اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

بهترین مدارس تهران در دوران کرونا

از زمانی که کرونا در ایران جدی شد، سازمان آموزش‌وپرورش، آموزش در مدارس را به‌صورت محدود و غیرحضوری برگزار کردند. در حال حاضر با توجه به شیوع بیشتر و گسترش ویروس کرونا تقریباً همه‌ی دوره‌ها و کلاس‌های مدارس کشور از مدارس ابتدایی گرفته تا مدارس متوسطه دوم به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

بهترین مدارس تهران در دوران کرونا

اما برای شناسایی و ثبت­ نام مدارس خوب چه باید کرد.   

در شرایط فعلی چنانچه برنامه‌ی واکسیناسیون طبق برنامه‌های اعلام‌شده پیش برود، به نظر می‌رسد که مدارس باید کم‌کم خودشان را برای حضور دانش‌آموزان آماده کنند. اما آیا مدارس شرایط بازگشت به حالت عادی رادارند؟ اگر به هر دلیلی شرایط برای بازگشایی مدارس به شکل حضوری فراهم نشود، مدارس برای ایجاد یک بستر آموزش مجازی باکیفیت نیازمند چه امکاناتی هستند؟ در این مقاله می‌خواهیم ضمن بررسی شرایط بازگشایی مدارس تهران به شکل حضوری یا مجازی در رابطه با مدارس مجهز جهت تدریس  حضوری و مجازی باکیفیت یکسان صحبت کنیم.

بهترین مدارس تهران در دوران کرونا چه مدارسی هستند؟

با آغاز بازگشایی مدارس تهران و شهرستان‌ها در سال گذشته، دانش‌آموزان بیشتر وقتشان را در خانه می‌گذرانند و تمام کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و هنری هم به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی‌ مهم‌ترین عامل در انتخاب مدرسه، امکانات مجازی و شرایط مدرسه برای برگزاری انواع کلاس‌ها در بستر آنلاین است. در این بخش با ویژگی‌های بهترین مدارس در دوران کرونا آشنا می‌شویم.

امکانات آموزش مجازی

منظور از امکانات آموزش مجازی تمام ابزارها و نرم‌افزارهای لازم برای تدریس دروس، ارزشیابی، برگزاری امتحان و جلسه‌ی پرسش و پاسخ است. بهترین مدرسه در دوران کرونا تمام تلاشش را می‌کند تا تمام وسایل و ابزار موردنیاز برای آموزش را در اختیار معلم‌ها بگذارد تا دروس را به بهترین نحو تدریس کند.

توانایی استادان در برگزار کلاس‌های آنلاین

 اصولا تدریس آنلاین به مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص خودش نیاز دارد. داشتن فن بیان مؤثر، استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی، فایل‌های ویدیویی و تصاویر، توانایی مدیریت کلاس به شکل آنلاین و... از ویژگی‌های اصلی مربیان متخصص در تدریس آنلاین است. بسیاری از مدارس برتر تلاش می‌کنند در مقاطع و پایه‌های حساس از متوسطه اول دخترانه و پسرانه گرفته تا متوسطه دوم از وجود چنین مربیانی برای بهینه‌تر کردن فضای آموزشی مجازی‌شان استفاده کنند

برگزاری اردوی آنلاین

زمانی که کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، دانش‌آموزان زنگ تفریح، زنگ ورزش و اردوهای مختلف داشتند. همراه با معلم‌ها و هم‌کلاسی‌هایشان به سینما و موزه‌های مختلف می‌رفتند و تجربه‌های جدید کسب می‌کردند.

اما این روزها باوجود الزام به حضور دائمی دانش‌آموزان در خانه آن‌ها زودتر از قبل خسته و دل‌زده می‌شوند و ممکن است حوصله‌شان سر برود. در چنین مواقعی، گروه‌های‌ آموزش‌وپرورش بهترین مدارس تهران برنامه‌های تفریحی و ورزشی را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند.

برگزاری کلاس‌های درس با فضایی شاد و مفرح، زنگ ورزش مجازی و البته ساعت استراحت به‌صورت آنلاین برای گفتگو و معاشرت دانش‌آموزان با یکدیگر از عواملی هستند که نشان می‌دهند یک مدرسه علاوه بر پیشرفت علمی دانش‌آموزان به تفریح و سرگرمی آن‌ها هم ‌فکر می‌کند و تلاش می‌کند نوع آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان را با نحوه بازگشایی مدارس به شکل مجازی یا حضوری هماهنگ کند.

مدیریت برنامه‌های مجازی و حضوری

یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین مدرسه در دوران کرونا گروه مدیریتی آن است، چراکه انجام فعالیت‌های مدرسه، ارتباط معلم‌ها با دانش‌آموزان، برگزاری امتحانات و برگزاری جلسه‌های اولیا و مربیان به شکل مجازی، به هماهنگی و مدیریت قوی‌‌تری نسبت به زمان بازگشایی مدارس تهران و شهرستان به شکل حضوری احتیاج دارد.

دستورالعمل آموزش‌وپرورش برای بازگشایی مدارس در سال 1400 چیست؟

طبق آخرین شیوه‌‌نامه‌های آموزش‌وپرورش مبنی بر بازگشایی مدارس در سال 1400، مدارس امسال به‌طور کامل نمی‌توانند به حالت قبل از کرونا برگردند و همه‌ی کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند.

بلکه برخی از کلاس‌ها به‌صورت محدود برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان در مقاطع مختلف بتوانند اشکالاتشان را برطرف کنند. در این شیوه‌نامه فعالیت مقاطع ابتدایی، پیش‌دبستانی، متوسطه‌ی اول دخترانه و پسرانه بر اساس رنگ‌بندی شهرها مشخص می‌شود.

شهرهای سفید

در شهرهای سفید، بیشتر فعالیت‌ها به شیوه‌ی حضوری انجام می‌شود. فرایند ثبت‌نام کلاس‌ها و برگزاری امتحان حضوری است و فقط ثبت تکالیف و تمرین‌ها به شکل مجازی انجام می‌شود. در چنین شرایطی، امتحان‌های مدارس حضوری برگزار می‌شود. 

شهرهای زرد

در شهرهای زرد دانش‌آموزان حداقل دو روز در هفته در مدرسه حضور دارند و بقیه‌ی فعالیت‌ها در سامانه‌ی شاد انجام می‌شود. حضور دانش‌آموزان در مدرسه هم بر اساس نوبت است.

شهرهای قرمز

دانش‌آموزان در شهرهای قرمز همه‌ی آموزش‌ها را به شکل غیرحضوری دریافت می‌کنند. نکته‌ی مهم در نحوه بازگشایی مدارس شهرهای قرمز این است که ارزشیابی، حضوروغیاب و امتحان گرفتن همواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. مگر پایه‌های نهم و دوازدهم مدرسه متوسط که در ارزشیابی‌های حضوری شرکت‌ می‌کنند.

بعد از بازگشایی مدارس تهران به سراغ کدام مدارس برویم؟

مهم‌ترین ویژگی‌ یک مدرسه‌ خوب این است که در هر شرایط حضوری و مجازی بتواند وضعیت آموزش‌وپرورش دانش‌‌آموزان را به بهترین نحو مدیریت کند و به‌اصطلاح برای هر دو وضعیت آموزش حضوری و مجازی از هر نظر آماده باشد.

مجموعه مدارس سلام از سال 1380 کارشان را شروع کردند، هدف مدارس این مجموعه در مقطع‌های دبستان، پیش‌دبستانی، متوسطه‌ی اول و دوم پرورش دانش‌آموزانی کوشا، متعهد و مسئولیت‌پذیر بوده و هست.

احترام به استعدادها و توانایی‌های فردی و توجه به خلاقیت‌ و هوش‌های چندگانه با ایجاد دپارتمان‌های آموزشی مختلف و تخصصی همواره در رأس فعالیت‌ها و اهداف مجموعه سلام بوده است.

مجموعه مدارس سلام به آموزش صحیح از همان دوران مدرسه ابتدایی و پیش‌دبستانی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. ازجمله فعالیت‌های مهم در این دوره می‌توان به آموزش نقاشی و سفالگری، برگزاری کارگاه‌ها و جشنواره‌ها به شکل آنلاین، دوره‌های پرورش تفکر خلاق و آموزش زبان با کمک روش‌های به‌روز و استاندارد اشاره کرد.

در دوران متوسطه اول هم با توجه به مهم بودن انتخاب رشته نهم به دهم و برگزاری آزمون‌های هماهنگ سال نهم تلاش می‌شود که دانش‌آموزان برای این دسته از آزمون‌ها آماده شوند. برگزاری جلسات مشاوره به شکل آنلاین و همچنین کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی با همان کیفیت کلاس‌های حضوری، برگزاری اردوهای مجازی و فعالیت‌های جانبی جهت رشد بیشتر دانش‌آموزان نشان از آمادگی مجموعه سلام برای بازگشایی مدارس 1400 به شکل حضوری یا مجازی دارد.

از ویژگی‌های برجسته مدارس متوسطه سلام می‌توان به برگزاری کلاس‌های هنری، فرهنگی و پژوهشی اشاره کرد. دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی دوم در مدرسه‌ی سلام می‌توانند حتی اختراعات‌ خودشان را هم ثبت کنند. کلاس‌هایی برای اختراع و ثبت آن در مدارس سلام برگزار می‌شود که مربیان از ایده تا آخرین مرحله‌ی ثبت اختراع را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند.

استفاده از مشاوران و روانشناسان مورد تائید در داخل مجموعه و یا خارج از مدرسه جهت پشتیبانی و مشاوره با والدین هم از دیگر فعالیت‌های مجموعه سلام جهت پرورش بهتر دانش‌آموزان است. در این مجموعه معمولاً بعد از تشکیل پرونده‌ی دانش‌آموزان در مدارس، مشاوره‌های فردی و خانوادگی شروع می‌شود و مشاوران با توجه به شرایط فردی بهترین برنامه‌ریزی را برای هر دانش‌آموز ارائه می‌کنند.

همچنین مدارس سلام همواره افتخارات و دست‌آوردهای قابل‌توجهی در کنکور، المپیاد و فعالیت پژوهشی داشته است. دانش‌آموزان این مدرسه همیشه در المپیادهای مختلف جهانی و کشوری شرکت کرده و نتایج خوبی کسب کرده‌اند. گروه مدارس سلام در مسابقات روباتیک کشوری و بین‌المللی هم حضور پررنگی دارد.

در آخر اینکه

با شرایط موجود هنوز تصمیم قطعی‌ای مبنی بر نحوه بازگشایی مدارس در سال جدید اعلام‌نشده است. همه‌ی ما امیدوار هستیم که بتوانیم در سال 1400 واکسن بزنیم و از این شرایط بحرانی آسوده شویم. ولی نمی‌توانیم صبر کنیم و تمام‌کارها و برنامه‌هایمان را به بعد از واکسن محول کنیم. قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرها در چنین شرایطی انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندشان است.

مدرسه‌ای که ازنظر آموزش مجازی و حضوری آماده باشد و بهترین آموزش‌ها و خدمات را ارائه کند. مدارس سلام از مقاطع متوسطه‌ی دوم تا پیش‌دبستانی همواره درزمینه‌ی آموزش مجازی و حضوری بهترین روش‌ها و امکانات را در اختیار دانش‌آموزان و معلم‌ها می‌گذارند و این نوید را به والدین می‌دهند که صرف‌نظر از چگونگی بازگشایی مدارس 1400 می‌توانند امکان آموزش مناسبی را در اختیار فرزندانشان بگذارند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول