اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

موکب‌ها برای اربعین ۱۴۰۰ آماده می‌شوند

رئیس ستاد بازسازی عتبات از آغاز ثبت‌نام از متقاضیان پروانه موکب‌داری برای اربعین ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تدابیر لازم در خصوص دو احتمال برگزاری عمومی (بدون محدودیت) یا محدود شده و با تعداد کمتر زائران در اربعین اندیشیده شده است.

موکب‌ها برای اربعین ۱۴۰۰ آماده می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات با بیان اینکه هنوز مسئولان دو کشور ایران و عراق در خصوص چگونگی برگزاری کنگره عظیم اربعین امسال، تصمیم نهایی را نگرفته‌اند گفت:‌ برپایی پیاده روی اربعین به شکل‌ سال‌های قبل از پاندمی کرونا (بدون محدودیت) و برگزاری محدود و بر اساس سهمیه اعلامی از سوی مسئولان عراقی، دو احتمالی است که در خصوص اربعین ۱۴۰۰ وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین برای هر دو احتمال برنامه‌ریزی کرده است افزود: هرچند هر دو کشور به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تمایل دارند، اما این مساله مشروط به رفع خطر پاندمی و اجازه ستاد مقابله با کروناست.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی ادامه داد: در صورت اجازه مسئولان ذیربط برای برگزاری بدون محدودیت مراسم، موکب‌های ایرانی با تمام ظرفیت به مناطق مشخص شده در مرز، مسیر پیاده روی نجف تا کربلا و شهرهای زیارتی عراق اعزام و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

جلال‌مآب به احتمال دوم یعنی برگزاری محدود مراسم اربعین حسینی و اعلام سهمیه برای زائران غیرعراقی اشاره کرد و گفت: در این صورت از میان بیش از یک هزار موکب ایرانی، ۵۰۰ موکب بزرگ و توانمند برای کمک به برادران عراقی در قالب موکب مشارکتی دو ملت اعزام خواهند شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: سایر موکب‌های ایرانی نیز همچون سال گذشته در قالب پویش «مهر حاج قاسم» در داخل کشور فعال بوده و اقدام به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در قالب کمک مومنانه و خدمات بهداشتی در قالب موکب سلامت خواهند کرد.

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون تمام خادمان موکب‌ها پیش از اعزام به عراق گفت: در حال رایزنی با مسئولان وزارت بهداشت دو کشور هستیم تا نگرانی از این بابت و انجام تست‌های لازم وجود نداشته باشد.

جلال مآب با تاکید بر اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات تنها مرجع رسمی صدور پروانه موکب‌داری و ساماندهی و سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه فعالیت موکب‌های ایرانی است اظهار داشت: اظهار نظر و دخالت سایر نهادها در این خصوص پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات و موکب‌ها نمونه موفق از تشکل‌های مردم نهاد هستند گفت: خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی و کمک به هموطنان در مواقع بحرانی مانند زلزله و سیل، دو ماموریتی است برای موکب‌ها در نظر گرفته شده و هرگونه اظهار نظری از سوی نهادهای دیگر مورد تایید ستاد بازسازی عتبات عالیات نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول