اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 1131 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات به 16 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز گرچه با کاهش 1131 واحد روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات در دو بازار به 15 هزار و 963 میلیارد تومان رسید.

کاهش 1131 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات به 16 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند نوسانی داشته، در ابتدای ساعات بازار به شدت افت کرد، بعد از آن قدری بهتر شد، در نهایت با کاهش 1131 واحد به رقم یک‌میلیون و 173 هزار و 528 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 3 هزار و 792 واحد به رقم 402 هزار و 786 واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 696 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز بیش از 4.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 350 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 308 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از 12 هزار و 654 میلیارد تومان رسید را درنظر بگیریم، ارزش معاملات امروز دو بازار بورس و فرابورس به بی شاز 15 هزار و 963 میلیارد تومان رسید. 


نقشه معاملات بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر یک‌درصد بوده است. 

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی یک دهم درصد کاهش یافتند.

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 93 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 33 صدم درصد کاهش یافت.

شاخص بازار اول بورس 11 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 8 صدم درصد کاهش یافت. 

امروز نمادهای ملی‌مس، چادرملو، سرمایه‌گذاری معادن، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پتروشیمی خلیج فارس به ترتیب بیشتری اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته‌اند و نمادهای ایران خودرو و بانک تجارت بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند. 


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران پالایش یکم هنوز با گذشت 7 ماه از خرید واحدهای آن با 30 درصد زیان همراه هستند،‌هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش از سوی دولت 10 هزار تومان به مردم فروخته شد،‌گرچه بارها اعلام کردند که زیان خریداران پالایشی را جبران می‌کنند ام هنوز این وعده عملی نشده است.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل دارویی برکت، ایران خودرو، سایپا، ملی‌مس ایران، فولاد مبارکه، توسعه و عمران امید و پتروشیمی بوعلی سینا بوده‌اند.

در فرابورس ایران امروز در پایان معاملات شاخص کل 21 واحد رشد کرده و به رقم 17 هزار و 788 واحد رسید. 

ارزش بازار به بیش از یک‌میلیون و 200 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 965 میلیون سهام و حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 123 هزار نوبت معامله و به ارزش 12 هزار و 654 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و پگاه گیلان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای پتروشیمی تندگویان،‌ سنگ‌آهن گوهرزمین، پتروشیمی مارون و چوب خزر کاسپین به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل زغال‌سنگ پرورده طبس، صنایع روی ایرانیان، توسعه و عمران استان کرمان، پتروشیمی تندگویان، لاستیک یزد، ذوب روی اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان بوده‌اند. 


روند یکساله شاخص بورس تهران

به گزارش فارس، گرچه مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی قوا در مورد اصلاح بازار انجام می‌شود، اما اثر تعیین‌کننده‌ای در بورس نداشته و شاخص بورس همچنان ریزشی است. قرار است فردا چهارشنبه دومین عرضه اولیه در فرابورس ایران مربوط به یک شرکت صنایع سرب و روی انجام شود. 

همچنین بانک مرکزی دیروز تصویب کرد بانکها طبق مصوبه هماهنگی قوا می‌توانند به شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام وام بدهند که این مصوبه هم تأثیری در ریزش بازار از خود به جای نگذاشته است. این در حالی است که اکثر کارشناسان اذعان می‌ کنند عمده سهام موجود بازار به خاطر ریزش‌های پیاپی در چند ماه گذشته ارزنده شده و اکنون موقع خرید سهام است، اما با این وجود توصیه می‌شود سهامداران حقیقی موقع خرید سهام حتما مطالعه و مشورت با افراد متخصص انجام دهند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول