اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

آمار: یک میلیارد نفر در جهان مبتلا به فشارخون بالا هستند

فشارخون بالا یکی از بیماری‌های مزمن است که از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می‌شود و حداقل یک میلیاردنفر به آن مبتلا هستند.

آمار: یک میلیارد نفر در جهان مبتلا به فشارخون بالا هستند

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، فشار خون بالا که به آن فشار خون نیز می‌گویند ، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت جهانی (WHO) اغلب از آن به عنوان «قاتل خاموش» یاد می شود زیرا علائم واضحی را نشان نمی‌دهد اما خطر بیماری‌های مرتبط به قلب، مغز، کلیه و سایر بیماری ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

کارشناسان بهداشتی تأکید می‌کنند، فشار خون بالا منجر به مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه یا آنژین سینه، بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی کلیه و انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی می‌شود.

از جمله عوامل خطر این بیماری می‌توان به رژیم‌های غذایی ناسالم - مصرف زیاد سدیم، نمک و چربی، چاقی، استرس ذهنی، اثرات دارویی، استعمال دخانیات و نوشیدن و عدم تحرک جسمی اشاره کرد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین سابقه خانوادگی فشار خون بالا، سن بالای ۶۵ سال و بیماری‌های همزمان مانند دیابت یا بیماری کلیوی را به عنوان عوامل خطر غیر قابل اصلاح مرتبط با فشار خون بالا ذکر کرده است.

این سازمان بهداشت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تخمین زده می‌شود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار فشار خون بالا باشند.

در چین، مرگ و میرهای قلبی عروقی و مغزی بیش از ۴۰ درصد از کل مرگ و میرها را تشکیل می‌دهد که فشار خون بالا اولین عامل خطر است. بیش از ۷۰ میلیون چینی زیر ۳۵ سال از فشار خون بالا رنج می‌برند. با این حال، بیماران همیشه از این مسئله بی اطلاع هستند، زیرا این بیماری معمولاً هیچ علائمی ندارد.

دینگ چونهوا متخص قلب می‌گوید: رایج ترین علائم فشار خون بالا که بیماران احساس می‌کنند سرگیجه و سردرد است. با این حال برخی از آنها هیچ علامتی ندارند. آنها فقط در هنگام معاینه سلامتی، یا گاهی اوقات هنگام اندازه گیری فشار خون، فشار خون خود را بالا می‌بینند.

کارشناسان می‌گویند، بزرگسالان بالای ۱۸ سال باید بطور منظم و حداقل سالانه یکبار فشار خون خود را کنترل کنند؛ افرادی که در معرض خطر پرفشاری خون، دارای اضافه وزن، سیگاری، مصرف طولانی مدت الکل هستند و استرس ذهنی طولانی مدت و عدم تحرک جسمی را تجربه می‌کنند باید فشار خون آنها به طور منظم اندازه گیری شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول