایزنی‌های رئیس جمهور در موضوع فلسطین همچنان ادامه یافته و گفتگوی تلفنی 27 اردیبهشت (روز گذشته) با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، جدی تر و صریح‌تر از قبل موضوع را مطرح کرد.

روحانی در این گفتگو، با استقبال از مواضع عراق درخصوص فلسطین و محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی و غزه از سوی این کشور، تاکید کرد: «انتظار داریم عراق با توجه به ظرفیت هایی که در اتحادیه عرب دارد برای فعال‌تر کردن این اتحادیه در موضوع فلسطین تلاش کند».

دست برتر میدان و صراحت دیپلماسی، در مبارزه با تروریسم و اشغالگری

اقدامات جدید مسئولان دولتی به ویژه رئیس جمهور کشورمان و تحرک قابل آنها در پیگیری مسئله فلسطین و توجه دادن مجامع جهانی به عمق جنایات رژیم صهیونیستی، هرچند ناکافی است و باید با بکارگیری تمام ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک ادامه یابد، اما ابتکاری قابل تحسین است و از اعتقاد آنها به یگانگی «دیپلماسی و میدان» در مبارزه با تروریسم و اشغالگری غربی‌ها حکایت دارد.

یگانگی و اتحاد میدان و دیپلماسی که البته به مدد قدرت برتر میدانی، عینیت بیشتری می‌یابد، واقعیتی است که بارها در جهان و در مناسبات بین‌المللی کشورها اثبات شده و برای دولتمردان ما هم – هرچند در ماههای پایانی ماموریتشان قرار دارند – می‌تواند نسخه موثر و کارآمدی در تحرکات سیاسی‌شان باشد.

علاوه بر لزوم ادامه یافتن گفتگوها و رایزنی‌های تلفنی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسمی دیگری همچون درخواست نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی توسط رئیس جمهور و پیگیری تشکیل نشست فوری شورای امنیت توسط دولت و دستگاه دیپلماسی و دامنه‌دار بودن این اقدامات، می‌تواند به شکل‌گیری یک اجماع منطقه ای و جهانی – هرچند به صورت موقت – علیه جنایات بی حساب و کتاب رژیم صهیونیستی منجر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول