اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| بی‌تدبیری در نظام تولید، آثار تحریم‌ها را افزایش داده است

کارشناس اقتصاد گفت: بی‌تدبیری‌های صورت‌گرفته در نظام تولید، آثار و پیامدهای تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و صنعت را افزایش داده است.

فارس من| بی‌تدبیری در نظام تولید، آثار تحریم‌ها را افزایش داده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «مشکلات اقتصاد تحریم نیست بلکه مدیریت است» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در این مورد با انتقاد از در اولویت نبودن تولید و معیشت در نظام ارزشی حاکم بر تصمیمات، گفت: لیست موانع تولید و کسب و کار سالهاست که مشخص است و مسئولان و مدیران از آن آگاهند.

وی افزود: با وجود اینکه عمده دلایل مشکلات اقتصادی کشورمان شناسایی شده اند اما تا به الان برای حل آن اقدامی نشده و این یعنی مسائل دیگری در اولویت بوده و اقدامات از حد صحبت و شعار فراتر نرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: اگر چه اعلام شعار سال مسیر اصلی را تعریف و مشخص کرده اما وقتی با کسانی که تخلف می کنند و قانون را اجرایی نمی کنند، برخوردی نمی شود و افراد پیگیر هم مورد تشویق قرار نمی گیرند نشان می دهد که تولید اولویت مسئولان نیست.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیران و واحدهای اقتصادی به ویژه در شهرک های صنعتی که از رانت هایی هم استفاده می کنند به دلیل زد و بندها موفق به گرفتن مجوزهایی شدند اما به دلیل اینکه این کاره نبوده اند، عملاً با ظرفیت پایین تولید می کنند.

وی اولین مشکل واحدهای صنعتیِ مشکل دار را در بحث کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: اگر چه حجم نقدینگی در اقتصاد کشور ما خیلی بالا است اما این نقدینگی به سمت تولید حرکت نمی کند و دلیلش هم این است که تولید در اولویت نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تغییر مکرر متغیرهای موثر بر تولید از جمله نرخ بهره و نرخ ارز را یکی دیگر از دلایل مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک توان بالایی در مقابل این تغییرات را ندارند.

وی، تغییر مکرر سیاست ها به دلیل تغییرات پیاپی مدیران اقتصادی و عدم سیاست گذاری مناسب را از دیگر عوامل داخلی عنوان کرد که ضربه بزرگی به تولید و اقتصاد کشور زده است.

وی ریشه مشکلات اقتصادی را در مسائل داخلی دانست و اظهار کرد: اگر چه در شرایط کنونی، تحریم های خارجی ضریب بالاتری پیدا کردند اما دلیل این موضوع هم خودتحریمی های ناشی از بی تدبیری در نظام تولید است به عبارت دیگر بخش تولید به قدری آسیب پذیر شده که در مقابل تحریم های خارجی دچار مشکلات جدی شده است.

افقه گفت: بی تدبیری هایی که در این سالها صورت گرفته آثار و پیامدهای تحریم ها بر اقتصاد کشور و تولید را بیشتر کرده است.

این کارشناس اقتصادی دیکتاتوری تولید را توصیه و تأکید کرد: در حوزه تولید نباید با کسی شوخی کرد، هر فردی اعم از مدیران و حتی تولیدکنندگان متخلف و مقصرین مرتبط با تولید باید به شدت مجازات شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول