اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در ایران با فوبیای فرزند آوری مواجه هستیم

عضو شورای راهبردی جمعیت گفت:در ایران نسبت به فرزند آوری فوبیا شکل گرفته است و فوبیا از ترس، هراس و وحشت فرزند پروری و بچه دار شدن فراتر است.

در ایران با فوبیای فرزند آوری مواجه هستیم

به گزارش  حجت‌ا‌لاسلام دکتر علی ابوترابی، عضو شورای راهبردی جمعیت و عضو هیئت علمی دانشگاه در  برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد تجرد و کم جمعیتی از بحران تا خطرات گفت: در سی سال اخیر تلاش شد با قالب کردن ترس از فرزند آوری کنترل جمعیت انجام شود و حتی با تبلیغ اینکه بارداری در سنین 35 سال به بالا موجب به دنیا آمدن فرزند سندروم داوون یا منگل می‌شود، یک نگاه وحشت ایجاد و میل به فرزندآوری کاهش یابد در حالی که به لحاظ علمی میزان احتمال این پدیده از میزان ترسی که قالب می‌کنند کمتر است.  

وی در ادامه افزود: در سی سال گذشته با تبلیغات نسنجیده در بحث کاهش جمعیت شرایطی را گذراندیم که به لحاظ فرهنگی و حقارت اجتماعی مفهوم خانواده تحقیر شد و نگاه‌ها به فرزند آوری و بارداری زنان تحقیر آمیز بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه با تاکید بر لزوم تغییر نگاه‌های فرهنگی و تغییر نگرش به فرزند آوری تصریح کرد: در سی سال گذشته فرزند آوری ضد ارزش بود و خانواده‌ای که 3 فرزند داشت خائن به اجتماع محسوب می‌شد و اکنون برای تغییر این نگرش و اصلاح دیدگاه باید دلایل علمی و پژوهشی ارائه دهیم.

حجت‌ا‌لاسلام ابوترابی با بیان اینکه دیدگاه غرب‌ها بر این است که فرزند بیشتر موجب تحکیم روابط می‌شود، گفت: دیدگاه محققین غربی بر این است که تک فرزندی پیامدهای بسیار زیادی از جمله اضطراب منتشره در والدین، کمال زدگی و دیگر مشکلات تربیتی را در پی دارد.

عضو شورای راهبردی جمعیت ادامه داد: برخی معتقدند که بحث تجرد ناشی از مشکلات اقتصادی است اما متاسفانه ما شاهد هستیم که در طبقه مرفه جامعه نیز فرزند آوری و ازدواج مشاهده نمی‌شود و جوانان حاضر به مواجهه با ازدواج نمی‌شوند.

حجت‌ا‌لاسلام ابوترابی در ادامه با بیان اینکه به دلیل عدم اطلاع رسانی‌ها مردم از پیامدهای بحران جمعیت و کاهش آن  وقوف کامل ندارند و نمی‌دانند که این بحران غیر قابل جبران است گفت: ‌ اگر فقط پیامدهای این بحران در زمینه اقتصادی  آگاه سازی صورت می‌گرفت آنوقت با تغییر نگرش و بسط فرزندآوری مواجه بودیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار وزارت بهداشت در سقط جنین گفت: سالانه 300 هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که بر اساس آموزه‌های دین اسلام ما نهی از کشتن شده‌ایم و این سقط جنین‌ها پیامدهای بدی در مقدرات و ارزش‌های دینی ما می‌گذارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول